Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt att tända ? Saknar du glöd ?  (läst 9318 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Svårt att tända ? Saknar du glöd ?
« Svar #20 skrivet: 14 feb-10 kl 22:02 »

nej, människor från alla block i befolkningen.
Samband finns snarare av genetisk art.
  Du verka ha stenkoll  på något du inte förstår  :-[
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #21 skrivet: 15 feb-10 kl 08:00 »
inte alls, men jag tycker det är tråkigt att du gissar och kastar ur dig statistiskt obevisliga faktum.

En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Edward.

• Gästrikland
« Svar #22 skrivet: 16 feb-10 kl 15:46 »
inte alls, men jag tycker det är tråkigt att du gissar och kastar ur dig statistiskt obevisliga faktum.
jag känner personligen 4 st som är drabbad , alla är erfarena bi odlare . Du kanske vill stoppa dem i din "obevisliga faktum".
  ;D  om de får plats  ;D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #23 skrivet: 16 feb-10 kl 17:12 »
Kära MrBart, jag tycker det är tråkigt att du debatterar genom sarkasm, ironiska inflik och högst subjektiva resonemang.

Alla dessa smilisar på sin plats ger snarare ett intryck av hån och överlägsenhet än vad jag är van vid här på alternativ.

Sanning och gissning vill jag personligen se som helt vitt skiljda saker. Att personilgen upplevt saker i sin nära omkrets är inget man gärna kan interpolera på sin omvärld - för min del så är det en självklarhet.

Ska vi ta reda på något som det du säger så väljer jag då hellre att t.ex. ta kontakt med socialstyrelsen (som har hand om medicinsk data som vi pratat om) eller annan instans inom sjukvården som är relevant.

Jag hittade närmsast lite information ur en bok - "ALLERGI OCH ASTMA HOS BARN - tredje upplagan", av bl.a. Tony Foucard och Gunilla Hedlin.

där finns att läsa

"Flertalet människor blir någon gång i sitt liv stungna av bi och/
eller geting. Risken för en överkänslighetsreaktion ökar med
antalet sticktillfällen. Mellan 15 och 40 % av biodlare, som ju
ofta blir stungna, anges någon gång utveckla en allmänreaktion
efter stick, medan risken för befolkningen i stort bedöms ligga
mellan 1 och 5 %. Som allmänreaktion menas alla symtom som
inte är enbart lokala kring stickstället. Urtikaria är den vanligaste
formen av allmänreaktion. Svåra, livshotande reaktioner
är sällsynta. Man räknar med 1–2 dödsfall per år i Sverige efter
bi- eller getingstick och det är nästan enbart vuxna som drabbas."

Utöver detta så talar allt i samma riktning, dv.s. att det inte är mer frekvent att biodlare får allvarliga reaktioner än samhället i sig.
Lägg märke till ovan att man talar om allmänreaktioner, och inte allvarliga allmänreaktioner såsom fullskalig anafylaxi eller svår urtikaria.

Det är såhär MrBart, som jag tycker vi söker information - inte genom godtyckliga antaganden.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #24 skrivet: 16 feb-10 kl 17:43 »
tillbaks till topiken........

finns den att köpa i sverige???

Jag vill ha en rökpust för att båda jag och mina bin blir lugnare då........

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Curt

« Svar #25 skrivet: 16 feb-10 kl 18:41 »

Utöver detta så talar allt i samma riktning, dv.s. att det inte är mer frekvent att biodlare får allvarliga reaktioner än samhället i sig.

Det är ju inte så att det helt saknas forskning i ämnet.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #26 skrivet: 16 feb-10 kl 18:55 »
Kanon Curt :)

Där är ju något intressant, men vem är ansvarig?

Hos socialstyrelsen och vårdguiden står att läsa att studier som denna saknas och att det därför finns bristfälliga slutsatser att ta (såsom det citat jag hittade t.ex.).

edit: Blind är man också ;)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #27 skrivet: 16 feb-10 kl 21:17 »
Kära David vad tråkigt att du känner dej underlägsen   :'(

Risken för en överkänslighetsreaktion ökar med[/i][/left]
antalet sticktillfällen. Mellan 15 och 40 % av biodlare, som ju
ofta blir stungna, anges någon gång utveckla en allmänreaktion
efter stick, medan risken för befolkningen i stort bedöms ligga
mellan 1 och 5 %.

::) Läs & mate kundskap ?  ::)

;) Ta inte livet på så stort alvar ingen av oss kommer att ta oss igenom det med livet i behåll =  >:D  o:)

Jag kan rekomedera att läsa det andra paragraf http://www.alternativ.nu/index.php?action=dlattach;topic=84003.0;attach=42843
 MED VÄNLIGA HÄLSNINGAR mr bart  :P
« Senast ändrad: 16 feb-10 kl 21:25 av MrBart »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #28 skrivet: 16 feb-10 kl 21:35 »
Jag vill ha en rökpust för att båda jag och mina bin blir lugnare då........mvh Jonathan

Hej jonathan , vet inte om det är någon av redskaps månglarna som har den . Men om man frågar snällt kanske tar de hem några.  ;)

Här är en länk   http://vs658.ims-firmen.de/alfranseder.de/englisch/preise.php?filedownload=preise.datei&name=preise.pdf&ctype=application/pdf
man kan beställa direkt

Om jag förstår engelskan rätt så kostar puffran 140 euro och de vill ha en mindre del i förskot genom bank överförelse.
Ganska mycket pengar med den är ju avdrags  ;D "bart"  ;D
                                                                  mvh mr bart  :P
« Senast ändrad: 16 feb-10 kl 21:50 av MrBart »

Stefan S

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 16 feb-10 kl 22:19 »

Jag vill ha en rökpust för att båda jag och mina bin blir lugnare då........

mvh

Jonathan

Hej Jonathan

Rökpust kan köpas i Sverige. T.ex. www.biredskapsfabriken.se

Mvh Stefan
Kunskaper skapar möjligheter.
Erfarenheter få man på köpet med tiden.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #30 skrivet: 17 feb-10 kl 10:04 »
Hej Jonathan

Rökpust kan köpas i Sverige. T.ex. www.biredskapsfabriken.se

Mvh Stefan

hej,

det vet jag!! men jag ville köpa en sån som tråden handlar om.......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Jano

• Halland
« Svar #31 skrivet: 17 feb-10 kl 13:47 »
Hej.
Bränslepellets är ett utmärkt bränsle för rökpusten. Lätt att tända och brinner länge.
Sen vad gäller allergi så skall man ha respekt för bina hur snälla de än kan tyckas vara. Innan midsommar är det inga problem om det är bra bin, men på eftersommaren och hösten kan instinkten att försvara sina förråd öka med därtill hörande aggresivitet.
Efter sex år som biodlare blev jag nödsakad att genomgå en hyposensibiliseringskur för att kunna fortsätta med biodling. Vem som helst kan plötsligt utveckla allergi obroende av
hur många år man jobbat med bin, och oberoende av hur många stick man fått och inte haft ont av.

Mvh. Jano

Curt

« Svar #32 skrivet: 17 feb-10 kl 13:49 »
men jag ville köpa en sån som tråden handlar om.......
Som gammal biodlare så har man ett antal onyttiga prylar i gömmorna. Den här pusten är ett utmärkt exempel på en onyttig pryl. En helt vanlig rökpust av rostfritt stål, ett torvblock och en varmluftspistol eller en liten gasolbrännare det är vad som behövs. Att tända tar ca 1 minut.
Pusten som du tycker är fiffig har dessutom en insats. Luftspalten mellan insatsen och ytterhöljet isolerar och höjer förbränningstemperaturen. Det innebär att bränslet tar slut fortare.
Tyvärr tillverkas inte kopparpustarna längre, men ett gott råd är att leta efter en begagnad. Pusten tar aldrig slut, bälgen är lätt att byta.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #33 skrivet: 17 feb-10 kl 15:39 »
Tyvärr tillverkas inte kopparpustarna längre, men ett gott råd är att leta efter en begagnad. Pusten tar aldrig slut, bälgen är lätt att byta.

Hej curt titta här så kan du beställa en ny koppar pust.

http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=&artnr=106100&visa=1-1000&Sort=Beskr&Visn=Lista1

Edward.

• Gästrikland
« Svar #34 skrivet: 17 feb-10 kl 15:56 »
Efter sex år som biodlare blev jag nödsakad att genomgå en hyposensibiliseringskur för att kunna fortsätta med biodling. Mvh. Jano
Hej Jano. Va tråkigt att du fick besvär. Hur såg behandlingen ut i praktiken , vad fick du göra och blev du helt återställd ? Synd om man fick sluta med bin i förtid.!

Curt

« Svar #35 skrivet: 17 feb-10 kl 16:26 »

Hej curt titta här så kan du beställa en ny koppar pust.

Jo det är riktigt, det var snarast den andra typen som Oscar Gustafsson Biredskap AB tillverkade, den med invändigt lock. Det var den bästa pusten när vi gjorde tester.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #36 skrivet: 17 feb-10 kl 20:46 »
det var snarast den andra typen som Oscar Gustafsson Biredskap AB tillverkade, den med invändigt lock. Det var den bästa pusten när vi gjorde tester

Hur såg den ut har du någon bild   ???

Edward.

• Gästrikland
« Svar #37 skrivet: 17 feb-10 kl 21:05 »
Vissa samhällen kan helt sonika vara tjurigare vissa dagar än andra
Hej david , har själv märkt att tid på dygnet och framförallt väder påverkar de små söta tjejerna .
Håller det på bli regn eller åska är de flesta hemma och inte särskild glad över den stora vitklädda monstret som stör dem och tar bort taket på deras hus.
Inte så konstigt , skulle oxå bli förbanade om någon kom hem till en och gjorde samma sak..!! >:D
Dessutom är alla hemma så det blev fler att handskas med !

PS alla bistick är inte av onda . Flera neurologiska sjukdomar behandlas med bisticks behandling under kontrollerade förhållande

Curt

« Svar #38 skrivet: 18 feb-10 kl 10:51 »
Hur såg den ut har du någon bild   ???

Om detta fungerar så ser den ut så här

Edward.

• Gästrikland
SV: Svårt att tända ? Saknar du glöd ? Bilillig honungs slunga
« Svar #39 skrivet: 02 mar-10 kl 15:26 »
Om du tycker att det är för dyrt att köpa en slunga och hatar din cykel som har ständigt punka har är lösning för dej  ;)
http://www.scienceinafrica.co.za/2005/september/honeyextractor.htm                  mvh mr bart  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

870 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser