Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flytta katt, någon som kan katter?  (läst 3505 gånger)

saltkråkan

• Gäst
flytta katt, någon som kan katter?
« skrivet: 21 apr-06 kl 21:34 »
Jag funderar på att adoptera en hemlös katt. Isåfall blir den innekatt i lägenhet ett par år. Men senare kommer jag antingen bo på sommrarna i stuga i skogen (till att börja med) eller flytta helt och hållet direkt. Borde jag vänta tills jag flyttat helt tror ni? Det kanske kan ta upp till fyra år isåfall.

Vad tycker katter om att följa med till sommarhus? Jag har fått för mig att de vill vara på samma plats alltid. Fast jag har aldrig haft katt. Antagligen hade den fått vara innekatt på sommrarna i stugan också för att inte riskera att den rymmer. För en omplaceringskatt kanske det ändå blir för stor stress?

Katter är ju olika som individer också så det är ju kanske en dum fråga. Men hur hade ni gjort ni som har katterfarenhet? jag är som sagt nybörjare.

/Saltkråkan

Bondmoran

Re:flytta katt, någon som kan katter?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-06 kl 23:00 »
Hejsan !

Jag tycker du ska adoptera en hemlös katt nu, 4 år är en lång tid.
När katten lärt känna dig och känner sig trygg är det nog inga problem för den att följa med till sommarhuset.
Det finns en risk att katten rymmer från sommarhuset.
Men det finns alternativ. Det kanske går att bygga en liten rastgård med utgång via ett fönster t ex så katten själv kan välja om den vill vara ute eller inne det går ju bra att sitta där och fika om utrymmet räcker till, verandan kan nätas in eller så kan du lära katten gå i sele och koppel.

Hur katten kommer att tycka om det hela går inte att sia om men väljer du en katt med positiv framåtanda går det lättare än om du väljer en skygg katt.

Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 22 apr-06 kl 08:11 »
Mina katter har flyttat runt med mig i alla år i Stockholm i olika lägenheter. Nu har vi slagit oss till ro i Norrland och de har anpassat sig bra.

Min syster har 2 katter och de följer med till landet på helgerna och det är inget problem. Katter kan anpassa sig bättre än vi tror. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

drömmer

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 apr-06 kl 10:37 »
Hej
Jag har flyttat på två katter. Den ena klarade sig hur bra som helst men försvann senare (troligen räv?) och den andra såg nöjd ut tills våren kom. Då gick han 8 mil fram och tillbaka till vårat gamla hus!! han kom som sagt tillbaka....

Ett par kompisar jag har hade sina katter inomhus de första åren innan de flyttade till hus. Honkatten trivs bra, hankatten trivs nog han med men vågar inte gå ut på tomten om inte mannen i familjen följer med. Sedan följer katten efter vart han än går på tomten. ser lite roligt ut.

Alva

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 apr-06 kl 11:47 »
Hej, under en tid flyttade jag rätt ofta med min hund o min katt.
När det var till små samhällen så tog jag med katten ut på promenad sent på natten när allt är lugnt. Då kunde både han o hunden snoka runt utan att bli störda. Långsamma promenader blev det  :) . Alla hus o trappor som skulle undersökas noga, noga. Nu gillade min katt att följa med hunden o mig på promenad. Kanske gjorde det att han aldrig hade några problem med att flytta eftersom han kände sig trygg.?
Upplevde med honom att han var mer "beroende" av oss än av platsen. Och då bör väl tilläggas att han inte var det minsta mesig. Tvärtom ett stabilt psyke. Vänlig och generös mot andra katter.- De fick gärna komma på besök, äta av hans mat o ta sig en tupplur om de hade lust. Men bara så länge de uppförde sig fint. Bar de sig illa åt eller överskred hans gränser så skällde han ut dem efter noter. Har aldrig haft en katt med ett sådant register som han hade!
En bra jägare var han också och verkade tycka att det var intressant att flytta.
Sällan , mycket sällan, behövde han slåss för sitt revir. Såg andra katter backa undan många gånger. Han satt bara lugnt o tittade på dem. Särskilt minns jag en attans revirstark gammal hankatt som jagade iväg allt o alla från sitt revir. Jodå, ni skulle sett mig o hunden när vi tvingades springa hem för att undvika hans attacker! ;D Har nog sällan känt mig fånigare. Den katten backade för min utan slagsmål... Så kanske var han osedvanlig?
Hur som, ta katten på promenad när det är lugnt o stilla ute.
Vänta in den så att den följer med hem igen, gör så några gånger och se till att den kan komma in när den vill.
Låt den vara inne om du skall ge dig iväg en längre stund.
Jag tror att det är viktigt för att den skall känna sig trygg på sitt nya ställe. Det tar ett tag att hitta trygga ställen utomhus i början. Min erfarenhet är att det inte är några problem med att flytta så länge man är uppmärksam på djurens signaler och parerar det som är otryggt genom att vara med själv . Mvh Ann

saltkråkan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 apr-06 kl 15:50 »
Vad mycket bra tips och råd! Tack! :)

Det var intressant att läsa om era erfarenheter. Det verkar positivt för mej då som längtar efter en katt men var osäker på just det här! Jag vill ju bli en bra matte.

Det finns en fin katt som jag träffade när jag cyklade förbi ett ställe nån mil härifrån. Den får mat av en tant och kan nog klara sig utomhus till hösten om den inte fått något hem tills dess. Någon hade slängt ut den ur en bil berättade tanten.  :'(  Jag funderade på den, ifall den går att fånga in eller någon från http://www.kks.nu/

Jag saknar att ha djur. Har haft häst och hund tidigare. Det hade varit mysigt med en kattkompis!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 22 apr-06 kl 17:27 »
Jag har bara haft hittekatter. Nu kan jag förstås inte läsa tankar. Men ingen av mina kissar har reagerat negativt när jag har flyttat. Är jag trygg, så är katterna det.

Lena A

« Svar #7 skrivet: 22 apr-06 kl 20:15 »
Vi har bara haft hittekatter under alla år och har alltid haft tur med dessa stackars katter. De vi har tagit hand om har varit vuxna katter och de har varit helt underbara. Jag kan rekommendera alla att ta hand om hemlösa katter.

Föreningen KKS finns ju på nätet och att ta hand om katter från dem kan också rekommenderas.

Vårt senaste tillskott är en vuxen kastrerad hankatt som hittades utanför ett äldreboende. Han är en trevlig katt som verkar oerhört tacksam att ha fått ett nytt hem, vill alltid bli kliad på magen, spinner hela tiden och är allmänt trevlig.

Som sagt, jag har enbart positiva erfarenheter av att ta hand om hemlösa äldre katter.

;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 2 användare
Nataks, Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser