Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå samman 2 kullar  (läst 1489 gånger)

ไพรเมตยืน

• Småland
Slå samman 2 kullar
« skrivet: 10 maj-10 kl 11:41 »
Hej! Vill höra era erfarenheter och råd i följande situation:

En av mina hönor tröttnade på att ruva efter halva tiden. Jag ville inte slänga äggen utan la in dom i en kläckare. 3 dog (förmodligen efter nedkylningen) men 5 stycken friska kläcktes i Lördags.

Idag väntar jag på att äggen under en annan höna (höna nummer 2) ska kläckas. Dessa kycklingar blir med andra ord 2 dagar senare födda än den första maskinkläckta gruppen.

Jag ser helst att mina djur får förbli djur och skulle gärna vilja att hönsmamma nummer 2 adopterar de 5 föräldralösa och tar hand om deras uppfostran och skyddar dom.

En av mina planer jag har går ut på att jag smyger ut i hönshuset inatt och stoppar in en av de föräldralösa under höna 2. Mina tvivel rör ifall det är lite väl tidigt eller om jag ska vänta ännu en dag. Jag gissar att höna 2 kommer att lämna redet under morgondagen men man vet ju aldrig. De 5 små föräldralösa har ju redan behov av att äta och dricka.

Jag skulle tro att det blir svårare för höna 2 att acceptera de nya 5 ju längre jag väntar.

Några tips?
รักฉันต้องรักหมาฉันด้วย

Krågedal

• Östergötland
SV: Slå samman 2 kullar
« Svar #1 skrivet: 10 maj-10 kl 11:48 »
Hej. Kul att du har fått kycklingar! Jag tycker att du ska göra ett försök! Som du skrev att lägga dem under hönan under natten. ;) Jag har gjort så, ibland har jag haft flera höner som ruvat sammtidigt då när de fått kycklingar har en av hönerna tagit hand om dem alla!! :- :-*[ Så lycka till! o:)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-10 kl 12:17 »
Jag skulle absolut prova smyga dit dem på kvällen. Jag har lyft rumpan hönor och ankor ( handske på för mej som är fegis! ) och stoppat dit ungar som av en eller annan anledning inte haft egen mamma. Det har gått bra. Så snart som möjligt.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #3 skrivet: 10 maj-10 kl 12:28 »
håll lite koll efteråt och se om hon hackar på några av kycklinagrna, då tar hon inte emot dom
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 maj-10 kl 22:19 »
Har två hönor nu som adopterat maskinkläckta kycklingar. Kochin fick 1 som hon ruva fram själv och 5 st som kläckt två dagar innan. Den andra fick 3st som hon ruva själv och sedan ytterligare 9st som kläckts 3 dagar innan. Båda hönorna tog dem till sig. Vi lade kycklingarna under hönan när det var kväll/mörkt.

ไพรเมตยืน

• Småland
« Svar #5 skrivet: 11 maj-10 kl 20:32 »
Tack snälla för alla fina svar!

Jag gick ut på kvällen och stoppade in en kycklig under höna 2 att testa. Det gick fint så jag stoppade under resten av de föräldralösa kycklingarna. Höna 2 betraktar dom som sina egna nu så det har gått fint. Hon ligger fortfarande kvar i redet, sista ägget kläcktes idag. Därför ställde jag in lite mat till dom i redet vilket verkligen uppskattades av både höna och kycklingar. Imorgon måste dom lämna redet. Ska försöka mota in dom i en kompostgallerbur där de ska få vara ifred från de andra hönsen under några dagar och växa till sig lite innan de får komma ut i vårvädret.

Tack igen alla som svarat.!!
รักฉันต้องรักหมาฉันด้วย

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 11 maj-10 kl 21:46 »
Underbart! Så himla mycket bättre om de får en riktig mamma som vaktar o lär dem livet!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 4 användare
Radar, Tiomilaskogen, ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser