Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva snålt  (läst 43798 gånger)

ekonomisanering

Re:Leva snålt
« Svar #80 skrivet: 30 dec-07 kl 10:24 »
det finns mycket utgifter man kan dra in på utan att man ens visste om att man hade det. Jag ändrade t ex nån räkning till e-faktura, tog ett annat telabbonemang och försöker snåla på maten
http://ekonomisanering.blogspot.com

LillaMor

SV: Leva snålt
« Svar #81 skrivet: 29 sep-08 kl 14:37 »
Är obekant med alla godsaker på sojabönor som nämnts! Skulle vara toppen med recept, eller länkar, eller...

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #82 skrivet: 29 sep-08 kl 23:17 »
Det har just kommit ut en bok med titeln "Köp inte den här boken".
Det är en kvinna som under ett år försöker att handla så lite som möjligt. Hon har man och två barn och bor i Göteborg.
Intressant läsning och att se hur jobbigt det är för någon som har rätt goda inkomster att lägga pengarna på rätt saker.

Jojje

• Dalarna
« Svar #83 skrivet: 07 okt-08 kl 22:58 »
Det är rätt enkelt att göra en budget.
Börja med att föra en kassabok. skriv in varenda sak du köper.
Gör några olika konton, exempelvis, mat, system, tobak, bensin, hyra, läkarvård, hund/katt, osv. Man bör ha en övrigt kollum också.
Givetvis bör du ha en kollum för dina inkomster, det glömde jag. Du kanske får stålar från olika håll. Pension, busskörning, jobb som personlig assistent eller något. Man måste ju även veta det.

Så räknar du ner varje månad. du blir förvånad över var du lägger pengar och upptäcker kanske att det är något du tycker är för dyrt och som du kan undvara.
När du kört detta ett par tre månader så är det ju lätt enkelt att köra en budget för det kommande året.

Jag har kört detta i tre år nu och det var ovärdeligt när jag skulle söka olika former av bidrag.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #84 skrivet: 08 okt-08 kl 06:52 »
Vi är nog en hel del som lever snålt eftersom inkomsterna inte alltid räcker till och jag har mina funderingar på hur ni som har barn gör. För min del är en stor del av inkomsten uppbunden i fasta kostnader för bostad, telefoni, el, avlopp osv. Sådant som inte kan påverkas varje månad och som jag kommer att göra något åt när det sista barnet flyttar.

Att leva snålt även om man har barn fungerar bra när de är små, lätt att ärva kläder, låna barnvagnar osv. Men det blir lite mer komplicerat när de är äldre och kompisars värderingar också betyder mycket. Jag har försökt resonera med barnen, samla alla kvitton en månad och gå igenom med dem. Komma fram till vad som är onödigt ... och resonera om sådant vi har olika uppfattning om.

De som flyttat hemifrån är jätteduktiga på det här med ekonomi och hjälper varandra med inköp. Lillbrorsan fick till och med en tv på första sommarjobbet ... så visst finns saker som barnen drömmer om och som de förverkligar när de kan bestämma själva. Inte alls fel med det.

Hur gör ni med barnen? Hur får ni på ett trevligt sätt dem att ifrågasätta onödig konsumtion och inköp?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

solstrimma

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 10 okt-08 kl 20:10 »
jag lever inte snålt,jag lever ekonomiskt och med framförhållning  8)

lauralisa

• -
« Svar #86 skrivet: 21 okt-08 kl 13:41 »
Ha!
Jag ær drottningen av snalt leverna! (mitt attonde ar pa hogskola just nu...)
Nagra exempel pa vad jag gör:
* har ræknat ut att varje gang jag tvættar och ateranvænder en wettex-trasa, gar den tvatten med VINST t.o.m., eftersom tvattmedlet kostar ca 1 kr/maskin och en trasa ca 3 kr.
* Köper billigaste toapappret, bomullen och liknande. för grejer som ænda bara ska slængas, tycker jag inte att man behöver lægga sa mycket pengar. Toapapper blir inte bættre för att det ær tomtar och blommor pa det.
* Kör bara fulla tvætt- och diskmaskiner.
* Jag drar ur kontakten pa alla apparater som annars skulle sta i stand-by-læge, och slæcker i alla rum.
* Handlar klæder och böcker pa myrorna och loppis.
* Rotar i sopcontainrarna. Det ær inte klokt vad folk slænger!! HAr hittar: en tv-bænk, en soffa (utan kattpiss, jag lovar), en plastgran med dekorationer, en ny mopphink, ett litet akvarium, glasassietter, prydnadskuddfodral, ramar, böcker och en jacka fran förra arets kollektion (som rakade vara i perfekt storlek dessutom!). Bland annat.
* Bakar egna kakor och köper inte halvfabrikat.
* Dricker och köper aldrig læsk.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #87 skrivet: 27 okt-08 kl 12:16 »
Ja, vem vill inte leva snålt/ekonomiskt eller kalla det vad du vill.
Huvudsaken är ju att inte vara beroende av pengar på ett ohälsosamt sätt.
Om jag fick välja skulle alla stanna upp en kort stund innan varje köp och fundera över behöver jag verkligen denna vara ???
Vi måste sluta konsumera av fel anledning >:(
Men det tror jag verkligen att alla vi som läser och diskuterar på detta forum redan vet. Vårt största jobb är att övertyga fler  ;)
Vill man så kan man ;P

Jojje

• Dalarna
« Svar #88 skrivet: 27 okt-08 kl 18:03 »
Men det tror jag verkligen att alla vi som läser och diskuterar på detta forum redan vet. Vårt största jobb är att övertyga fler  ;)
Om man lever billigt så behöver det inte vara jobbigt. Man kan ju få pengar över att använda till något man tycker är kul, eller nyttigt.
På köpet, utan att det gör ont, så räddar man miljön.
Mitt bidrag till detta är att driva sajten www.levabilligt.se
Nu prövar jag också med att göra en studiecirkel.
Det skall bli intressant att se hur många deltagare det blir.

Våmhuskullan

• -
« Svar #89 skrivet: 06 nov-08 kl 20:08 »
Om man lever billigt så behöver det inte vara jobbigt. Man kan ju få pengar över att använda till något man tycker är kul, eller nyttigt.
På köpet, utan att det gör ont, så räddar man miljön.
Mitt bidrag till detta är att driva sajten www.levabilligt.se
Nu prövar jag också med att göra en studiecirkel.
Det skall bli intressant att se hur många deltagare det blir.

här är en  deltagare;)
ska bli intressant

Jojje

• Dalarna
« Svar #90 skrivet: 07 nov-08 kl 21:59 »
Välkommen! ;D

Undertaker

« Svar #91 skrivet: 10 nov-08 kl 11:59 »
Hade jag bott närmare hade jag kommit! :) Nu får jag nöja mig med att läsa och inspireras!

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #92 skrivet: 10 nov-08 kl 16:36 »
Som flera andra här tror jag att det är A och O att ha koll på ekonomin för att kunna leva ekonomiskt. Det är också viktigt att skapa sig en buffert om man kan, vilket räddat mig flera gånger, nu senast när jag blev sjukskriven och inte fick pengar från FK förrän efter drygt tre månader.

Så här har jag gjort:
Vid årsskiftet gick jag igenom alla fasta utgifter jag haft under föregående år och la till de nya som jag visste skulle komma (hade ju precis köpt hus). I ett excelblad förde jag in dem så att jag hade koll på vad som skulle betalas och hur ofta (en del saker ska ju betalas var sjätte månad eller en gång per år och är lätta att glömma bort). Jag gick även in på Konsumentverkets hemsida för att få hjälp att uppskatta sådana saker som kostnad för bilunderhåll mm, jag använde mig också av deras beräkningar för mat och annat för att få en realistisk uppskattning, även om jag aldrig nått upp till deras nivå så tyckte jag att det var bra att använda mig av dessa för att inte göra en alltför optimistisk budget.

Med detta som underlag gjorde jag min årsbudget och tog ut genomsnittet per månad. Varje månad går den beräknade summan för de fasta utgifterna in på ett servicekonto där alla räkningar betalas eller dras, på så sätt vet jag att det alltid finns pengar för även de räkningar som "överraskar" lite mer sällan. Det jag budgeterat i rörelsepengar (mat, kläder, bensin mm) stannar på lönekontot och resterande (om det finns) går in på sparkontot. I och med att jag kollar lönekontot varje månadsskifte så ser jag till att det "nollställs" för kommande månad så att om jag levt under budget en månad  hamnar överskottet på sparkontot.

Målet är att jag ska spara ihop motsvarande tre månaders budget att ha som buffert och när jag nått det skall jag börja betala av snabbare på topplånet så att jag sparar ännu mer pengar varje månad.  ;D

Jag för också i nuläget in alla utgifter små som stora i ett excelblad med de kategorier jag hade i budgeten. På så sätt kan jag också se om uppskattade belopp stämmer eller ej och kan justera inför nästa år. Det är också väldigt bra att se vart pengarna tar vägen och väldigt sparstimulerande när jag ser att jag legat under buget på rörliga delen :D T.ex. har jag i år handlat kläder för 15:- (ett par trädgårdhandskar) genom att se det svart på vitt blir det nästan en sport att se hur länge jag klarar mig med de kläder jag har.

Något jag dock ska ändra på är att jag ska skaffa mig ett separat sparkonto för de utgifter som är färre än tre gånger per år eftersom servicekontot har obefintlig ränta.
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Jojje

• Dalarna
« Svar #93 skrivet: 10 nov-08 kl 21:29 »
Jag har också fört in via ett Exelark, men det blev för otympligt. Måste ju ha datorn igång för att använda det.
Jag menar att den metoden är bra för just budget, men för att ha koll på dagliga avgifter finns det papper och penna.
Med andra ord så kör jag med en vanlig enkel kassabok. Då blir allt noterat.
alla kvitton häftar jag fast på A4papper och sätter dem i en pär, om jag vill gå tillbaka och se vad smöret kostade tidigare osv.,

LillaMor

« Svar #94 skrivet: 11 nov-08 kl 15:19 »
Jag försöker hålla koll på samma vis, men skriver ut ett diagram med 13 vågräta rader (utgifter, och månader=13)
Samt många lodräta rader. Klämmer in i pärm. Om datorn rasar, och vi står utan ett tag, har jag koll ändå. Men viktigare än sättet att göra det på är att ha 100 koll på att man verkligen HAR Koll på ekonomin. Den sköter ju sig knappasr själv, bara för att men gjort budgeten, inte ens om man har "för lite tid" att kolla till den. Självklart, för vissa av oss, men omöjligt att förstå för andra  ??? Förstå inte hur dom klarar sig...
« Senast ändrad: 11 nov-08 kl 15:22 av LillaMor »

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #95 skrivet: 11 nov-08 kl 16:24 »
Det viktiga är inte hur utan att man hittar ett sätt att ha den koll man tycker att man behöver.

Är själv uppvuxen i en familj där hyran kom som en överraskning varje månad  ;) det är kanske det som gör att jag vill ha rätt bra koll.

De flesta har ju rätt bra koll på utgifter som kommer varje månad men kanske mindre koll på de (många gånger större) räkningar som kommer mer sällan och budgeten är ju ett sätt att se till att dessa inte blir något som stjälper ekonomin.

Att föra kassabok är ju bra för att se vart pengarna verkligen tar vägen och därigenom se om det är något som man kan spara in på.
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Skytten

• Skåne
« Svar #96 skrivet: 11 nov-08 kl 20:11 »
Jag har koll på varje krona, men har inte fler i omlopp att jag klarar av att hålla allt i organet mellan öronen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #97 skrivet: 11 nov-08 kl 20:20 »
Hej jag har kört med budget varje år men är väldigt slarvig och köper saker jag absolut inte behöver då och då.

Men å andra sidan så tar jag tillvara allt som går. I år så har jag plockat alla slags bär o gjort egen saft, kräm, marmelad, äpplekakor. Bakat, odlat, sytt om och handlat på loppis. Man blir duktig på att hitta billigt. Och man äter faktiskt bättre mat än de som köper färdig mat. De innehåller ju bara en massa tillsatser.

LillaMor

« Svar #98 skrivet: 12 nov-08 kl 09:19 »
Håller med! Tacka vet jag Riktig Mat!
Här nedan är ett liten kul recept som både spar hälsan, och plånboken:

Mjuksmör
1/3 rumsvarmt smör, gärna lättsaltat.
1/3 matolja (inte olivolja.Då smakar det härsket!!!)
1/3 rent vatten

Kör i matberedare eller vispa som 17, ett par minuter tills det är slätt. Häll upp upp burk, och in i kylskåpet. Gott Billigt, nyttigt, och toppen för dom som har det som vi: Hårt smör på morgonen även då det står på bänken nattetid!!!

Skytten

• Skåne
« Svar #99 skrivet: 12 nov-08 kl 11:09 »
Håller med! Tacka vet jag Riktig Mat!
Här nedan är ett liten kul recept som både spar hälsan, och plånboken:

Mjuksmör
1/3 rumsvarmt smör, gärna lättsaltat.
1/3 matolja (inte olivolja.Då smakar det härsket!!!)
1/3 rent vatten

Kör i matberedare eller vispa som 17, ett par minuter tills det är slätt. Häll upp upp burk, och in i kylskåpet. Gott Billigt, nyttigt, och toppen för dom som har det som vi: Hårt smör på morgonen även då det står på bänken nattetid!!!

Ett recept som liknar Bregott, och troligen inte sämre, vatten är billigare hemma än att köpa det inblandat till varans pris.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser