Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fång hos tacka?  (läst 5022 gånger)

valle

• Jämtland
Fång hos tacka?
« skrivet: 04 mar-10 kl 13:17 »
Hej
Har en tacka med lite konstiga symtom och vi har behandlat för det mesta och är nu inne på B vitaminbrist. Vet kan inte komma föränn imorgon och det finns inget B vitamintillskott hos Granngården.  Kan man ge något annat B vitaminrikt. Jag antar att B vitamin för människor inte fungerar lika bra, eller gör det?
Hon verkar ha ont och vet tror foglossning.
Läste även om foglossning på fåravelsförbundets forum och den tackan gör tvärtom mot min, låg ner men det vill inte min alls. Sen stod det något om varma ben och klövar. Vad kan denna värme vara symtom på?
Får kan ju även få fång, eller hur? Läste om bikarbonat någonstans. Varför bikarbonat och om det är fång, hur är det då med bikarbonat.

"tacksam" för svar, tips och kloka råd.
« Senast ändrad: 05 mar-10 kl 09:00 av valle »

Sano

• Bohuslän
SV: B vitaminbrist hos tacka
« Svar #1 skrivet: 04 mar-10 kl 15:17 »
Det finns B-vit-produkter som många hästägare använder - har du någon sådan i närheten? Jag antar att hon egentligen behöver ordentliga injektioner, men det kanske kan hålla henne igång tills vet kommer.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

valle

• Jämtland
SV: B vitaminbrist hos tacka
« Svar #2 skrivet: 04 mar-10 kl 17:39 »
Hej
Har en tacka med lite konstiga symtom och vi har behandlat för det mesta och är nu inne på B vitaminbrist. Vet kan inte komma föränn imorgon och det finns inget B vitamintillskott hos Granngården.  Kan man ge något annat B vitaminrikt. Jag antar att B vitamin för människor inte fungerar lika bra, eller gör det?

"tacksam" för svar, tips och kloka råd.

Hur i hela friden svarar man de som varit vänliga och gett tips??
Jag har pratat med några fårkunniga veterinärer och vi har uteslutit B vitaminbrist, lamningsförlamning, hon har ingen feber och äter normalt. Hon äter just nu upp sin nya strö och försöker komma åt grannens havre, hon har ingen fått idag. Det vet kan komma på är foglossning så nu har hon fått smärtstillande och extra b vitamin. Hoppas det går bra, det är en underbar tacka med ett eller två lamm i sig.

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Fång hos tacka?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-10 kl 11:31 »
ev bivitamin brist går inte att kurera med vanligt bvitanmin. de är höga doser av just B1 som man måste ge...

prata med din vetrinär..

som du skriver foglossning kan ju även drabba får...

hon verkar ju ha aptit.. om hon idisslar normalt o våmmen låter som de ska.. så är de ju inte de. annars så kan man ju ge dem acetona eller annat propylenglykol..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

valle

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 06 mar-10 kl 17:22 »
Nu har damen lagt sig i alla fall. Efter att hon fått smärtstillande så slutade hon gnissla tänder och la sig ner utan besvär. Men nu vill hon inte kliva upp igen och då blir man bara mer orolig. Det kan ju vara för tungt och då är det bra att ligga. Hon åt lite ur min hand. Vi har både medel mot acidos, energibalans och kalciumplus men jag vet inte hur mycket man kan stoppa i dem. Det ena kanske tar ut det andra men medlen i sig ska inte vara farliga. Det enda man kan överdosera är selen och kalcium. För mycket kalcium kan ge kastningar läste jag. Läste även om att selenbrist kan ge konstiga symtom. Någon som vet mer och har lite större erfarenhet?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-10 kl 10:43 »
Men har du gett Tokosel till dom dräktiga tackorna, så ska ju inte tackan få Selenbrist.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

valle

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 07 mar-10 kl 10:49 »
De har fått mineraler men nu äter hon inte heller. Fortsätter att ge energibalans om det skulle vara foderleda. Vet säger att det kan vara en infektion, vi får se vad han kan göra. Hon kniper ihop munnen när jag skall ge henne balansen och spottar ut äppelbitar och vänder bort huvudet när jag kommer och skall ge henne. Usch va oroligt. Man skulle blivit vet själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser