Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att hacka på BF  (läst 13825 gånger)

Rune H

SV: Att hacka på BF
« Svar #20 skrivet: 03 feb-10 kl 19:39 »
... om priset till kund i affären på 500grams-burkar är ca 50 kr/st. Jag gissar att det är mindre än de 45 kr/500 gram som jag tar då jag säljer min honung.
Om du lyckas sälja till butik för 45 kr/ 500 gram är du att gratulera.
Om butikerna i din närhet säljer för 50 kr och du för 45 kr kanske du skall se över din prissättning. Varför skall man ligga under butikspriset ?

Rune H

« Svar #21 skrivet: 03 feb-10 kl 20:01 »
.... Är det någon som verkligen dumpar priserna på svensk ... genom att sälja genom COOP, ICA, Axfood m fl.

De som satsar på kvalitet och tar ett ganska bra pris för sin honung är fortfarande de som ibland lite ovarsamt kallas "hobby odlare".
Nu är det ju så att de stora butikskjedjorna gärna vill ha in Svensk Honung i sitt sortement. Om de skall kunna ha det så måste det också finnas leverantörer. Som hobbybiodlare med 3-4 samhällen ( som är medianvärdet bland hobbybiodlarna) är det svårt ( eller omöjligt) att kunna lova en leveranstrygghet. ( Och svårt att uppfylla också andra krav som ställs)
Eller menar du att vi skulle sluta leverera till kjedjorna och helt förlita oss på försäljning hemma och på marknader till ett högt pris ? Och därmed släppa markanaden på kjedjorna helt till importörer och de företag som enbart är tappstationer?
De får inte riktigt glömma att priset varerar lite med mängden man säljer. Det finns ju många biodlare som säljer till ett pris under 30 kr/ kg
Och det finns också biodlare som säljer hemma ( till bl.a. vänner och bekanta) till priser som ligger under butikspriserna.
Så att säga att det är hobbybiodlarna som håller priset högt är att förenkla frågan alltför mycket.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 feb-10 kl 20:13 »
Det finns ingen mindre odlare som säljer för 30:-/kg alls. 
De skulle då ta 15:- för en 500g burk? Tror du verkligen att vi skall tro på det? Vi pratar pruducerad burkad honung till försäljning.

Att man får sälja sig dyrt till butikerna vet jag men det priset är alltid lägre än de priser man normalt säjer sin SBR burk för, även räknat i kg pris.
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 20:15 av Sten-Åke Lindell »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 03 feb-10 kl 20:17 »
Jag är inte ett dugg insatt i biodling men prissättning kan jag ju tycka är helt upp till den enskilda individen.. Vill någon ta 15 kronor burken så är väl det ok?

"Kartellbildningar" med överenskomna priser mellan en massa biodlare känns väl mer besvärande tycker jag..

Rune H

« Svar #24 skrivet: 03 feb-10 kl 21:35 »
Det finns ingen mindre odlare som säljer för 30:-/kg alls. ...
Om jag minns rätt så låg priset på grovsilad honung i parti till uppköpare ungefär i den nivån 2009.
Skulle tro att även mindre biodlare har det som riktlinje när man säljer 28 kg hinkar direkt till konsument ( knappt 900 kr för en hink )
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 21:41 av Rune H »

ersam

• -
« Svar #25 skrivet: 03 feb-10 kl 22:14 »
Men med tanke på att bara glasburken kostar några kronor så torde ju 15 kr för en burk vara uteslutet. Partiförsäljning ligger på helt andra nivåer.

Men håller med att det är fel att säga att hobbybiodlarna håller uppe priserna. Samtidigt har man avskriven utrustning och får försörjning som pensionär och inte behöver räkna timkostnad så kan man ju få ett väldigt lågt kilopris utan att behöva gå back.

Rune H

« Svar #26 skrivet: 04 feb-10 kl 01:21 »
Men håller med att det är fel att säga att hobbybiodlarna håller uppe priserna. Samtidigt har man avskriven utrustning och får försörjning som pensionär och inte behöver räkna timkostnad så kan man ju få ett väldigt lågt kilopris utan att behöva gå back.
Skulle gissa att samtliga hobbybiodlare får sin huvudsakliga försörjning från annat håll. Annars är det knappast en hobby.
Oavsett vilken hobby man har, foto, folkdans, frimärkssamling, odling av rosor, rashöns osv, brukar det vara svårt att få den att ge ett ekonomiskt överskott. I synnerhet om man räknar timkostnad.
Pensionärerna fick i årets "löneförhandling" en inkomstsänkning med 3% (strejkrätt saknas), så de kan kanske behöva ett ekonomiskt tillskott.

ersam

• -
« Svar #27 skrivet: 04 feb-10 kl 08:13 »
Jag unnar alla som lyckas få till det alla små extra tillskott i kassan man kan få.

Men situationen är lite intressant tycker jag med just denna bransch där vissa försöker leva på det medan det finns en stor grupp som levererar på hobbybasis. Vilka andra branscher kan man se det mönstret lika tydligt? Hur förhåller sig leveransen av honung mellan hobby-/yrkesbiodlare i Sverige? Har man gjort någon undersökning om detta?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 04 feb-10 kl 08:26 »
Man behöver ju inte vara Pensionärerna för att driva mindre biodling. Jag är företagare och svävar fritt och lever på inkomster från mitt företag. Just nu kostar biodlingen mest, men om en tid skall de ge ett positivt bidrag till verksamheten och vara självbärande.
Slår man ut timmarna med rationella metoder utan att tulla på kvalitet och hygien varken på apparater eller i kupa så blir det ingen hög timersättning om man jämför med den jag tar ut i företaget idag.
Men det är positivt, jag tycker det är kul och den bästa vid-sidan-om verksamhet jag haft.

//Liten odlare som hoppas nå +50 samhällen snart, har F-skattsedel  :-[

ersam

• -
« Svar #29 skrivet: 04 feb-10 kl 08:35 »
Men snälla Sten-Åke inte behöver du skämmas för din f-skattsedel!  ;)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 04 feb-10 kl 09:01 »
Jag skäms inte!

Skattedeklaration varje månad och kvartalsmoms, bokföring, revision och årsredovisning. HÄRLIGT!

Rune H

« Svar #31 skrivet: 04 feb-10 kl 20:00 »
... Vilka andra branscher kan man se det mönstret lika tydligt? ..
En gång arbetade jag inom fotosektorn. Där finns en massa amatörer som t.ex. gärna ser sina bilder publicerade i tidningar till ringa eller ingen ersättning. Lite fult kan man också säga att det ibland förekommer "fototävlingar" där tidningen inte betalar något för publiceringen av införda bidrag, och förstapriset inte uppgår till vad tidningen egentligen skulle betala för att publicera bilden en gång.
Så problem finns också i andra brancher.

ersam

• -
« Svar #32 skrivet: 04 feb-10 kl 23:05 »
Och troligen är stämningen irriterad även bland de "riktiga" fotograferna. Hur ska man lösa denna inbyggda konflikt tro?  :)

poze

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 04 feb-10 kl 23:57 »
För mig står denna sida för alternativ, det jag vänder mig bort från förutom gängse syn på hur en förening skall och inte skall fungera är framför allt framställning och anskaffande av livsmedel. Att hålla uppe priser på grund av att någon annan har gjort fel i sin kalkyl när denne satte igång med biodling i större skala finns det ju ingen logik i.

Ibland kan jag lockas av att ta ut mer av honung genom att stoppa den i en annan burk och kalla den något exotiskt, men detta gårdsbutikssyndrom ökar inte konsumtionen av honung något nämnvärt, man riktar sig till en målgrupp som köper varan som en accessoar för att tillfredställa ett obottnat konsumtionsbehov, denne burk kommer pryda hyllan eller skafferiet under lång tid. sällanvaror. Försök att öka folks medvetande bara vad honung är för något och få dem att byta ut mot proccesserat socker.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #34 skrivet: 05 feb-10 kl 08:06 »
För mig står denna sida för alternativ, det jag vänder mig bort från förutom gängse syn på hur en förening skall och inte skall fungera är framför allt framställning och anskaffande av livsmedel. Att hålla uppe priser på grund av att någon annan har gjort fel i sin kalkyl när denne satte igång med biodling i större skala finns det ju ingen logik i.

Ibland kan jag lockas av att ta ut mer av honung genom att stoppa den i en annan burk och kalla den något exotiskt, men detta gårdsbutikssyndrom ökar inte konsumtionen av honung något nämnvärt, man riktar sig till en målgrupp som köper varan som en accessoar för att tillfredställa ett obottnat konsumtionsbehov, denne burk kommer pryda hyllan eller skafferiet under lång tid. sällanvaror. Försök att öka folks medvetande bara vad honung är för något och få dem att byta ut mot proccesserat socker.

Could´nt agree more. Fast lyxartiklar har alltid en efterfrågan så det är dumt att inte tillfredsställa denna och skapa nischat utrymme för fler "biaktörer" på marknaden. Men nog bör svenskarna lära sig att byta ut sockret mot honung helt klart. Det borde vara prio ett i marknadsföringen! Speciellt nu när hälsodebatten är igång. Honung är trots allt 20% mindre söt än socker. ;)

Därtill... varför SBR satsar typ noll på att få igång pollen och propolismarknaden övergår mitt förstånd helt!? Varenda gym i Sverige skulle ju kunna sälja pollenbars liksom, 25% protein eller va det är i pollen.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 06 feb-10 kl 06:58 »
Den marknadsföringen kan inte göras lokalt utan måste manageras centralt om den skall få effekt och fungera.

Jag tror fortfarande att man lokalt kan göra mycket på orten där man får avsättning för sina produkter.

God honung i snygga burkar säljer slut helt enkelt.

G Frick

« Svar #36 skrivet: 06 feb-10 kl 13:02 »
Honung är trots allt 20% mindre söt än socker.

Och jag som trodde honung är sötare än socker så man behöver mindre.
Läs här: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1283

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 06 feb-10 kl 13:51 »
GI på Sukros (vanligt socker) är ca 64 medan honung är ca 58. Glukos (druvsocker) 100.

Honung har lägre GI än socker.  Sedan är det stor skillnad på socker och socker ...

ersam

• -
« Svar #38 skrivet: 06 feb-10 kl 13:58 »
Vad har fruktos?

Honung är väl i princip 50% fruktos och 50 % glukos. Lite beroende på vilka dragväxter.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 06 feb-10 kl 14:07 »
Fruktos (fruktsocker)  brukar ligga runt 22. 

Notera att en öl har 110 (nästan max)

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare
uzie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser