Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avvänjning  (läst 3415 gånger)

hejhopp

  • Inlägg: 76
    • Skåne
avvänjning
« skrivet: 26 apr-06 kl 22:12 »
Hej!
undrar när man kan avvänja killingarna får getterna...
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

ninna b

  • Gäst
Re:avvänjning
« Svar #1 skrivet: 01 maj-06 kl 21:04 »
Hej, jag låter mina små få gå med geten tills dom är  2 månader sen vill jag åt mjölken. Ska du inte mjölka geten kan väl killingen få sutta längre.
Hälsn Ninna

geting

  • Inlägg: 13
Re:avvänjning
« Svar #2 skrivet: 22 maj-06 kl 10:16 »
Hur göra rent praktiskt? Vad krävs för att avvänjningen skall fungera smidigt? Kan man ha killingarna i hage bredvid getterna eller rymmer de hej vilt då? Hur länge behöver man ha dem ifrån varandra för att killingarna inte ska börja dricka igen om man släpper ihop dem igen?

ninna b

  • Gäst
Re:avvänjning
« Svar #3 skrivet: 22 maj-06 kl 21:22 »
Varför ska du avvänja dom..? Behöver du mjölken..? Annars kan du väl låta geten sköta om avvänjningen. Är hon frisk och fin och får bra med mat så klarar hon nog alldeles utmärkt av att vara getmorsa tills ungarna är tillräckligt stora.
Dom getter som vi inte mjölkar får behålla sina killingar hos sig och jag har ingen riktig koll på när dom slutar dia fast vi flyttar på bockkillingarna när dom är ca 4 månader.
Ska du ändå avvänja dom så  mår dom bäst av att ha kontakt med varandra. Du kan under en övergång skilja dom åt under dag (eller natt) så blir övergången mjukare. Viktigast är att du passar på geten, minskar på maten och kollar så att hon inte blir för spänd i juvret. Då måste du mjölka ur henne.
Vi har skilt killingarna från mammorna och haft dom åtskilda under ca 1 månad men när dom sen kom ihop igen så började killingarna att sutta direkt. Banden mellan mor och barn är jättestarka

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:avvänjning
« Svar #4 skrivet: 22 maj-06 kl 22:43 »
Vi har skilt killingarna från mammorna och haft dom åtskilda under ca 1 månad men när dom sen kom ihop igen så började killingarna att sutta direkt.

Även om ni ger killingarna mjölk under tiden dom är åtskiljda?

ninna b

  • Gäst
Re:avvänjning
« Svar #5 skrivet: 23 maj-06 kl 20:41 »
Vi ger inte killingar mjölk under tiden. Är dom avvanda så är dom.
Alltså... vi låter killingarna, vars mödrar vi ska mjölka, få dia tills dom är två månader. Sedan avvänjs dom. Sista veckorna innan avvänjning  får dom bo utan sina mammor under nätterna men får gå tillsammans under dan. Killingar, vars mödrar inte ska mjölkas, får gå kvar hos geten och då får geten sköta det som hon vill.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:avvänjning
« Svar #6 skrivet: 11 apr-07 kl 14:20 »
Hur göra rent praktiskt? Vad krävs för att avvänjningen skall fungera smidigt? Kan man ha killingarna i hage bredvid getterna eller rymmer de hej vilt då? Hur länge behöver man ha dem ifrån varandra för att killingarna inte ska börja dricka igen om man släpper ihop dem igen?
Enligt Mackenzie (så var vi där igen :)) ska det gå bra att vänja killingarna vid att aldrig börja dia om de tas direkt till en box alldeles intill mammorna "where they can be seen and heard and smelt".  Getterna mjölkas och killingarna får ersättning.  Eftersom de små då aldrig lär sig hur man gör för att dia, så kan man sen släppa ihop dem.  Den som har boken tillgänglig (Å, dessa flyttar...) kan slå upp hur många dagar de behöver vara frånskilda.

Jag har aldrig haft sådant behov av mjölken att jag provat detta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:avvänjning
« Svar #7 skrivet: 11 apr-07 kl 15:26 »
Man kan efter ca: 14 dagar ha killingarna åtskiljda under natten och mjölka på morgonen innan man släpper ihop dom för dagen. "Nät i tak" är att rekommendera, då dom i början ofta krånglat sig ut och ligger hos sina mammor på morgonen annars :) I killingboxen ska det alltid finnas fint hö och kraftfoder av något slag. Det mamma producerar under dagen, ger hon till sina killingar.

Efter 2-2,5 månader börjar mammorna tröttna av sig själva. Sparkar och sprätter när killingarna kommer för en tröstslurk. Ska man inte mjölka, så sköter dom det där själva egentligen.....oftast. Undantag finns ju alltid.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:avvänjning
« Svar #8 skrivet: 12 apr-07 kl 21:38 »
Detta är väl det system som beskrivs från fäbodar?  Gällde tydligen kalvar också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser