Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kupor har en yrkesbiodlare?  (läst 19708 gånger)

Weasel

• Skåne
Hur många kupor har en yrkesbiodlare?
« skrivet: 12 mar-10 kl 13:11 »
Läser om hobbyodlingar vs yrkesbiodlare.
Så hur många kupor skulle man ha för att kunna ta ut en rimlig lön, säg 8- 10 000/ månad?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Hur många kupor har en yrkesbiodlare?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-10 kl 14:31 »
Nu hann jag före Edward med ett av alla svar ...
http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php/topic,3760.msg18775/topicseen.html#msg18775

Inkosterna beror på produktionen som beror på dragväxterna.
Har du raps (oljeväxter)  kan allt hamna som ovan och 200 kupor är nog rätt bra gissat. Men annars kan det sluta på upp till 400.

Dina 10.000 är netto, räkna ut ditt brutto enligt tabell och lägg till 32.7% sociala avgifter = dina lönekostnader.
Materal (kupor, bin), el, vatten, transporter, apparater you-name-itt = dina utgifter.
Honung, avläggare, pollen, vax, propolis, vaxljus etc = dina intäkter.

Dina lönekostnader * 12 = dina inkomster - dina utgifter.

Definiera alla realistiska utgifter och summera.
Definiera alla realistiska inkomster och summera.

Strunta i alla lågt flygande kalkyler eller excel ark som figurerar, gör ett eget som passar dig.

Man kan snitta 25 kg honung/kupa i trädgårdsstäder eller ängar.
Man kan snitta 75 kg honung/kupa om man står tätt intill raps eller oljeväxter.

Man kan lite vidlyftig räkna 30:-/kg för honung på bulk. På burk det dubbla (lågt räknat).
Sätt samman en kompott av 90/10% där 10% är egen försäljning.

Räkna alltid med avläggarproduktion genom att du måste ha egna som täcker ev vinterförluster, kanske 10-15%
De som klarar sig kan man avvyttra till försäljning. Man kan också öka denna siffra och försöka sälja mera.

Som sagt! Lita till dina egna förutssättningar och gör en E G E N kalkyl.

« Senast ändrad: 12 mar-10 kl 14:58 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 mar-10 kl 15:18 »
För att klargöra mängden honung. 250 kupor ger minst 6 ton (6.000 kg) att ta hand om, i min egen kalyl 8 ton.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 12 mar-10 kl 17:03 »
Räknade grovt nångång och kom fram till att efter uppstart och att kommit igång så ger en kupa en "vinst" på 1000 kr. Räkna då dessutom dåliga år och skatt på vinsten så är du uppe i vad Sten-Åke säger 200-400 kupor för att få vad du beskriver en "rimlig" lön.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-10 kl 17:08 »
Allt måste ju bero på hur man lägger upp sin biodling och vad man vill leva av. Jag könner ett par som lever på biodling sedan 15-20 år tillbaka och har ca 50 - 100 egna samhällen. I gengäld köper de upp lite honung av andra och förädlar så mycket som möjligt. De säljer utöver honung i olika former andra produkter med honung i (senap, grill olja, salladsdressing, glögg mm mm) dels säljer de sina produkter till andra och fungerar då som tillverkande grossist, men mycket säljer de också direkt till slutkonsument på marknader som de reser omkring på.

Så hur många samhällen man behöver beror på hur man lägger upp det. Satsar man på att bara på att producera honung och sälja på bulk eller vad skall ens affärside vara. Skall man istället sysla med förädling och leva på dett sälja allt själv kan man ha mindre men då blir det andra jobbet mer.

Hoppas att du börjar med bin i vilket fall som helst.

//Roger

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 mar-10 kl 17:08 »
Det är otroligt svårt att göra en riktigt bra kalkyl, man hamnar lätt i en drömvärld där allt går som planerat.
Men om man kan vara överens om 200+ så kan man ju anpassa tills man blir nöjd och det kan ta några år.

2008 2 st, 2009 15st, 2010 75 st (kan bli några till), 2011 ?? lite till, 2012 ännu fler .... det tar ett antal år.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 mar-10 kl 17:11 »
Allt måste ju bero på hur man lägger upp sin biodling och vad man vill leva av. Jag könner ett par som lever på biodling sedan 15-20 år tillbaka och har ca 50 - 100 egna samhällen. I gengäld köper de upp lite honung av andra och förädlar så mycket som möjligt. De säljer utöver honung i olika former andra produkter med honung i (senap, grill olja, salladsdressing, glögg mm mm) dels säljer de sina produkter till andra och fungerar då som tillverkande grossist, men mycket säljer de också direkt till slutkonsument på marknader som de reser omkring på.

Så hur många samhällen man behöver beror på hur man lägger upp det. Satsar man på att bara på att producera honung och sälja på bulk eller vad skall ens affärside vara. Skall man istället sysla med förädling och leva på dett sälja allt själv kan man ha mindre men då blir det andra jobbet mer.

Hoppas att du börjar med bin i vilket fall som helst.

//Roger

Men då är man kanske ute på hal is om man börjar med att kalkylera med stor försäljning av burkar och biprodukter. Kan gå, kan också gå åt h*e ...
Har man honungen har man garanterat avsättning och man kan när man tycker att det bär ta ut svängarna lite och förädla sina produkter.

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 mar-10 kl 17:19 »
Tack så mycket för alla svar.
Hur som helst ska jag skaffa mig 2-3 samhällen i år och se hur det går!
Funderade mest på var gränsen går från att få lite extra inkomst- till att man kan leva på det.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 mar-10 kl 17:39 »
Minska ner på socker och godis, använd honungen i matlagning, till frukost, i the, i bakverk. Honungen som är gratis och gott nog  ;D alla bäckar små ...
Att slippa handla är också att spara ...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 mar-10 kl 16:47 »
En stor post är invintring. Använder man Bifor på 250 samhällen 16+8 kg per kupa så blir det en nätt summa för (6.000 kg) ca 8:-/kg palltank dvs runt 50.000 sek.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 13 mar-10 kl 17:38 »

Lyckas du få ut en 8-10000 kr på detta så meddela mig!  ;)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 13 mar-10 kl 18:55 »

Lycka till . Det är riktigt rolig att hålla på med bin . Lyckan att skörda ditt första skörd av flyttande guld är toppen.
Ta gärna kontakt OMEDELBART BUMS med ditt lokala föreningen för nu snart börjar årets kurser Bråttom bråttom.

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/4/1/

Här kan du tar reda på den närmast föreningen ..
Lycka till och hoppas att du får ett trevlig bi sommar med mycket honung.                mvh mrbart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 13 mar-10 kl 19:03 »
Weasel går redan biodlarkurs, hon är snäll och skjutsar mig också  :)!

Och man lär sig massor på en grundkurs, men det känns som att det finns en hel del saker man inte lär sig förrän man har bin själv... Tyvärr måste man nog göra lite egna misstag, det går inte att lära sig allt genom att läsa om andras misstag. Själv hade jag tre samhällen innan vintern, nu är troligen alla döda  :'(. Borde gått kursen förra året och skaffat bin detta året, men det är inte säkert att det hade hjälpt.

Det finns en väldig brist på samhällen/avläggare till salu. Om jag lär mig bättre och håller liv i mina bin hade jag tänkt producera avläggare för att sälja, och istället ta förlusten av en del honung. Konstigt att inte fler satsar på det, då behöver man inte lika stor kundkrets som om man bara sålde honung, och följaktligen förhoppningsvis mindre tid som måste läggas på försäljning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 mar-10 kl 19:11 »
Det finns bin, annonsera Gratis!! www.biram.se

Var tydligt med vad du vill ha och var och man kommer att höra av sig. Det finns också annonser i Bitidningen på olika områden med odlare som säljer avläggare.

Får man inte köpa avläggare billigt när man går nybörjarkursen?  Det brukar komma redskapssäljare och skryta lite och de säljer också avläggare.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 13 mar-10 kl 19:14 »
Jag kommer att ha samhällen och avläggare till salu under året.
I mina trakter blir det inte så mycket honung så då är det bättre att pruducera bin.
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser