Hejsan hejsan!!
Med snart 7 år som fårbonde har jag knappt hört talas om innåt rullade ögonlock på lamm. Och heller aldrig sett, eller haft det i min besättning tidigare. men så i år kom det som ett brev på posten!!! Förundrad över detta och ingen erfarenhet sen förut, så gick det givetvis lite för lång tid för mig att upptäcka problemet. Kunde därför inte göra annat än att konsultera distrikts.vet för några stygn och beh. med receptbelagd salva i ögonen. Det har funkat bra, lammen har kryat på sig. Dock är det ju en ekonomisk fråga att behöva anlita vet.
Min största undran, är ju hur många det fall det kan få förekomma i en besättning för att vara "normalt". Mina tackor har nästan lammat färdigt på sånär en 10 st kvar, av 50. Jag har ca 100 lamm, varav 2 st fick innåtrullande ögonlock. Enkelt beräknat, dvs 2% av 100%.
Jag har korsnings tackor av finull/texel/ostefresisk och lite leicester. Såhär i efterhand kan jag nog konstatera att min renrasiga texelbagge hade lite häng på sina ögon. Men jag har ju använt honom förut, utan denna åkomma?? Och endast bagglamm drabbade? Vet hade en teori om att avrsanlagen kunde ligga på Y-kromosomen. Hursomhelst, detta måste jag "städa" ur min besättning iaf, omöjligt för mig att springa å rulla ögonlock på lammen, de måste ju kunna klara sig själva. Annars kostar det mer än det smakar.