Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utställning kontra produktion  (läst 1798 gånger)

Gösta

Utställning kontra produktion
« skrivet: 30 apr-10 kl 21:56 »
I väldigt många trådar finns en kollision mellan utställning och köttproduktion. Alla vet ju bäst hur en kanin ska vara, eller hur ::)
jag är uppe nu i över 30.000 slaktade kaniner och det är ju när pälsen är av och kaninen är öppnad som man kan bedömma hur den har mått!
Av dessa 30.000 så är nog ca 800 från utställningskaniner och resten från köttproduktion.
jag är skyldig mot myndigheter att registrera alla skador och defekter på slaktkropparna så jag har en bra överblick på hur de olika djuren har haft det.
Här en kort sammanfattning:
Köttproduktion har ofta djur som gått tillsammans för länge med bitskador som följd. De har även oftare gallgångscoccidios (ca 5%)
Utställningsdjuren är ofta överfeta (ca 70%) samt har ofta revbensbrott (ca 24%)
Utställningsdjuren är betydligt renare i pälsen än köttdjuren.
Skriv gärna kommentarer till ovanstående!
Personligen tänker jag inte varken rosa eller risa men detta är en ganska bra bild på hur det ser ut.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
SV: Utställning kontra produktion
« Svar #1 skrivet: 01 maj-10 kl 00:49 »
Jag kan tänka mig att klo-statusen är bättre på utställningsdjur oxå, eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Meritaton

« Svar #2 skrivet: 01 maj-10 kl 17:34 »
Revbensbrott? Det låter ju allvarligt, vad kan det komma sig av? Att man hanterat dem ovarsamt och för mycket?
Fettman låter ju inte heller bra. Men det antar jag kan bero på okunskap i många fall, samt fel foder.
Jag har kommit på detta med fetma, vad de kan bero på.
JAg hade ju själv konstaterat att de djur jag slaktade för nån månad sen va onödigt feta invändigt mot vad de var förra året. Jag kom på att det berodde på foderbytet.
Det foder de har fått under vintern hade samma fett och protein innehåll MEN E-vitaminhalten var fyra gånger högre än (400mg per kg) i det gamla fodret (50mg per kg).
En duktig dietist berättade att för hög E-vitaminhalt gör att individen (djur som människa) tar upp protein och fett på ett helt annat sätt vilket då kan leda till fetma trots att protein och fett är lågt i fodret.

Detta som du skriver om bettskador och smutsiga pälsar, ja de kan ju nog bero på att de som bedriver köttproduktion har kaninerna i grupp, medan vi som ställer ut djuren inte kan ha djuren i grupp för att de då blir värdelösa i utställningssyften.

Det är kanske också så att man inte tar upp och kontrollerar djur lika ofta om de går i grupp eftersom de kan va svårare att få tag i då de är på större ytor.
Djur som är en och en i burar plockar man kanske upp oftare och granskar, det blir lite mer automatiskt då man öppnar burdörren för att mata.

Men det är väldigt fint att du tar upp detta för att göra alla mer medvetna om saken.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 01 maj-10 kl 19:46 »
Revbensbrott? Det låter ju allvarligt, vad kan det komma sig av? Att man hanterat dem ovarsamt och för mycket?
Fettman låter ju inte heller bra. Men det antar jag kan bero på okunskap i många fall, samt fel foder.
Jag har kommit på detta med fetma, vad de kan bero på.
JAg hade ju själv konstaterat att de djur jag slaktade för nån månad sen va onödigt feta invändigt mot vad de var förra året. Jag kom på att det berodde på foderbytet.
Det foder de har fått under vintern hade samma fett och protein innehåll MEN E-vitaminhalten var fyra gånger högre än (400mg per kg) i det gamla fodret (50mg per kg).
En duktig dietist berättade att för hög E-vitaminhalt gör att individen (djur som människa) tar upp protein och fett på ett helt annat sätt vilket då kan leda till fetma trots att protein och fett är lågt i fodret.

Detta som du skriver om bettskador och smutsiga pälsar, ja de kan ju nog bero på att de som bedriver köttproduktion har kaninerna i grupp, medan vi som ställer ut djuren inte kan ha djuren i grupp för att de då blir värdelösa i utställningssyften.

Det är kanske också så att man inte tar upp och kontrollerar djur lika ofta om de går i grupp eftersom de kan va svårare att få tag i då de är på större ytor.
Djur som är en och en i burar plockar man kanske upp oftare och granskar, det blir lite mer automatiskt då man öppnar burdörren för att mata.

Men det är väldigt fint att du tar upp detta för att göra alla mer medvetna om saken.

Revbensbrotten kommer sig av att man lyfter kaninerna som en katt, och så kanske kaninen sprattlar till lite så "klämmer" man åt för att hålla fast den, och då kan man lätt knäcka ett eller flera revben. Kaninernas revben är oerhört sköra... Och det måste göra fruktansvärt ont oxå...  :'( Tänk om man brutit ett revben på en kanin, och sen lyfter man upp den på samma sätt varenda dag medans det håller på att läka. Vilken plåga!  :'(

Övervikten tror jag många gånger kommer av att man helt enkelt ger för mycket mat, inte nödvändigtvis fel mat. Kaninerna ska ha "rätt" form på domarbordet, och pälsen ska vara tjock och glänsande, och för att få fram det så måste man många gånger ge mer mat än kaninen skulle må bäst av för att nå högsta möjliga poäng på kaninen. När vi var på kursen hos Gösta så slaktade han en utställningskanin av lite större variant (typ nzw eller vit lant eller nåt liknande) och jag höll på att svimma när jag såg innanmätet. Helt galet mycket fett!
Jag har ett kort på den... ska se om jag kan hitta det så får ni se...

Mycket intressant detta om E-vitamin och fett! Helt klart nåt att hålla koll på!

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-10 kl 21:38 »
Jag hittade bilden på den feta kaninen. Gösta håller bak slaksidorna så man ska se ordentligt...

Man kan ana njurarna där nånstans i allt fett...  :-\

/Sara

Gösta

« Svar #5 skrivet: 01 maj-10 kl 22:49 »
Revbensbrott beror på felaktig hantering av djuren. Kloklippning behövs sällan på djur under 4 månader vilket är normal slaktålder.
Smutsiga pälsar beror oftast på att hanarna "markerar" varandra med urin. Är ibland också så att det är för mycket djur i samma box. Fettanhopningen beror på för mycket och ofta fel mat. En överfet kanin får en "glänsande päls" vilket ger en högre poäng men en kanin som mår dåligt :'( Ytterligare ett oroande fel på utställningsdjur är förvuxna tänder. Ungefär dubbelt mot produktionsdjur. Beror oftast på för nära släktskap mellan avelsdjuren.
En kanin som är i produktion och får 1,2 hg rabbfor per dygn blir inte fet. Får däremot en utställningskanin samma mängd bygger den upp ett fettlager beroende på att den inte avlas på i samma takt som produktionsdjuret.
Gösta

Meritaton

« Svar #6 skrivet: 02 maj-10 kl 10:12 »
Jag hittade bilden på den feta kaninen. Gösta håller bak slaksidorna så man ska se ordentligt...

Man kan ana njurarna där nånstans i allt fett...  :-\

/Sara

Du, denhär bilden passar bra in i experimentet jag gjorde för nåt år sen.
Jag hade några kaniner att gå på hästfoder som innehöll 5% fett och 300mg e-vitamin 10,5% protein, 10% fiber och då såg de ut precis som denhär kaninen invändigt och kaninen fick bara 1 dl foder per dag och den vägde 3,5kg..
De andra fick ett kaninfoder som var anpassat för kaniner 4% fett 70mg e-vitamin, 14% protein, 12% fiber och samma fodergiva 1 dl per dag och dessa hade inte en gnutta extra fett nån stans.

Jag har testat i år igen med ett annat hästfoder som också hade hög e-vitaminhalt och de va då jag kom på att fråga denhär personen vad som var fel och då nämnde hon om e-vitaminet och jag såg ett samband med tidigare test.
Jag slaktade nämligen ett gäng tidigare i år också och upplevde liknande problem, fast inte så mycke fett som på bilden eftersom jag inte gett fodergivan speciellt lång tid innan slakten.

Jag började klura på dethär då kaniner från släktlinjer jag haft i många många år och som aldrig haft hakpåse elelr anlag för det, började få hakskägg som 5 månader gamla.
Nu har jag lagt om fodergivan och problemen är inte kvar.

Så foder är mera än fiber fett och protein och fiber, vitaminerna kan påverka mer än man tror.

Ni kan tro att jag hade ett jädrans huvudbry vad sjutton detta berodde på då de "viktigaste" punkterna i näringsinnehållet var nästan det samma. Jag kunde för mitt liv inte fatta vad i fodret som ställde till det på detta vis. Jag menar, en kanin som väger 3,5kg och får 60g foder per dag ska ju för sjutton inte bli fet av det...
Men nu har allt klarnat.
« Senast ändrad: 02 maj-10 kl 10:17 av Meritaton »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 02 maj-10 kl 10:52 »
Mycket intressant måste jag säga... *nickar*

/Sara

Meritaton

« Svar #8 skrivet: 02 maj-10 kl 11:50 »
Mycket intressant måste jag säga... *nickar*

/Sara

Nu får du köra test på egna djur så vi får fler resultat å jämföra med. :D

Men iaf vet jag att många utställare ger typ kofoder och hästfoder och sånt till sina djur, dock har jag inte stor pejl på vad svenska ko och hästfoder innhåller förutom krafft vilket är de som jag senast gav innan jag fick upplysning om detta.

Dock kan man säga om E-vitamin att jag har aldrig haft så stora kullar som jag haft denna vår dvärgar som fått 6-8 ungar i varje kull, dock kan jag tillägga att jag slutade med detta kraft foder 1-2 månader innan parning.

Jag tror ändå att en bra balanserad halt av e-vitamin ska ligga på typ 100mg/kg.
40mg är för lågt, detta fick jag svar på när jag sände in för obduktion för nåt år sen också, då va rapporten att djuret var dåligt musklad pga för lite e-vitamin.

Endel dyrare foder ligger på 120mg per kg, i de fodrena är fetthalten oftast 3% och proteinet varierar mellan 13-16% beroende på till vilka individer som fodret är gjort för och fiberhalten mellan 16-20%.

Till avelshonorna nu i år som har ungar så ger jag kraft foder som har 16% fiber 16% protein 120mg e-vitamin 3%fett och det tycks funka riktigt bra på dessa.
Delar upp fodergivan på 2 ggr per dag + morötter.
På förmiddan får de ett lite lättare foder med lägre protein med hög fiberhalt tillsammans med lucern och rabbit royale och då det kraftigare på kvällen och detta tycks hålla honan och ungarna i väldigt bra hull, även om kullarna är stora.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 05 maj-10 kl 07:15 »
jag har slaktat en del djur själv och även köpt in andras djur och slaktat av, nåt som har stor betydelse som jag har märkt är ju bur storleken, det finns en hel del uppfödare som har sina djur i alldeles för små burar så de inte har chansen att springa av sig och bygga upp fina kroppar- en annan har problem att få djuren att lägga på sig för att burarna är för stora, men hellre en lite kanin som växer i sin egen takt än en med massa fett på. Eftersom jag enbart slaktar för eget bruk så gör det inte så mkt om de går tills de är 4, 5 eller 6 månader.

Jag kör både utställning och produktion för eget bruk.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Meritaton

« Svar #10 skrivet: 05 maj-10 kl 09:09 »
jag har slaktat en del djur själv och även köpt in andras djur och slaktat av, nåt som har stor betydelse som jag har märkt är ju bur storleken, det finns en hel del uppfödare som har sina djur i alldeles för små burar så de inte har chansen att springa av sig och bygga upp fina kroppar- en annan har problem att få djuren att lägga på sig för att burarna är för stora, men hellre en lite kanin som växer i sin egen takt än en med massa fett på. Eftersom jag enbart slaktar för eget bruk så gör det inte så mkt om de går tills de är 4, 5 eller 6 månader.

Jag kör både utställning och produktion för eget bruk.

Jo, de kan ju ligga nåt i det, hur stor buren är, fast de finns ju också minimikrav på hur små buren får vara och de flesta är nog väldigt noga med att följa dessa.

Sen finns det individer som inte rör sig så mycket heller fast de har utrymme.

Själv har jag mina burar i måtten 115x115x höjd 72, 74x110xhöjd 72.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 17 maj-10 kl 14:03 »
Har djuren varit i samma ålder vid slakten? Jag kan tänka mig att utställningsdjuren har varit äldre då säkert de uppfödarna vill se vilka djur som kan tänkas vara bäst lämpade för utställning först. Djur som växt klart lägger ju på sig mera fett än ett växande djur. Det kan ju förklara en del att utställningsdjuren har varit fetare?

Även det att de har haft längre tänder då bettfel ej beror på inavel utan på ett anlag. Fast det kommer ju oftast fram när man parar närbesläktade djur så det är lätt att tro att det beror på inavel men oftast så behöver bägge föräldradjuren bära på anlaget för att avkomman ska drabbas. Äldre djurs tänder kan ju vara lite längre särskilt om de har fått lite felaktig mat. Även vissa bettfel dyker upp senare i livet också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser