Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vart får man tag i rediga lakan?  (läst 2366 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
vart får man tag i rediga lakan?
« skrivet: 12 mar-10 kl 09:35 »
Ja, ni vet, inte sådanna där som är så tunna att man kan se igenom dem, utan den gamla sorten som verkar kunna hålla hur länge som helst. Har två st, men vi är ju 5 i familjen....skulle vilja ha fler....Men vart hittar man?

Några tips?
Live simply......so that others may simply live.

louise

• Gäst
SV: vart får man tag i rediga lakan?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-10 kl 09:49 »
Förr köpte jag alltid 2:a -sortering på Borås Väveris outlet. Men, den har lagt ner och nu vet jag inte ens om själva företaget existerar. De flyttade till lettland eller nåt. Men där var lakenen så grova att jag fick skavsår på knäna innan första tvätten. Det lakanet har jag kvar än efter 10 år.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 mar-10 kl 09:52 »
Ibland kan man ha tur o hitta en del på seconhand. För förr var ju lakanen i allmänhet av kraftigare kvalite. Och ibland kan man faktiskt hitta sådana som knappt har varit använda. Har gjort det själv 25:- styck. Vill man inte ha vita så går det ju att färga dem.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 12 mar-10 kl 09:56 »
Sommarauktioner och välgörenhetsbutiker är mitt tips, men man får kontrollera kvaliteten ordentligt, det säljs såklart både bra och dåliga grejor. Även dödsboauktioner, eller för den delen farmors eller mormors linneskåp brukar vara bra ställen att leta på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 maj-13 kl 13:59 »
Det finns flertal auktionssajter på nätet, där man (jag har) kan köpa kartonger med linne, ibland är det blandat lakan och dukar.

Hos Norrköpings auktionsverk köpte jag jättefina lakan, dock i en hel låda/kartong, så vi kunde ge bort några i present. Men priserna har gått upp. Många har insett kvaliteten i dessa tyger. Grossister köper upp till sina fina butiker i storstäderna, antikaffärer, och även till utlandet säljs en del. Jag gav nog kring 75/100 kr st, men då fick jag med några mindre intressanta varor som påslakan och sjalar i min kartong. Ca 10tal jättefina linnelakan och ett par stora vita linnedukar var det som drog mitt intresse :).
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

rosengård

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-13 kl 23:15 »
Myrorna och andra secondhandbutiker har jag köpt jättefina gamla lakan på.En del är helt oanvända.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #6 skrivet: 17 maj-13 kl 11:35 »
Engelska gardintyger från Arthur Sanderson & Sons och Designers Guild, båda hovleverantörer, finns ibland att köpa som rest i 150:-/kg på Ohlssons Tyger. Och så en symaskin sen kan man Sova kungligt  o:) 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser