Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mkt foder?  (läst 2076 gånger)

Sis_pennpenn

Hur mkt foder?
« skrivet: 08 mar-10 kl 21:27 »
Jag undrar ungefär hur mycket mat växande ungdjur 1-2 år och digivande kor av köttras behöver ha i grovfoder?
Våra djur här hemma tycker jag får för lite då jag är van vid hur mkt hästar ska ha.  :-\ Men de säger att det sak räcka gott och väl till dem det de får. Maten de får räcker ju knappt 30 min och ibland bara 20 min innan de har ätit upp och de får bara 2 gånger om dagen. Jag har lyckats efter hela vinterns gång att få dem att ge halm också, bara att jag var tvungen att få någon annan inom familjen att lägga fram det, för mig lyssnar de inte på.
Tacksam för svar.
/Sis_pennpenn

Eneborgs fjäderfä

• Skåne
SV: Hur mkt foder?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-10 kl 22:07 »
Hej. Jag jobbar på en lantbruksskola. Där har vi både mjölkkor och köttdjur. Vi kör fullfoder till dem. Ungdjuren och Amkorna får fri tillgång på foder. Vi blandar ca 1/3 gräsensilage och 2/3 majsensilage + mineraler och ca 40kg halm. Detta till en blandning på ca 2000kg. Sen får de äta så mycket de vill av detta. De får inget extra kraftfoder förän en vecka innan kalvning och då får de äta av mjölkkornas mix. Det funkar hos oss men alla gårdar är olika. Jag brukar säga så här till folk som undrar, att amkorna skall vara lagom i hull inte för feta och inte förmagra. för feta så blir det komplikationer vid kalvningar på äldre kor. Är de för magra så har de inte krafft att produsera den mjölk som kalven behöver. Den växer inte så fort som den kunde ha gjort.
Jag anser att kor kan ha fri tillgång på grovfoder det mår de bäst av. Precis som när de går på bete då får de ju äta så mycket de vill. Sen mår de ju inte dåligt av att bli hungriga lite då och då.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-10 kl 23:41 »
Maten de får räcker ju knappt 30 min och ibland bara 20 min innan de har ätit upp och de får bara 2 gånger om dagen.

Nu har jag ju iofs ingen aning om hur mycket djuren får, men jag tycker inte det går att jämföra ättiden mellan hästar och nötdjur.
Nötterna äter ju snabbt/vräker i sej och gör det slarvigt för att sedan idissla och finfördela maten, hästen pillar ju i sej lite i taget.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Sis_pennpenn

« Svar #3 skrivet: 09 mar-10 kl 09:01 »
Amkorna har haft fri tillgång innan de kalvade, så de är alla väldigt feta, men de första som kalvat har gått ner i vikt lite väla fort känner jag.
Jag vet att ättiden är väldigt olika mellan hästar och kossor, men det känns ändå konstigt, för man hinner inte klart över huvud taget med djuren innan de står och verkligen skriker efter mer mat. De lär sig tyvärr att göra så på sensommaren/hösten för då räcker inte betet så då får de mer mat om de skriker för dem vill inte att de ska stå och skrika.
Men tack för svaren:)

Jonte P

« Svar #4 skrivet: 10 mar-10 kl 09:30 »
Det låter konstigt att korna har haft fri tillgång på grovfoder fram till kalvning och att de sen får så begränsat med foder efter kalvning. Det är ju under högdräktighet och digivning som de behöver mest / bäst foder.

Det bästa är att ge fri tillgång på grovfoder och istället styra hullet med kvaliten på grovfodret. Är det lätta raser / djur i bra hull kan man ge fri tillgång på halm och sedan begränsat med hö eller ensilage. Under högdräktigheten ökar man på ensilagegivan. I regel behövs inget kraftfoder till dikor.

Ungdjur som man vill ska växa behöver ju definitivt ha fri tillgång på grovfoder!

Mängden grovfoder som de verkligen behöver beror ju helt och hållet på energiinnehållet i grovfodret. Till dikor bör man sträva efter ett sent skördat hö eller ensilage medan ungdjur oftast behöver ett bättre grovfoder med avseende på energi- och proteininnehåll.

Det är stressande och onaturligt för djuren att inte ha tillgång till foder = sysselsättning under en stor del av dygnet. Ekologiska djur måste ha fri tillgång till grovfoder p g a detta. Djuren blir helt klart lugnare om de har fri tillgång.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Sis_pennpenn

« Svar #5 skrivet: 06 apr-10 kl 09:53 »
Det låter konstigt att korna har haft fri tillgång på grovfoder fram till kalvning och att de sen får så begränsat med foder efter kalvning. Det är ju under högdräktighet och digivning som de behöver mest / bäst foder.

Det bästa är att ge fri tillgång på grovfoder och istället styra hullet med kvaliten på grovfodret. Är det lätta raser / djur i bra hull kan man ge fri tillgång på halm och sedan begränsat med hö eller ensilage. Under högdräktigheten ökar man på ensilagegivan. I regel behövs inget kraftfoder till dikor.

Ungdjur som man vill ska växa behöver ju definitivt ha fri tillgång på grovfoder!

Mängden grovfoder som de verkligen behöver beror ju helt och hållet på energiinnehållet i grovfodret. Till dikor bör man sträva efter ett sent skördat hö eller ensilage medan ungdjur oftast behöver ett bättre grovfoder med avseende på energi- och proteininnehåll.

Det är stressande och onaturligt för djuren att inte ha tillgång till foder = sysselsättning under en stor del av dygnet. Ekologiska djur måste ha fri tillgång till grovfoder p g a detta. Djuren blir helt klart lugnare om de har fri tillgång.

Tack för svaret. Ungefär så jag kände också. De hetsäter nåt enormt när de får maten och sen står de ju bara och vrålar efter mer. Nu de senaste veckorna har min sambo öst in extra mkt i ladugården. Inte jättemkt mer, men då har de ätit bara 10-15min längre stund och då är de tysta när de ätit upp iaf. Ett djur som står och skriker efter mer när den har ätit upp måste väl behöva ha mer då? Annars känns det konstigt att det är så.
FUnderingar finns att göra allt ekologiskt här och jag tycker det låter som något bra för våra djur här borta. Då måste de verkligen skötas mer.

edde_1

« Svar #6 skrivet: 13 apr-10 kl 20:54 »
En 600 kg diko - ca 60MJ i underhållsfoder + 5MJ per liter mjölk de ger till kalven.

Ett ensilage på 50% ts och 8 MJ/kg ts blir alltså 7,5 kg ts = 15 kg ensilage för en 600 kgs diko i underhållsfoder. Men fri tillgång tycker jag är att föredra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
Robert Magnusson, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser