Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cellbygge  (läst 1595 gånger)

Abigail

Cellbygge
« skrivet: 08 apr-10 kl 13:07 »
Cellstorlek diskuteras ju ibland. Vad skulle hända om man gav bina helt släta vaxmellanväggar och de fick bestämma storlek helt själva? Skulle de bygga ut sämre då? Om det blir olika så storlekar på cellerna så gör det väl ingenting? Eller gör det de?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Cellbygge
« Svar #1 skrivet: 08 apr-10 kl 13:13 »
Jag tror präglingen är mest för syns skull, det ser ju bra ut. Rullar man plastramar med massor av vax så syns inte cellstrukturen igenom men bina bygger ändå. Och ibland så hänger inte cellstrukturen i botten (på ramen) ihop med de byggda cellerna alls, bina fixar det ändå. Så vad som är rätt och fel kan även denna gång diskuteras i långbänk.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-10 kl 23:23 »
Nja det beror på vad du vill uppnå.

Om tjejerna får bygga som de vill fritt blir det en massa drönar celler, Förmodligen vill de för sina gener vidare till kommande generationer.

Men det gynnar inte bi odlaren som vill ha stora skördar.

Färre arbets bin och fler drönare som inte ens kan mata sig själv än mindre klara sig utan sina systrar.

Man kan även välja olika storlek på de präglade cellerna när man beställer vax från fabriken jag tror att det ror sig om storlekar 4.7 till 5.1 mm.
 Små celler = små men fler bin på samma plats Stora celler = större bin. Sen blir det drönar celler av de största. Det finns även drönar vax att beställa från fabriken.

Man kan titta på hur bierna bygger i en top bar hive, Där styr bi odlaren endast åt vilket håll de ska bygga med hjälp av ett litet kant som de bygger vidare på.

Vanligtvis blir det mindre celler i yngel klotets mitten och sedan blir de större ju längre ut man kommer på kakan
                    mvh bart  :P
« Senast ändrad: 08 apr-10 kl 23:27 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Abigail

« Svar #3 skrivet: 09 apr-10 kl 10:16 »
Tack för svaren.
Drönarna vill man ju ha i en ram så att de går att skära ut. Funderar på hur det ser ut i vildsamhällen, har de procentuellt fler drönare då kanske. Kanske gör olika stammar/linjer olika.
Jag skulle nog vilja testa någon gång i framtiden när jag har fler bin och inte är så osäker som nu.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 09 apr-10 kl 12:01 »
Tycker oxå att det skulle vara kul att se hur bierna beter sig utan våra hjälp med ramar.
Funderar att bygga en Top Bar Hive med en massa glas fönster så man kan se hur de gör.
Man skulle kunna ha den hemma som underhållning för mig själv och kunna visa för vänner grannar och honungs kunder.        mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 apr-10 kl 12:20 »
Skaffa en observationskupa med två ramar, där ser man hur de jobbar!

wictor

« Svar #6 skrivet: 09 apr-10 kl 12:47 »
Kanske gör olika stammar/linjer olika.
Jag skulle nog vilja testa någon gång i framtiden när jag har fler bin och inte är så osäker som nu.

Det är enkelt att kolla hur bina gör själva.
Ta 10 ramar, sätt in en remsa vax längst upp, kanske ett par cm bred. Det blir en bygganvisning för bina, sen fortsätter de nedåt av sig själva.
Det bästa är att sätta till detta till en inslagen svärm eller en skaksvärm, då är de redan inställda på att bygga som "naturen" gett anvisning om. Att kupan måste stå i absolut lod är nödvändigt, annars blir bygget snett och ramarna går inte att lyfta upp.

Sätter man dessa ramar i en skattlåda på ett befintligt samhälle är det inte lika roligt, det blir så fina skattlåderamar som helst utan variation.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1305 gäster, 2 användare
Tur-Johan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser