Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som nästan drunknat  (läst 1340 gånger)

purelyplatonic

Tacka som nästan drunknat
« skrivet: 15 maj-10 kl 21:22 »
LIte hård rubrik kanske......men vi hade en tacka försvunnen nu på kvällen och hittade henne senare brevid en bäck och hon var helt blöt och ville inte resa sig.
VI bar in henne i en hästbox nu och hon är helt slut. Jag tror inte att hon har skadat sig men är inte alls säker pga att hon inte reser sig upp.

Har ni några råd och tips på vad vi ska göra? SKa vi låta henne vara tills imorgon så hon får vila eller ska vi försöka få upp henne på benen? Vi har inte tagit in hennes lamm i boxen, är inte säker på vilka som är hennes riktigt, är det viktigt?
« Senast ändrad: 15 maj-10 kl 21:24 av purelyplatonic »

Linus.C

• Bohuslän
SV: Tacka som nästan drunknat
« Svar #1 skrivet: 15 maj-10 kl 21:56 »
LIte hård rubrik kanske......men vi hade en tacka försvunnen nu på kvällen och hittade henne senare brevid en bäck och hon var helt blöt och ville inte resa sig.
VI bar in henne i en hästbox nu och hon är helt slut. Jag tror inte att hon har skadat sig men är inte alls säker pga att hon inte reser sig upp.

Har ni några råd och tips på vad vi ska göra? SKa vi låta henne vara tills imorgon så hon får vila eller ska vi försöka få upp henne på benen? Vi har inte tagit in hennes lamm i boxen, är inte säker på vilka som är hennes riktigt, är det viktigt?

Om Lammen fortfarande diar är det väl ganska bra om lammen är med henne och jag tror att tackan blir lugnare om lammen är med henne så hon vet var hon har dem.

purelyplatonic

« Svar #2 skrivet: 15 maj-10 kl 22:07 »
Hon böjer huvudet bakåt när hon vilar, alltså sträcker på halsen. Det har jag aldrig sett att de gör, är det ett tecken på npgon sjukdom?

Hon kan fortfarande inte stå upp, hoppas verkligen ínte att hon har gjort sig illa.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 15 maj-10 kl 22:18 »
hon kanske bara är helt slut! släpp iallafall in lammen till henne.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

purelyplatonic

« Svar #4 skrivet: 16 maj-10 kl 07:53 »
Hon dog inatt  :'( :'(  nu är jag så jätte ledsen, hon var verkligen min absoluta favorit tacka.
Vad kan ha hänt tro? Dog hon av nerkyldhet, eller har ni någon annan teori?

Jag antar att jag måste stödnappa hennes lamm nu, hur länge måste lamm dias? De är nästan 2 månader.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 16 maj-10 kl 08:36 »
Å vad ledsamt... :'( Om lammen är två månader så tror jag inte du behöver stödmata dem. Vad väger de?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 16 maj-10 kl 09:01 »
vad tråkigt! :'(
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 16 maj-10 kl 09:14 »
Hon dog inatt  :'( :'(  nu är jag så jätte ledsen, hon var verkligen min absoluta favorit tacka.
Vad kan ha hänt tro? Dog hon av nerkyldhet, eller har ni någon annan teori?

Jag antar att jag måste stödnappa hennes lamm nu, hur länge måste lamm dias? De är nästan 2 månader.

Tråkigt, men sådant händer.

2 månaders lamm kan beta själva. Vår bagges mor dog (plötsligt, orsak okänd, körde henne till obduktion, som inte kom fram till annat än "det kan bli så") när han var drygt en månad. Han klarade sig på bete och ville inte ha flaska. Blev betydligt snällare än sin far kanske just därför, så farsan hamnade i frysen och han tog över.

Att hon inte idisslade pekade nog varthän det var på väg. Vommen kan ha lagt av om hon varit i bäcken för länge???
« Senast ändrad: 16 maj-10 kl 09:23 av larsw »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 16 maj-10 kl 09:25 »
Tråkigt, men sådant händer.

2 månaders lamm kan beta själva. Vår bagges mor dog (plötsligt, orsak okänd, körde henne till obduktion, som inte kom fram till annat än "det kan bli så") när han var drygt en månad. Han klarade sig på bete och ville inte ha flaska. Blev betydligt snällare än sin far kanske just därför, så farsan hamnade i frysen och han tog över.

Att din tacka inte idisslade pekade nog varthän det var på väg. Vommen kan ha lagt av om hon varit i bäcken för länge???
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

purelyplatonic

« Svar #9 skrivet: 16 maj-10 kl 14:42 »
Va skönt om de klarar sig utan flaskmatning. Jag provar det och ser de för gnälliga och magra ut så börjar jag mata. De kanske tom tjuvdiar någon så att de klarar sig.

Har ringt lantbrukstjänst nu också och de kommer antingen imrogon eller på torsdag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser