Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta plats på lådorna?  (läst 4086 gånger)

Callewi

• Södermanland
Byta plats på lådorna?
« skrivet: 11 maj-10 kl 20:39 »
Hej!
Jag är helt grön på det här, Började förra sommaren då jag köpte en avläggare som blev ett mycket starkt samhälle.
Övervintringen gick bra men när stackmyrorna vaknade till liv så gick de hårt åt mot samhället. Nu har jag utkämpat ett krig mot myrorna och det ser ut som jag gått segrande ut ur den striden.
Drottningen lägger ägg och det kryper fram nya bin. men samhället ser inte så starkt ut som förut (kanske nornalt i och för sig efter vintern). Jag övervintrade på två lådor LN och det var tre foderramar kvar vid kontrollen.
Nu till frågan: Den nedre lådan är helt tom ingen mat inga bin, alla håller till i den övre. Är det dumt att byta plats på dem så drottningen söker sig upp till den tomma övre och lägger ägg samtidigt som ynglen som kläcks är kvar i nedre?

Så småningom ska jag förstås göra avläggare är det något jag ska börja planera redan nu? Förberedelser?

Hur ofta kan man/ska man kika in i samhället?

Lars i skogen

SV: Byta plats på lådorna?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-10 kl 21:33 »
Några snabba svar:

Ja det är helt normalt att samhället är betydligt svagare nu än i slutet på sommaren. Kanske till och med att samhället är svagare i år än vad man kan förvänta sig vid den här tiden, våren har inte varit bra alls.

Det är oxå helt normalt att nedre lådan är tom, och det är det vanligaste (?) förfarandet att skifta lådor precis som du skriver. Så gör det!

Om du ska göra en avläggare från ditt samhälle behöver du inte göra några förberedelser direkt. Det enklaste är att bara splitta samhället och ställa de två lådorna på varsin botten, men se isf noga till att det finns nylagt ägg i båda lådorna. Gör detta kring mitten av juni förslagsvis.

Lycka till!

Sanntos

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 maj-10 kl 09:55 »
Intresssant fråga, men jag tycker man ska fråga sig vad anledningen är till att man vill byta plats, vad vill man uppnå som inte bisamhället självt klarar av?

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 12 maj-10 kl 12:42 »
Vad jag lärt mig så aktiveras svärmningslusten när drottningen "går i taket". Dessutom går drottningen hellre uppåt.

Så visst funkar det säkert att tänka "naturligt". Skippa lådbyte och sätt inte heller på några skattlådor. Misstänker att man då får många fina naturliga svärmar också.  :)

Sanntos

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 maj-10 kl 13:18 »
Ok, tack, det kan vara bra att veta varför... då återstår frågan om timing... när ska man INTE göra det, dvs när är det för tidigt och när är det för sent?

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-10 kl 13:39 »
Hej!
När det skulle vara för sent att byta plats med yngellådorna,
är kanske när drottningen redan lagt fullt i båda lådorna ;)
Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sanntos

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 14:45 »
Om hon gör det, så är det ju knappast nån idé att byta plats, då är det en tredje låda hon behöver istället?

wictor

« Svar #7 skrivet: 12 maj-10 kl 16:07 »
Den nedre lådan är helt tom ingen mat inga bin, alla håller till i den övre. Är det dumt att byta plats på dem så drottningen söker sig upp till den tomma övre och lägger ägg samtidigt som ynglen som kläcks är kvar i nedre?

Så småningom ska jag förstås göra avläggare är det något jag ska börja planera redan nu? Förberedelser?

Hur ofta kan man/ska man kika in i samhället?

Byt plats på lådorna nu. Annars kommer du bara att ha den undre lådan som en gångväg för bina, där får du inget yngel.
Om det fortsätter att regna och vara kallt kan du ge lite foder så går de snabbt upp. Foder ges i ballong eller foderlåda, alltså över deras huvud så att de gärna vill gå upp.

Avläggare gör du enkelt om nån månad (början av juni?). Se vilken låda de bygger viceceller i. Troligen den övre. Ta då bort lådan utan viceceller (den undre?)  och placera på ny plats, några meter bort räcker. Se till att drottningen hamnar i lådan på den nya platsen.
På den nya platsen skall du nu ha den gamla drottningen och INGA viceceller.
På den gamla platsen skall du ha nån eller några viceceller och ingen drottning.
Alla flygbin kommer att återvända till den gamla platsen, varför du skall ladda på med skattlådor också.
Efter några dagar kläcks drottningen, parar sig och efter ett par veckor har du ett nytt samhälle med en ny äggläggande drottning. Härligt...!!! Och dragbina ger samtidigt honung.

Man sak inte kika in i samhället ofta. Att se drottningceller räcker oftast med att kika på den övre lådan underifrån, de bygger gärna i underkant av ramarna i den övre lådan.

Men givetvis är man som nybörjare nyfiken. Så titta på du, men försiktigt och inte alltför ofta....

Lycka till!

Callewi

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-10 kl 17:21 »
Hej!
Tack för alla svar!
Jag byter plats nu på en gång så får vi se om det blir yngel där uppe också.

Callewi

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 13 maj-10 kl 18:25 »
Vad det gäller avläggaren, så undrar jag om det alltid byggs viceceller? Även om allt funkar bra i kupan?

-----

Ska man ladda på med skattlådor på en gång, även den nya?

Lars i skogen

« Svar #10 skrivet: 14 maj-10 kl 11:13 »
Vad det gäller avläggaren, så undrar jag om det alltid byggs viceceller? Även om allt funkar bra i kupan?

-----

Ska man ladda på med skattlådor på en gång, även den nya?

Nej det är inte säkert att det byggs viseceller. Det finns många varianter på att göra avläggare, jag beskrev de allra snabbaste/lataste, man behöver inte leta drottning eller något sådant.

I ditt fall som nybörjare och med bara ett samhälle är det kanske bättre att du plockar ramar till en ny låda, det är mer lärorikt. Se först till att hitta drottningen och se till att hon blir kvar i ursprungssamhället. Två-tre ramar foder (både pollen och honung) och tre-fyra ramar yngel i olika stadier. Skaka ner bin från ett par yngelramar till. Fyll ut lådan med mellanväggar. Om det finns viseceller kan du använda den i avläggaren, ta bort alla utom en. Finns det inte viseceller ska du se till att det finns nylagt ägg i en av ramarna.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 14 maj-10 kl 13:38 »
Varför ta bort viceceller och bara lämna en kvar?

Blir det skit med den så är det väl bra att det finns fler - starkast vinner. Eller riskerar man att de svärmar iväg med den nya drottningen om det finns celler kvar?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 14 maj-10 kl 14:01 »
Vad jag lärt mig, går kurs nu, så min kunskap är mest teoretisk, är att det inte ska vara några problem med att ha flera viceceller, eftersom den först kläckta har ihjäl de andra om samhället är för svagt för att följa med henne och svärma, men jag kan ha fel.

Men jag trodde att våra nuvarande bin var så avlade för att inte svärma så att risken skulle vara obefintlig i en avläggare, det finns ju ingen risk att det skulle var trångt i en sådan, då har man tagit för många ramar från andra samhällen.

Dessutom trodde jag att det funkade med färre ramar, om man är beredd att tilläggsfodra och hellre vill ha fler avläggare. Om man lär sig att odla bruksdrottningar (går kurs nu, precis börjat så jag kan mycket lite) och har framdrivna drottningar, hur få yngelramar och pollen/nektarramar (om man ger socker i fri tillgång i foderram) kan man klara sig med, med rimlig chans till ett bra resultat?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gep

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 14 maj-10 kl 15:57 »
Som vanligt handlar det nog om timing när och hur man ska byta
lådor. Det jag märkt i vår är att en ny låda med utbyggda ramar var
kraftigt stimulerande för yngelsättningen. I två ganska likvärdiga
samhällen är det efter en månad minst det dubbla yngelantalet i det samhälle som jag gav en extra låda. Allt annat lika.
Bor vid kusten i Blekinge.

Jag övervintrade på en låda och satte en ny låda med utbyggda ramar
underst 30/3. Tidzon: blommande krokus och sälgen började spricka.

Det var knappt ett bi i nederlådorna en vecka senare. Eftersom det började bli varmare skiftade jag runt så att de lediga lådorna kom
överst den 16/4. Tidszon Hasselblom, krokus och Blåsippor.
(Tips kolla pollenfärgen)

Igår var det riktigt varmt så jag gjorde vårgenomgången.
Väldigt mycket bin i de tre samhällen som fick tomma lådor överst.
I två av dessa hade drottningen också gått ner och lagt små "kvartsmånar" på tre-fyra ramar under yngelklotet.
Så visst kan de gå ner en låda om det blivit fullt där uppe. Den drottningen som inte gått ner hade fortfarande plats där uppe.
Så igår bytte jag plats på lådorna igen.
Tidzon: fullt blommade maskros (började för en vecka sen), fågelbären börjar spricka upp, lönnen blommar än.
Sen fick de tre samhällena med två lådor även en skattlåda. Kanske tidigt men en del säger ju att de ska på med maskrosorna.
De gubbar jag rådfrågat på klubben tycker att jag är alldeles för snabb.
Men de bor mer uppåt skogen och har hallon som huvuddrag så
jag tror att deras tempo inte gäller mig. Så jag har mest följt råd
från detta forumet.
Jag tror att blommningen ger de bästa hållpunkterna att följa.
Någon annan som styrs av blommningen ?
Isåfall, är jag lagom snabb eller gör ni på ett annat sätt ?

« Senast ändrad: 14 maj-10 kl 16:09 av Gep »

Lars i skogen

« Svar #14 skrivet: 14 maj-10 kl 19:03 »
Varför ta bort viceceller och bara lämna en kvar?

Blir det skit med den så är det väl bra att det finns fler - starkast vinner. Eller riskerar man att de svärmar iväg med den nya drottningen om det finns celler kvar?

Nä, man kan nog gott spara flera celler iofs, två åtminstone. Svärmar ska inte vara något problem i det fallet, när de blir viselösa försvinner ju svärmlusten.

Gep: Jag gör ganska precis som du, och jag bor i småland, i skogen =)
Skattlådan ska på till maskrosen, det är min filosofi oxå, eftersom det är det första som kan ge bra överskott.  Vanliga år brukar jag skörda ren maskroshonung, men i år lär det noginte bli så. Lådskiftet bryr jag mej inte direkt om blomningen, men de ska ha rejält med yngel i övre lådan innan jag skiftar plats, kanske fem-sex ramar. Jag har farrar rakt igenom, det känns som att yngelklotet blir så konstigt om de nästan fyller bara en låda, så därför vill jag gärna ge dem möjlighet att bygga uppåt. Men sen är det kanske ännu en sak som biodlaren bryr sej om men bina skiter i ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 4 användare
kretslopp, Radar, Christina Wallander, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser