Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get akut sjuk/dålig  (läst 5382 gånger)

godegården

Get akut sjuk/dålig
« skrivet: 06 mar-10 kl 13:40 »
Tänkte höra lite om någon vet vad som kan ha hänt med min get.

Hon mådde bra igår, men idag när jag kom ut på fm så var det lite värre.
Hon stod ihop tryckt i ett hörn i skjulet där djuren kan gå in. Tungan hängde ut och hon skakade. I vanliga fall är hon inte alls tam men nu gjorde hon inga försök till att springa. Tog in henne i ladugården och lyckades få i henne lite vatten. Hon verkar ha lite svårt att dricka pga att tungan hänger ut ibland.
VEt någon vad det kan vara? En stång skada från en kossa kanske? Hon går med dom
Just nu har de fått några balar med rajgräs, är det för grovt för getter?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get akut sjuk/dålig
« Svar #1 skrivet: 06 mar-10 kl 17:50 »
Oj, ett så hastigt förändrat allmäntillstånd är ju alarmerande.  Jag antar att Du redan känt över hela hennes kropp på jakt efter ömma punkter, om Du misstänker en stångskada?  Feber?  Pupillen, reagerar den på ljus som den ska?  Kan hon lockas med godis, eller är hon helt passiv?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

godegården

« Svar #2 skrivet: 06 mar-10 kl 20:26 »
Kan inte märka nåt när jag känner. Hon äter lite godis hur handen men inte den extasen det brukar vara

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 06 mar-10 kl 23:14 »
Jag säger inte emot stångnings-teorin, absolut inte.

Men en tanke som slog mig - får geten kraftfoder?

Skulle det i så fall kunna vara så att hon inte äter/äter för lite av det nya höet, hon kanske tycker det är för grovt eller helt enkelt inte gott?

I så fall blir det ju för mycket kraftfoder i förhållande till grovfoder och bakteriebalansen i våmmen kan rubbas - i värsta fall utvecklas det till CCN med div neurologiska symptom (det finns äldre trådar om det här i forumet).
« Senast ändrad: 06 mar-10 kl 23:18 av Mmmm »

godegården

« Svar #4 skrivet: 06 mar-10 kl 23:26 »
Nej ingen tillgång till fritt kraftfoder. Ges bara i sällskapssyfte. Nu går hon runt lite, dricker själv.
Men verkar ha svårt att äta hö/kraftfoder pga att tungan hänger. Hon stannar ibland upp och stönar till lite. Verkar inte har några problem med att gå

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 07 mar-10 kl 02:36 »
Ok, det var ju bra!

Det kan inte ha fastnat nåt i munnen på henne? Mellan tänderna eller så?

godegården

« Svar #6 skrivet: 07 mar-10 kl 09:07 »
Idag tycktes hon må bättre. Hon va uppe och gick, hon har druckit och tror även hon ätit lite kraftfoder inatt.
Munnen ve ren på henne.

Men, jag upptäckte en sak: Hon kan bara gå och vrida huvudet åt vänster. Hon kan omöjligt svänga höger. Sitter jag på hennes vänstra sida, och trots hon inte är så tam. Så bara står hon och trycker på mig och ska förbi. Hon kan inte ta andra hållet. När hon skulle få till vattnet gjorde hon cirklar åt vänster så hon kom bort till detta.
Skallskada efter närkontakt med ko?
Kan getter få stroke?

godegården

« Svar #7 skrivet: 07 mar-10 kl 09:21 »
Stämmer det att de kan få hjärnhinneinflammation av att äta för mycket snö?

Jag vet ju att det inte ska vara bra för kossor att äta för mycket snö
« Senast ändrad: 07 mar-10 kl 09:39 av godegården »

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #8 skrivet: 07 mar-10 kl 11:06 »
När min get första gången hade CCN så trodde jag först att det var en neurologisk skada uppkommen av yttre våld (likt slinger o liknande som hästar kan få) men det visade sig att hon hade CCN. Om din get har detta så kommer hon nog snabbt bli sämre.  Drar hon bak nacken? Verkar hon se dåligt? Här finns lite info om CCN: www.vetsweb.com/diseases/cerebrocortical-necrosis-ccn-d225.html
Hoppas att det inte är detta och att hon snart är pigg igen!

godegården

« Svar #9 skrivet: 07 mar-10 kl 11:55 »
När min get första gången hade CCN så trodde jag först att det var en neurologisk skada uppkommen av yttre våld (likt slinger o liknande som hästar kan få) men det visade sig att hon hade CCN. Om din get har detta så kommer hon nog snabbt bli sämre.  Drar hon bak nacken? Verkar hon se dåligt? Här finns lite info om CCN: www.vetsweb.com/diseases/cerebrocortical-necrosis-ccn-d225.html
Hoppas att det inte är detta och att hon snart är pigg igen!

Ja synen verkar vara nedsatt. Ja nacken dras bakåt. CCN  kan orksakas av vad? Snö?

godegården

« Svar #10 skrivet: 07 mar-10 kl 13:07 »
Veterinär misstänker något på hjärnan.
Kommer nog mista denna get  :'(

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #11 skrivet: 07 mar-10 kl 13:33 »
Geten kan räddas om den får en spruta med Beviplex. OM du har b-vitamin hemma (gärna B-vitamin Basic) och veterinären inte har kommit ännu så skulle jag omgående ge den av det. Om hon inte är liggande ännu och får medicinering direkt idag, inte i morgon (om det nu är CCN hon har vill säga), så kommer du snabbt märka förbättring. De får hjärnhinneinflammation som de dör av utan behandling. Orsaken kan vara att geten ätit för mycket kraftfoder eller mögligt hö eller liknande som som slår ut tarmfloran som i sin tur gör att geten inte själv kan producera Thiamin (vitamin b-1). De får akut B-vitaminbrist.

ninna b

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 mar-10 kl 15:20 »
Listeria ?

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #13 skrivet: 07 mar-10 kl 15:52 »
Listeria ?
Symptom: Depression, minskad aptit, feber, lutar eller snubblar eller går i en riktning, drar huvudet på flanken med styv hals, ansiktsförlamning på ena sidan, slapp käke och dregling, aborter. http://www.goatworld.com/articles/listeriosis_gwmf.shtml
Om det är någon av dessa sjukdomar så krävs det nog veterinära insatser snabbt om geten ska räddas.

godegården

« Svar #14 skrivet: 07 mar-10 kl 17:13 »
Symptom: Depression, minskad aptit, feber, lutar eller snubblar eller går i en riktning, drar huvudet på flanken med styv hals, ansiktsförlamning på ena sidan, slapp käke och dregling, aborter. http://www.goatworld.com/articles/listeriosis_gwmf.shtml
Om det är någon av dessa sjukdomar så krävs det nog veterinära insatser snabbt om geten ska räddas.

Det var detta jag och veterinären kom fram till. Jag har beslutat att det blir det tråkiga alternativet då veterinären inte kunde garantera att det skulle hjälpa....

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #15 skrivet: 08 mar-10 kl 09:04 »
Låter som ungefär samma symptom sm min get fick häromveckan. Vet. kunde inte lista ut vad det var men hon fick diverse sprutor med vitaminer och antibiotika och nu är hon bra.
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser