Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skiter i bokföringen  (läst 2955 gånger)

ersam

• -
Skiter i bokföringen
« skrivet: 19 apr-10 kl 15:53 »
Sitter i lugn och ro i solen på balkongen med bokföringen.

Ett litet bi sätter sig lugnt mitt i bokföringen och skiter en lång sträng!  :o

Finns iallafall en som skiter i bokföringen!  :D

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
SV: Skiter i bokföringen
« Svar #1 skrivet: 19 apr-10 kl 15:55 »
 ;D
är Återprenumerant såklart.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 apr-10 kl 16:14 »
 :D

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 apr-10 kl 16:42 »
Jag är uppe i 5 pärmar verifikationer! Det suger! Men jag har valt att göra bokföringen själv.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 apr-10 kl 17:02 »
Jag undrar om det är fördomsfullt att inte ta hjälp med bokföringen av nån som är bi..?
Jag tycker att det finns empiriska bevis för att de, som sagt, helt enkelt skiter i det?  :-[

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 19 apr-10 kl 17:50 »
Det är nått dubbelt (i dubbel bemärkelse) med bokföring - man drar sig för att starta men är som ett pussel som väntar på att gå ut. Och då känner man sig j-t duktig.

Eller så skiter man i den!  8)

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 19 apr-10 kl 17:51 »
Så här i deklarationsångestens sista dagar funderar jag allvarligt på att ha min bokföring (läs mina kvitton) på annat ställe än i handsfacket på bilen................min egen variant av en Gevalias kaffeburk 8)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 apr-10 kl 18:22 »
Handfacket är inte något bra ställe!

Bästa stället är en pärm i bokhyllan!

Men... det har ju inte jag heller!

Så nu får jag istället, pga slarv med några kvitton, bokföra en del uttag mm som "eget uttag".

Fördelen med att bokföra själv är att man tjänar ganska bra på det!

:)

/Neiklot, som inte har så mycket att bokföra (!)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 19 apr-10 kl 18:30 »
Fördelen med att bokföra själv är att man tjänar ganska bra på det!
Vem ger dig så bra betalt för att du gör din egen bokföring? Tror snarast att du sparar rätt mycket på att bokföra själv...  :-[ Ordmärkare utan självkontroll, det är jag det :-[

Om du tjänar pengar på att bokföra själv istället för att låta någon annan göra det måste det innebära att du fuskar med bokföringen, och de har väl aldrig hänt att hobbyverksamheter och småföretag fuskat med bokföringen  o:) !
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 19 apr-10 kl 19:32 »
Så nu får jag istället, pga slarv med några kvitton, bokföra en del uttag mm som "eget uttag".

Har du dragit på kontokort eller på annat sätt visa att du haft utgifterna så kan man alltid (om man orkar) göra öppna avdrag som du nämner på bilaga och förklarar vad som hänt så kan det ordna sig ändå.

Visst är det retligt om man tappar bort saker som man ska ha med!  :P

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 apr-10 kl 20:09 »
Alltså vad har Skatteverket för datorer?
Kreditkortsföretagen vet allt om oss med kreditkort/Visa/bonuskort allt från ICA till IKEA så kartlägger de oss och vet garanterat vilket märke vi har på våra kalsingar.
Men skatteverket kan inte göra en korrekt sammanställning på allt data de har tillgång till och förklarar endast att man kan få 25% reduktion på 3.000 mil på förmånsbilen (förmånsvärdet). Men inte någonstans står det hur man gör!! De har ju alla uppgifter på kontrolluppgiften.
Man blir lite trött!
Skall man sedan skicka sin deklaration kräver de en blankett K10 för andelar i fåmansbolag. Men tar man ut andelen efter årsskiftet dvs 2010 så skall den med i nästa deklaration. Ändå kräver dom en bilaga som man får fejka! 0000.0000.0000 etc. Väldigt informativt och trevligt att skriva flodromaner till världens mest hatade verk.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 19 apr-10 kl 20:14 »
Bokföringen gör jag åt andra.

Min egen verksamhet kör jag som hobby och ser till att på olika sätt inte göra vinst = inget behov av att redovisa vad man håller på med!  :D

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-10 kl 21:09 »
Sitter i lugn och ro i solen på balkongen med bokföringen.

Ett litet bi sätter sig lugnt mitt i bokföringen och skiter en lång sträng!  :o

Finns iallafall en som skiter i bokföringen!  :D
Hahaha   men det finns en sak jag undrar över ???

Drog hon ett sträck , eller satt hon en punkt ?

kan va bra att veta när du ska redovisa det hela !  8)   mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Michailov

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 apr-10 kl 15:53 »
Lejer bort bokföring och deklarationer. Funderar dock på att ta hem den löpande bokföringen, inte direkt rocket science, och lämna kvar bokslut och deklarationer. Gör själv skattedeklaration men köper momsdeklaration (eftersom revisorn har allt det i sin burk).

Det är dock lite sura pengar men samtidigt bättre att frigöra tid och kunna dra in mer i verksamheten och lämna en del av det till revisorn.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 apr-10 kl 16:40 »
Gör du skattedeklarationer så ingår t ex kvartalsmoms och momsrapporten är den enklaste av dem alla, den genereras av bokföringsprogrammet och t o m lägger in verifikationen för momsrapporten i bokföringen.
Lätt som en plätt!

Preleminärskatt:
Konto     Debit     Kredit
1630      belopp
1930                   belopp
2710      belopp
1630                   belopp

Skattedeklaration (kvartalsmoms)
Konto     Debit    Kredit
Arbetsgivaravgifter
1630                   (från skattedeklaration)
2731      (d:o)
A-Skatt
1630                   (från skattetabell)
2710      (d:o)
Moms
1630                   (från momsrapport)
2650      (d:o)
Summering
1930                   (totalen ovan)
1630      (d:o)

Michailov

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 apr-10 kl 17:44 »
Med skattedeklaration menar jag egentligen arbetsgivareavgifter och löneskatter. Eftersom jag får det från löneprogrammet direkt är det bara att flytta siffror. Om jag skaffar bokföringsprogram och tar över den biten kan jag ju göra samma med momsredovisningen.

Det är min frus företag men jag sköter löner, personal och fakturabetalningar. Senare är planen att gå ned på 60-80% anställning där jag jobbar och ta mer bitar för henne, däribland bokföringen. Men idag blir det för mycket :-)

/Michailov

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 20 apr-10 kl 17:57 »
Varför skulle bokslutet vara mer problem än annat?

Kan förstå att ha en kunnig revisor/rådgivare för att trolla med periodiseringsfonder eller vad som går att dra av och hur. Men det kanske det är det som menas? :)

Michailov

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 20 apr-10 kl 18:02 »
Måste ha en aukt.revisor, än så länge, - det är ett AB.

Därmed inte sagt att "trolleri" inte är av intresse :-)

/Michailov

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 28 apr-10 kl 10:59 »
Det är ju inte så svårt om man har ett litet företag, jag sköter allt löpande under året men lämnar in alla papper till revisorn i samband med deklaratioenn, han har bättre koll på avdrag och andra "bra att veta" än vad jag har. Han är dessutom såpass billig att det är nästan dumt att låta bli.

så jag skiter också i det  ;)
är Återprenumerant såklart.

Lars i skogen

« Svar #19 skrivet: 28 apr-10 kl 19:21 »
Ett tips nu i deklarationstider :)

Jag deklarerade just på nätet, och det funkar väldigt smidigt -  nu för tiden frågar till å med skatteverket själva om man inte ska göra vissa avdrag om man missat dem, om något är fel eller så! Jag sköter bokföringen själv med ett enkelt bokföringsprogram, det sköter det mesta automatiskt, gör rätt uträkningar, bokslut, avskrivningar etc. Ungefär som en revisor fast billigare =)

Man måste ju iofs ha en del bättre koll när man gör det själv, men å andra sidan är det bara nyttigt att ha lite insikt i hur det funkar, vad och varför man betalar och så. Idag lärde jag mig till exempel vad en expansionsfond är   ;D ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser