Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det inte dax att döpa om "hobby odling" till småskalig bi odling ?  (läst 4569 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
För att slippa få krupp så läs detta i stället, allt annat som figurerar i forum mm bestämmer inte dom utan reglerna från RSV.

http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Drönarn

• Gästrikland
Då är det fastställt att BF är en hobbyorganisation också ???
Eller har skattmasen nånting som heter yrkesmässig hobbyverksamhet???
För biodling räknas in som "Hobby"

mohahahah

Fördelen med att kalla saker o ting "Småskaligt" är att andra myndigheetr och andra människor som bedriver produktion i liten skala som fårägare mfl dessa säger aldrig att detta är en hobby utan det är en småskalig verksamhet som kan bedrivas i större skala om så någon har möjlighet

ersam

• -
Jag tror "problemet" att jobbar man yrkesmässigt så är man professionell eller proffs. Annars är det hobby eller amatör. Orden är så starkt laddade, sug på detta: "Proffskupa" eller "amatörkupa". "Professionell biodling" eller "hobbybiodling".

Men det finns egentligen ingenting som säger att proffs måste vara bättre - bara att man i regel har viss utbildning och gör en sak yrkesmässigt.

Jag tycker man ska stolt över att vara amatör. Resultatet kan bli minst lika bra och kan säkert vara med att driva en verksamhet framåt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Läser man protokoll från SBR så kräver några gamlingar att "Hobby biodling" skall nämnas ... det tycker jag är fel om man levererar honung till HF eller skaffar SBR etikett för att sälja.

Nöjesbiodling och Näringsbiodling borde vara de rätta definitionerna.

« Senast ändrad: 10 mar-10 kl 18:20 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
Nöjesbiodling och Näringsbiodling borde vara de rätta definitionerna.

Men tänk om man har näringsbiodling för nöjes skull...  :)

"Biodlare är vi allihopa - du med!" Eller hur går sången?

Lars i skogen

Misstänker att olika myndighetspersoner tolkar regler olika. Därför är det väldigt bra att kontakta myndigheter, om det sen blir nått gnäll kan man ha svart på vitt på vad man kommit överens om.

Enligt mailet till Ersam är väl jag inget "normalfall". Jag fick f-skatt utan att ha 15 samhällen (jag hade bara 7!), och man sa uttryckligen till mig att det inte var någon viktig gräns. Det finns andra sätt att visa att man bedriver en långvarig och vinstsyftande verksamhet. Lyckas man få f-skatt redan tidigt och planerar att utöka är det ju en väldig fördel, att dra av momsen på alla investeringar tjänar man massor på!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Slungan i exempelt kanske kostar drygt 1 dags jobb varje år i 3 år med kategori konsulttimpris, man måste alltså ha intäkter för att kunna göra dessa avdrag.

Efter 3 år är slungan avskriven. år 4:a finns den fortfarande med i inventarielistan lågt värderad, år 5 står det förbrukad/trasig/destruerad.

EPS kupors livslängd är avskrivningstiden.

Företagarens fördelar är alltså stora och till slut blir det i princip privat egendom när apparaterna skiftas ut och skrotas.

ersam

• -
Allt är inte svart eller vitt heller. Exempelvis fick jag min f-skatt 27 december. Jag skulle då visa att jag hade haft inkomster in i företaget under verksamhetsåret - annars var det inte att betrakta som företagande. Tror det var 2 eller 3 arbetsdagar kvar på året. De första inkomsterna kom i januari. Skulle jag spelat med så skulle jag överklagat detta och begärt att hela deklarationen skulle göras om ett år senare. Min fru tror att handläggaren har ett antal bokstavskombinationer. Så passa er för kontoret i Borås!  (:)

Djuren verkar iallafall inte bry sig och det är det viktiga!

Abigail

När jag startade mitt företag så blev det knapert med finanserna eftersom jag hela tiden räknat alla kostnader netto. Jag blev tvungen att ligga ute med momsen betydligt längre än jag räknat med. Man får ingen momsutbetalning förrän man kan visa att man haft någon inkomst. Jag tycker att det är en ganska okej spärr som skattemyndigheten har där. För mig var det viktigt att få ut momspengarna ganska snart, så fort jag kunder redovisa några hundralappar i inkomst så skyndade skattemyndigheten på utbetalningen så jag fick de pengarna extra tidigt så jag kunde använda dem till ytterligare investeringar.

Det kanske inte var exakt det som talades i tidigare inlägg, men det är ändå närliggande så därför nämner jag det. Jag hade aktiebolag men jag tror inte att det har någon betydelse.

Någonstans så tycker jag att det är okej att man måste kunna redovisa att man har en inkomst också och inte bara gör avdrag för kostnader. 

Har skanttemyndigheten återkalat F-skattesedel trots att man redovisat inkomster?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Det finns andra sätt att visa att man bedriver en långvarig och vinstsyftande verksamhet. Lyckas man få f-skatt redan tidigt och planerar att utöka är det ju en väldig fördel, att dra av momsen på alla investeringar tjänar man massor på!
Man behöver inte F skatt sedel för att dra av momsen. Man kan även anmäla sig som momspliktig och dra av momsen den vägen. Man kan ha 7 eller 700 samhällen utan att behöva f skatt sedel.
                              mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
Lite intressant i kråksången är ju att olika myndigheter gör olika bedömningar. Vi startade ett "landsbygdsföretag" med flera ben bland annat galleriverksamhet, Bed and Breakfast, guideverksamhet och biodling.

För detta fick jag eu-bidrag för investeringar och starta eget-stöd i 6 månader. Hela upplägget gicks igenom att ett antal konsulter som kollade upp bland annat långsiktighet och bärkraft på idéerna.

Så drygt ett år senare när f-skatten rök så blev man helt klart förvånad. Men ser man det positivt så har stödet från samhället i övrigt varit betydligt mer än de avdrag jag fick göra för momsen så det är väl bara att tacka och ta emot. Dagen efter de dragit in f-skatten så skrev jag in mig på a-kassan istället vilket jag inte kunnat om jag varit företagare. Så nu har jag stämplat 9 månader och kan driva sakerna som hobby istället. Aldrig fel med skattesubventionerad verksamhet!  :)

Lars i skogen

Man behöver inte F skatt sedel för att dra av momsen. Man kan även anmäla sig som momspliktig och dra av momsen den vägen. Man kan ha 7 eller 700 samhällen utan att behöva f skatt sedel.
                              mvh mr bart  :P

nja, om man har 700 samhällen är jag tveksam till att skattmasen inte skulle vilja ha en del av kakan, och kräva att man är registrerad och momsskyldig. Som jag ser det finns det två sidor av detta från skatteverkets sida: dels vill man inte ha massa små och oseriösa firmor som bara vill kunna göra avdrag och dra av momsen, men dels vill man också att de stora verksamheter som finns betalar in skatt till staten.

Ja det stämmer ju, jag också sett i nått sammanhang att man kan momsregistrera sig utan f-skatt. Hur funkar det då, finns säkert mycket regler kring det också?

Ulric Eriksson

• Gäst
Ja det stämmer ju, jag också sett i nått sammanhang att man kan momsregistrera sig utan f-skatt. Hur funkar det då, finns säkert mycket regler kring det också?

Minns jag rätt är det bara att inte kryssa i den rutan när man skickar in blanketten.

ersam

• -
Har du hobby som omsätter mer än 30000 kr ska du momsregistrera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 2 användare
beekeepern, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser