Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastceller  (läst 6356 gånger)

ersam

• -
Plastceller
« skrivet: 26 feb-10 kl 10:09 »
Om det är som Sten-Åke säger i diskussionen om producentpaket att bristen på utbyggda ramar kan vara ett problem.

Hur ser det ut med plastramar. Finns det plastramar med färdiga celler i plast? Skulle detta funka?

Slut på vildbyggen och bina kan koncentrera sig på annat än att bygga.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Plastceller
« Svar #1 skrivet: 26 feb-10 kl 10:21 »
De här formarna som gör vaxmellanväggar borde vara formar som gör ett par mm höga celler så att bina bara kan dra ut och komplettera med eget nytt vax för att få en utbyggd ram.

Man borde hjälpa dem med något nytt, fixa andra formar för prägling av vax.

Michailov

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 feb-10 kl 12:32 »
Jag har försökt få tag i utbyggda ramar i ett par måndaer nu - inte ett napp! Så det är nog hårdvaluta, ja.

In idé (hoppas att du Sten-Åke putsar till den med ytterligare kunskaper - eller sågar den totalt  ;))

Kan man inte ta en fint utbyggd ram, skära ned cellerna tills 4-5 mm återstår. Hälla gips eller något annat svalt/kallt material över för att få en form. Denna gipsform kunde sedan användas för ytterligare en gipsform (för att få den slutliga formen "rättvänd"). På denna sista gipsform häller man silikon och får då en form som skulle kunna användas för gjutning av egna halvutbyggda mellanväggar? Med diverse måttförluster skulle slutresultatet då vara kanske 2 mm påbörjade celler.

/Michailov

Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 feb-10 kl 12:44 »
Jag tror faktiskt att det skulle fungera!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 26 feb-10 kl 13:41 »
Jag har försökt få tag i utbyggda ramar i ett par måndaer nu - inte ett napp! Så det är nog hårdvaluta, ja.

In idé (hoppas att du Sten-Åke putsar till den med ytterligare kunskaper - eller sågar den totalt  ;))

Kan man inte ta en fint utbyggd ram, skära ned cellerna tills 4-5 mm återstår. Hälla gips eller något annat svalt/kallt material över för att få en form. Denna gipsform kunde sedan användas för ytterligare en gipsform (för att få den slutliga formen "rättvänd"). På denna sista gipsform häller man silikon och får då en form som skulle kunna användas för gjutning av egna halvutbyggda mellanväggar? Med diverse måttförluster skulle slutresultatet då vara kanske 2 mm påbörjade celler.

/Michailov
Att göra en avgutning kan nog låta sig göras, men knappast med gips, som blir varmt, när det brinner (stelnar), så varmt att vaxet garanterat skulle smälta. Det finns speciellt formsilikon, som är mer lättflytande än vanligt silikon, det kanske skulle fungera. Eller något annat material, det gäller bara att komma på vilket som ger bäst resultat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Michailov

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 feb-10 kl 14:02 »
Att göra en avgutning kan nog låta sig göras, men knappast med gips, som blir varmt, när det brinner (stelnar), så varmt att vaxet garanterat skulle smälta. Det finns speciellt formsilikon, som är mer lättflytande än vanligt silikon, det kanske skulle fungera. Eller något annat material, det gäller bara att komma på vilket som ger bäst resultat.
Det var så länge sedan jag gjöt gips i skolan så jag glömde bort att gips blir varmt när det bränner. Men formsilikon bör nog kollas upp! Surfing, surfing..

/Michailov

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 26 feb-10 kl 14:04 »
Det var så länge sedan jag gjöt gips i skolan så jag glömde bort att gips blir varmt när det bränner. Men formsilikon bör nog kollas upp! Surfing, surfing..

/Michailov
Formsilikon finns tex på panduro, den största förpackningen jag sett var på 1 l, och om jag inte missminner mig kostade den nästan 200 kr. Om någon hittar ett billigare alternativ, tipsa mig gärna, jag behöver det till diverse andra projekt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 26 feb-10 kl 14:12 »
Skulle direkt säga att det är ingen gångbar väg. Alltför smått för att fungera. Skoj iallafall om någon vågar testa - och dela med sig av erfarenheten.

Kolla på webbutiker för masker - typ Mapont.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 feb-10 kl 14:21 »
En sådan kanske?
Kanske för klen för Sten-Åke  ::)

BEESWAX MACHİNE-2

Det där nätet ger en hint.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 feb-10 kl 14:31 »
För klen? Jag vill inte ha med en sådan att göra alls, kör med plastramar.

Kul att se hur det fungerar i alla fall.

LP's och några andra som håller på med sådant har säkert liknande maskiner.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 26 feb-10 kl 14:47 »
Intressant om man kunde prägla färdig celler. Borde väl finnas försök på detta?

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 feb-10 kl 15:04 »
Det finns mer lågteknologiska metoder än maskinen ovan.

http://www.scienceinafrica.co.za/2006/february/beeswaxmould.htm

Curt

« Svar #12 skrivet: 26 feb-10 kl 15:20 »
Intressant om man kunde prägla färdig celler. Borde väl finnas försök på detta?
Cellväggens tjocklek är 0,073 mm. Att tillverka en utbyggd vaxkaka vågar jag säga är en omöjlighet.

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 26 feb-10 kl 15:38 »
Cellväggens tjocklek är 0,073 mm. Att tillverka en utbyggd vaxkaka vågar jag säga är en omöjlighet.

Lycka till med en gipsform!  ;)

Vad händer om väggen blir för tjock? Kräver ynglen värme och kommunikation från varandra?

Annars skulle man ju lätt kunna gjuta i plast - visst tappar man några celler pga tjockare väggar men de kanske skulle ratas totalt?

Kanske skulle funka i skattlådan?

Curt

« Svar #14 skrivet: 26 feb-10 kl 15:43 »
Det där nätet ger en hint.
Vad är det för nät du ser? Är det möjligen präglingsvalsarna.

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 26 feb-10 kl 15:48 »
Ja de är genombrutna, och sådana hexagona material finns att skaffa, i alla möjliga material.
Av papper i dörrar, av metall  eller plast till alla möjliga tillämpningar, från ramper till jetmotorer.
Hittar man en i rätt storlek, skulle den kunna användas.

Michailov

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 26 feb-10 kl 16:12 »
Lycka till med en gipsform!  ;)

Tack ! Kanske lite i grövsta laget.  ;D Verkar lurigt...
Kanske man kan stöpa väggarna vidare som man stöper ljus, doppa, doppa... ???

Ger inte upp tanken så lätt inte  :D

/Michailov

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #17 skrivet: 26 feb-10 kl 20:13 »
Jag har försökt få tag i utbyggda ramar i ett par måndaer nu - inte ett napp! Så det är nog hårdvaluta, ja...
Bara en fråga, varför vill ni ha tag i utbyggda ramar? Jag tycker bina bygger ut mellanväggar i rasande takt när väl draget kommer. Möjligt att det kan göra skillnad på mängden honung, men inte något jag tycker skulle uppväga riskerna med att ta in färdigbyggda ramar i biodlingen, eller är det något jag missat?

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 26 feb-10 kl 21:45 »
Möjligt att det kan göra skillnad på mängden honung, men inte något jag tycker skulle uppväga riskerna med att ta in färdigbyggda ramar i biodlingen, eller är det något jag missat?
Om det är honungen man vill åt?  :)

Vad skulle "risken" vara menar du?  ???

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 feb-10 kl 22:14 »
Man tar alltid en risk när man köper något från en annan bigård, oavsett vad det är.
Men ibland måste man faktiskt se till att bina kan komma igång och samla och då behövs utbyggda ramar.
Ett starkt samhälle kan bygga ut en låda eller möjligen 1 1/2 låda med utbyggda ramar, men en avläggare tar god tid på sig att fixa en låda.
Jag märkte en enorm skillnad på de som fick färdiga ramar och de som fick bygga själv, avläggaren utvecklas fort med utbyggda ramar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser