Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullnad på mage  (läst 1307 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Svullnad på mage
« skrivet: 19 maj-10 kl 12:20 »
Jag har ett bagglamm som är född i början på april, som i förrgårkväll var risig - gick undan, stod och hängde utmed väggen, lyfte på svansen emellanåt, lade sig men reste sig snart igen och verkade allmänt olycklig. Jag undersökte honom och upptäckte en ganska hård rund svullnad stor som en golfboll precis FRAMFÖR penisöppningen, dvs rakt under navelmärket. Det var inte rött eller varmt någonstans, och det fanns ingen svullnad någon annan stans på magen (typ ljumsken eller vid pungen och fram till penisöppningen). Penisöppningen var helt utan rodnad eller irritation. Jag tänkte ändå med tanke på symptomen och svullnaden att det var urinsten, och försökte få fram bihanget, dock utan att lyckas. Masserade och masserade......

Jag tänkte att jag ger det natten, och var beredd på att få avliva honom på morgonen alternativt hitta honom död.

Men nejdå, han var pigg som en mört morgonen efter och har varit så sedan dess.  ::) Svullnaden är kvar utan förändring, och han ömmar inte när man känner på den.

Tänker att han snart blir akut dålig igen, och då avlivar jag isåfall direkt. Urinsten är ju inget att göra åt tycker jag.

Men börjar tvivla på min diagnos, han är väldigt ung för att få urinsten? Och borde han inte ömma? I förrgår var första dagen de varit ute, så det KAN ju varit magknip av allt det gröna, men har inte sett någon avvikande avföring på honom.

Lammen har lammkammare med lammfoder 500 och alltid eget friskt vatten. Har aldrig varit något bekymmer tidigare, och nödvändigt med de stora kullar jag får.
« Senast ändrad: 19 maj-10 kl 14:07 av svekhult-ia »
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Svullnad på mage
« Svar #1 skrivet: 19 maj-10 kl 16:25 »
Kissar han?
Åsenfår, hundar och katter

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 19 maj-10 kl 21:45 »
Jag vet faktiskt inte, har inte haft ro att skilja honom för att ställa honom på något torrt underlag....
Han är fortfarande jättepigg och hoppar och skuttar, och svullnaden är oförändrad och mycket avgränsad till den där "golfbollen".....tycker att om det spruckit så borde det svullnaden sprida sig?

Om det nu inte är urinsten, vad fasen kan det då vara? Om man nu behöver bry sig så länge han mår bra........ ::)

Ulla Krull

« Svar #3 skrivet: 20 maj-10 kl 07:46 »
En vild gissning - navelbråck?

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 20 maj-10 kl 08:11 »
Ja, har också funderat på navelbråck men aldrig sett något så jag har ingenting att jämföra med.......men för allt jag vet så kan han ju faktiskt haft den där klumpen hela tiden, bara att jag upptäckte den först när jag undersökte honom......?

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 20 maj-10 kl 09:42 »
Navelbråck kan nog se lite olika ut men huvudprincipen är att det blir en bula på magen där naveln sitter  ;)
Det kan ju både vara medfött och uppstå på äldre djur.

Beteendet han visade häromdagen kanske var "värmeloppor"?
När det börjar bli varmt kan ju fåren bete sig som om de var helt galna; stå och stirra rakt fram med huvudet sänkt, lägga sig och resa sig gång på gång, rycka med kroppen och göra plötsliga rusningar.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 20 maj-10 kl 13:55 »
Åhå, där ser man! Som sagt, man lär sig hela tiden!!! Tusen tack, då kan jag vara lite lugnare och stoppa bultpistolen lite längre in i garderoben för denna gången  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser