Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrehalt i kupan?  (läst 974 gånger)

ersam

• -
Syrehalt i kupan?
« skrivet: 20 mar-10 kl 19:34 »
Rätta mig om jag har fel!

Har fått för mig genom att läsa någonstans att binas ämnesomsättning minskar då de går i klot och koldioxidhalten ökar. Detta är ett sätt att gå i dvala vilket minskar förbrukningen av foder under vintern.

Men vad blir då konsekvenserna om man har nätbottnar som verkar vara det rådande idag? Jo ventilationen ökar vilket torde öka syrehalten i kupan.

Nu kanske det är lite för tidigt att dra några slutsatser men vi invintrade 5 samhällen. Alla med nätbotten. På ett av samhällena har botten flyttat sig i förhållande till genomföringen i väggen på vår paviljong med följd att det inte varit någon öppning i flustret. Döda bin har satt igen nätbotten. Ett annat samhälle hade jag glömt  :-[ varroainlägget (en plastskiva). Till följd att botten var helt tät och bara lite ventilation kom in i flustret. Kondens hade gjort att det fanns stora istappar inne i kupan! I dag när det var varmare ute så var det just dessa två samhällen som var ute och verkade vara mest pigga.

Liten fundering bara - är välventilerade bottnar verkligen det bästa alternativet?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Syrehalt i kupan?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-10 kl 01:01 »

Idag såg jag ett av mina bin . Hon satt på flusteret tittande runt lite sen började hon flyga en liten tur på ca 30 cm i en båge och sen tillbaka in i kupan.
Tittade på den bredvid där låg det en del döda bin fram för flusteret.
I snön var det endast ett få tal senaps märken.
Tänkte till baka på den första bin . Hon var klok tittade ut fanns bara snö ingenting som blommade så jag förmodar att hon gick tillbacka in i värmen och väntade på en varmare dag med lite utslagen sälg.
Såg ingen bin vid den andra kupan men det måste vara liv i den för någon hade städat ut de döda kamraterna. Tempen blev +9.8 C idag fast har man fått över 3.3 meter snö så tar det sin lilla tid innan det smälter bort.

Ventilerad bottnar är förmodligen bra.
Bina stannar inne längre . När de har väntat 5 månader på att skita så kan de vänta några dagar , veckor till i väntan på bättre väder och finna blommer.
 En sak är klart våren är på väg men inte här ännu.     mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser