Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjädrar.  (läst 10423 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Fjädrar.
« skrivet: 12 feb-10 kl 18:16 »
Jag får så många vackra fjädrar från mina fjäderfä, och vill gärna göra något fint av dem. Jag känner att jag bör tvätta dem först, om de ska säljas, men då blir de så fransiga efteråt.Vet någon hur man gör för att de  ska bli lika fina som från början?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fjädrar.
« Svar #1 skrivet: 12 feb-10 kl 18:35 »
tvätta ska du nog inte göra... blir de fransiga går de inte laga.. bättre att värma de i ugnen så eventuella baciller dör,läste nånstans att när det gäller att ta tillvara dun kunde man ha dun i en gryta på spisen o röra om då å då men vart jag läste de minns jag inte nu....
Fjäderfän och kaniner

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 feb-10 kl 19:19 »
Jag gjorde en väst av vaktelfjädrar, kände mig som en medicinman klädd i den.
Jag sydde dem  omlott i rader mot tyg.  Man kallade mej fågelmannen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 13 feb-10 kl 14:03 »
De kan ju vara lite smutsiga eller blodiga och framför allt lukta lite hönshus. Inte för det gör mig något, med stadsbor kan ju vara känsliga.
Det där med västen låter "skithäftigt"! Har  du ingen bild?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 feb-10 kl 22:27 »
Det gick ett program på tv för drygt en vecka sedan eller något om en man som tydligen var den enda i Sverige som gjorde boor och annat av fjädrar och dun. Kolla på weben om du får fram det där eller kolla med tv de borde kunna upplysa mer... Han pratade om ånga och tvätt och skaka, skaka, skaka tills de är torra och fluffiga...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 feb-10 kl 11:07 »
De kan ju vara lite smutsiga eller blodiga och framför allt lukta lite hönshus. Inte för det gör mig något, med stadsbor kan ju vara känsliga.
Det där med västen låter "skithäftigt"! Har  du ingen bild?

Tyvärr har jag nog ingen bild iallafall själv, och jag har gett bort den till en som skulle börja göra sådana, då som konstverk.
Jag ska kolla om någon jag känner eventuellt plåtade mig i den.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 14 feb-10 kl 18:30 »
Jag såg också det där inslaget på TV. Det var intressant, vilket pilljobb!
Dunen  och duniga fjädrar är inte något problem, de blir jättefina. De får ju vara fransiga. Det är vingpennor som inte blir bra.
Jag får väl försöka hantera dem riktigt försiktigt.

Melica

« Svar #7 skrivet: 23 feb-10 kl 23:30 »
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Silje A

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 30 mar-10 kl 12:51 »
pratade men en strutsfarmare förut o de rökte fjädrarna på nåt vis... har inte riktigt koll på hur eller med vad

RosieBooBosie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 08 feb-11 kl 02:28 »
Hej jag heter Rosanna och är 21 år gammal  :)

Jag är väldigt kreativ och skulle jätte gärna vilja köpa fjädrar av er, som jag sen kan använda till örhängen och en massa andra små konstverk! Jag älskar fjädrar, de är så vackra!

Är alltså väldigt intresserad av att köpa fjädrar från era fina fåglar och om ni skulle vilja sälja till mig får ni jätte gärna höra av er till min mail som är: zinniz89@hotmail.com

:D
Mvh
Rosanna

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
Galaxie, Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser