Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att hacka på BF  (läst 13836 gånger)

Björn Jacobson

• Västergötland
Att hacka på BF
« skrivet: 02 feb-10 kl 17:37 »
En del skribenter i detta forum hackar ideligen på BF. OK, ni kanske känner Er dåligt behandlade BF Forum, men vad vinner svensk biodling på den splittring
Ni försöker åstadkomma ?
Lägg gammal skit bakom Er och se framåt

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Att hacka på BF
« Svar #1 skrivet: 02 feb-10 kl 18:05 »
Visserligen har jag hört att vissa från BF "ideligen" hackar på "hobbybiodlare" och även klagar på ett sätt som verkar vara i syfte att avskräcka folk från att satsa på större biodling för att värna sin egen marknadsposition. O andra sidan har jag hört betydligt fler IRL som klagar på BF, yrkesbiodlare överlag, på ett onekligen otrevligt och nedlåtande sätt som jag aldrig riktigt förstått orsaken till.

Problemen verkar vara två som jag kan definiera. Finns säkert fler. Vissa "Hobbybiodlare" är inlåsta i traditioner som gör dem intoleranta mot storbiodlares arbetsmetoder. Vanliga kommentarer: "Yrkesbiodlare avlar inte, de klär på sig" eller "Yrkesbiodlare kollar aldrig yngelröta som riktiga biodlare gör, de tar sig inte den tiden" osv. De två eller varianter på dem har jag hört flera ggr IRL.

Men att som yrkesbiodlare avskräcka småbiodlare att ställa frågor på BF:s forum tycker jag är lika förkastligt. Hur ska de som vill förstå det rationella synsätt på biodling som BF står för kunna lära sig mer, utan att tappa sugen, om de snäses av?

Dags att lägga ner de där attitydproblemen helt och hållet för bägge parter? Bra folk finns dock inom både BF och SBR såklart. Sannolikt i majoritet även om traditionerna inom föreningarna ser olika ut. :)

« Senast ändrad: 02 feb-10 kl 18:53 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 02 feb-10 kl 18:20 »
En del skribenter i detta forum hackar ideligen på BF. OK, ni kanske känner Er dåligt behandlade BF Forum, men vad vinner svensk biodling på den splittring
Ni försöker åstadkomma ?

Varför dra upp detta nu? Vi hade en lite infekterad stämning här för några veckor sedan men det känns som det lugnat ner sig. Samtidigt får man acceptera att detta är en Alternativ sida där många etablerade "sanningar" ifrågasätts. Kritik mot etablissemanget, storskalighet, GMO och rationella metoder förkommer nog i de flesta trådar på detta forum.

Håller med dig att man ska se framåt!  :)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 02 feb-10 kl 19:46 »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 02 feb-10 kl 20:38 »
Håller helt med Lasse men förstår inte vad detta inlägg på BFs sida har med Björns inlägg.  ???

Visst ska man föra diskussionen där den hör hemma men på en sida som diskuterar biodling i stort så får man räkna med att etablerade organisationer kommer på tal.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #5 skrivet: 02 feb-10 kl 20:42 »
En hel del negativt har väl sagts även om SBR på detta forum?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 02 feb-10 kl 21:18 »
Jag tycker det är viktigt att det i ett oberoende forum får ventileras åsikter om föreningar som SBR och BF för att de som inte är med ska kunna bilda sig en uppfattning om vad organisationerna står för och om man vill/har någon nytta av att vara med eller inte.

Jag kan inte se att det leder till någon ytterligare splittring i biodlarsverige.

Och om man inte får skriva kritiskt om BF här måste nog BF-Forum börja med att tvätta sin egen byk.

wictor

« Svar #7 skrivet: 02 feb-10 kl 22:06 »
Jag är väl knappast varken "hobbybiägare" eller "yrkesodlare"

Och eftersom jag tydligen står mitt emellan så är jag med i bägge klubbarna. Medlemskapet kostar några honungsburkar, det har jag råd med i och med att jag försörjer mig på annat håll. Det verkar väl i och för sig mest som om bägge två är föreningar för gemensamt ryggkliande. Men jag får faktiskt säga att det är skönt att få sin rygg kliad ibland.

Men efter ett antal år med bin så måste jag säga att SBR har "tappat stinget", och den mesta nya kunskap jag fått på senare år är genom BF, dels genom tidningen, lite mer genom hemsidan men mest genom direkt kontakt med duktiga biodlare.
Jag hoppas att SBR genom det senaste årets lutbad och ombildning kan återvända till vad det bör vara, en stor informationskanal för hobbyodlarna, FÖR DE BEHÖVS för pollineringen.

Och jag hoppas att även BF genom samma sentida organisatoriska förändringar kan fortsätta att vara en stöttepelare för det trots allt liilla fåtalet som lever fullt ut på biodling.

OCH att vi andra kan få ta del av den kunskap som gäller större odling, det är självklart att det tippar över en hel del kunskap som vi "amatörer" behöver få oss till del.

Och så hoppas jag att vi som hamnar "mitt emellan", vi som är "varken eller" får lite stöd och uppmuntran från bägge kanalerna.

Och jag lovar att återkomma i detta forum, som hittills är obundet av dessa organisationer. Många skriver och tackar för råd. Jag hoppas att mina 30 års erfarenhet med samhällsantal alltifrån en stilla början med 10-talet mordiska samhällen i ångermanland till dagens 50-60-tal buckfast kan ge en och annan tanke. De som villl läsa läser - övriga slipper.

Tack för ordet - och lycka till för BF och SBR

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 feb-10 kl 09:20 »
Tack Björn!

Vi skall kanske inskränka yttrandefriheten även här för att alla skall trivas?

Ibland undrar man hur människor tolkar begreppet "Ideell förening" med inskränkt rösträtt för några få och bannlysning av ungdomsverksamhet. Allt detta tillsammans är ingen Ideell förening längre och då borde man gå miste om bidragen rörande Ideell förening öppet för alla med samma rättigheter.

Jag har vid flertalet tillfällen frågat vad föreningen står för och hela tiden fått veta att vi är ingen förening, vi är en branchorganisation.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideell_f%C3%B6rening

http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php/topic,3580.msg17435/topicseen.html#msg17435

Citat från länken ...

"Förslaget på skärpta stadgar ser jag som något väldigt positivt. Detta markerar att BF är en förening för företagare. Om man inte har f-skattesedel, om man inte driver ett biodlingsföretag, vad har man då för intressen av yrkesbiodling, och varför skall man då kunna rösta i frågor som rör seriöst företagande? Att alla som vill är välkomna i föreningen och kan dra nytta av ett medlemsskap i BF, det är en annan sak, och det har jag ingenting emot.

Många aktörer vill idag ta över kontrollen över honungsmarknaden.  SBR/LRF jobbar myket aktivt med våra skattepengar för att få fram horder av hobbybiodlare som kommer att sälja sin honung till löjliga priser, nästan alltid utan kvitto, utan f-skattesedel. Hur många av de som leverarar sin honung till HF tar upp det  i deklerationen?
Det är lätt att utlova floder av flytande guld på kurser i Lönsam Binäring när kunskaperna är presenterade av hobbybiodlare och LRF-konsulter och bara finns i teorin. Att försöka leva som yrkesbiodlare är något helt annat, för det handlar om att driva företag på en marknad där större delen av produktionen säljs svart till dumpade priser, det är min verklighet.   Det är därför BF behövs, och därför behöver BF profilera sig tydligare som representant för Svensk yrkesbiodling, inte minst gentemot myndigheter och andra organisationer.

Dan Levin"
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 09:29 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 feb-10 kl 09:49 »

http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php/topic,3580.msg17435/topicseen.html#msg17435

Citat från länken ...

"
Många aktörer vill idag ta över kontrollen över honungsmarknaden.  SBR/LRF jobbar myket aktivt med våra skattepengar för att få fram horder av hobbybiodlare som kommer att sälja sin honung till löjliga priser, nästan alltid utan kvitto, utan f-skattesedel. Hur många av de som leverarar sin honung till HF tar upp det  i deklerationen?
Det är lätt att utlova floder av flytande guld på kurser i Lönsam Binäring när kunskaperna är presenterade av hobbybiodlare och LRF-konsulter och bara finns i teorin. Att försöka leva som yrkesbiodlare är något helt annat, för det handlar om att driva företag på en marknad där större delen av produktionen säljs svart till dumpade priser, det är min verklighet.   

Vi har haft lite intressanta diskussioner här på alternativ.nu som har varit kreativa och bra och också visat bildbevis på priser i butiker med bild/pris från bl a Landskapshonung som författaren till citatet har en centralt uppdrag i och det rimmar dåligt med de egna klagomålen. Är det någon som verkligen dumpar priserna på svensk honungsmarknad så är det ovan nämnda organisation själva genom att sälja genom COOP, ICA, Axfood m fl.

De som satsar på kvalitet och tar ett ganska bra pris för sin honung är fortfarande de som ibland lite ovarsamt kallas "hobby odlare".

Jag förväntar mig en intressant diskussion om honungspriset framöver.
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 09:52 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 03 feb-10 kl 11:39 »
Liten kommentar bara om ideella föreningar.

Det är helt ok att ha branschföreningar där man exempelvis måste ha f-skatt att vara med. De kan också var i form av ideella föreningar. Det som diskussionen handlar om när det gäller motionen till BFs stämma - om jag fattat det rätt - så får man bli medlem men man får inte rösträtt på stämman. Detta är som jag ser det inte en alls lyckad lösning: "Välkommen med i gänget - men du får inte framföra dina åsikter".

Jag ville ha f-skattsedel och öppet redovisa min försäljning och kunna bygga upp min verksamhet. Men så lätt är det inte att få f-skatt - utan Skatteverket slog fast att det handlar om hobbyverksamhet. Inte går man med i en förening om man inte har något att säga till om.

Så för min del så önskar jag BF all lycka - MEN välj inriktning antingen branschorganisation eller en öppen förening. Det går inte att välja lite av varje!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 feb-10 kl 11:59 »
Vad är en ideell förening i så fall?

http://www.allabolag.se/8572090275

http://www.allabolag.se/5566310107

http://biodlingsforetagarna.nu/files/Protokoll_BF_20090206.pdf

Mycket beror på hur man har inkomster, tjänster, och redovisning.
Ibland blir inte detta helt rätt om man använder medlemsavgifter (serviceavgifter) mm till tjänster.
Då skall redovisning ske på ett helt annat sätt, vad jag ser är 857209-0275 passivt.
Så varför allt om denna Ideella förening, den har ju inte existerat.

Man kanske skall konsultera Skatteverket som har experter som kan svara på den frågan nu när vi har ett sådant luckrativt exempel i frågan.

Var är man medlem när man löst medlemsavgift och var hamnar medlemsavgiften?

Se punkt 7) i protokollet ovan. (Jag har tagit en kopia i fall att accessrättigheterna ändras).
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 12:03 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 03 feb-10 kl 12:08 »
I grund och botten så handlar ideella föreningar att verka för medlemmarnas ideella intresse. Alltså du som medlem får ingen direkt ekonomisk vinning av att vara med i föreningen. Som branschorganisation exempelvis så sluter sig ett antal medlemmar (företag) samman i en förening för att driva gemensamma frågor - dock inte direkt ekonomiska. Exempelvis forskning, lobbyarbete, utprovning av redskap etc.

Den ekonomiska verksamheten driver då de enskilda medlemmarna.

Sen för att komplicera det hela ytterligare så kan den ideella föreningen driva näringsverksamhet (i egen organisation) eller genom att äga ett bolag. Detta bolag har då ekonomisk verksamhet och vinstintresse för sin ägare. Alltså den ideella föreningen. Men vinsten ska inte delas ut till föreningarnas medlemmar utan användas i föreningens egen verksamhet.

Gränserna är inte alltid solklara och man utreder just nu föreningars rätt till exempelvis skattebefrielse - jfr secondhand som nu tvingas lägga moms på.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 feb-10 kl 12:48 »
Ser man till de existerande aktiebolag (med offentlig årsredovisning) som bedriver honungsproduktion är resultaten inget lysande alls.
Storskalig biodling är inte så lönsam som man påstår, snarare olönsam.
Därav allt jämmer och oro om marknaden och framtiden, läget verkar spännt!

Medan småskalig biodling (utan att sätta gräns) kan ge ett positivt tillskott till ekonomin.
"Horder av .." lönsamma små biodlare som försöker hålla priset på rätt nivå!!

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 03 feb-10 kl 12:57 »
Låter nästan som farhågorna om arbetskraftsinvandringen som skulle komma i tusentals och urholka våra försäkringssystem.

Om man nu vill ha "dussinhonung" så finns det importerad att köpa. De som säljer i kvantitet har detta att konkurrera med och det tror jag är skitsvårt.

Småskalig produktion med högre kvalitet och ökad förädling tror jag på. Jag skulle kunna tänka mig på lite sikt (får ju se om bina överlever denna gång) - att bjuda in biodlarna i närområdet och att man skulle satsa på lite sorthonung och spännande saker gemensamt. Där finns dessutom en hel del EU-pengar att hämta för lokal utveckling (investeringar i maskiner, marknadsföring etc) - men då måste man jobba tillsammans.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 feb-10 kl 13:01 »
Men då är vi tillbaka till föreningsbigården och låter slantarna utvecklas där med maskinell utrustning.
Då skulle alla små få tillgång till apparater men då tillkommer tillsynsaspekten och flytt av allt.
Samt ev lite smittorisker. Så vart det tänkt en gång och fungerar även så på några ställen än.

Dussinhonung för mig är import & rapshonung.
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 13:15 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 03 feb-10 kl 13:25 »
Nu är ju Alingsås väldigt bitätt har jag ju förstått men min tanke att man samverkar med de andra som ändå är i samma "smittoområde" - alltså att bina ändå riskerar att sprida saker till varandra. Samma tanke kanske inte riktigt går att genomföra om det geografiska området är för stort - för det är ju inte bra om det är vi som sprider smittan mellan oss.

Angående rapsen så kan man väl experimentera med olika smaksättningar och liknande om det nu inte är emot ens tankar om vad honung är. Då kan du ju förädla denna honung också.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 feb-10 kl 13:32 »
Jag provade att blanda i 97% Lindhonung i en rapshonung och fick en ganska fin bredbar honung, så visst kan man använda all honung till något.

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 03 feb-10 kl 16:44 »
Vi har haft lite intressanta diskussioner här på alternativ.nu som har varit kreativa och bra och också visat bildbevis på priser i butiker med bild/pris från bl a Landskapshonung som författaren till citatet har en centralt uppdrag i och det rimmar dåligt med de egna klagomålen. Är det någon som verkligen dumpar priserna på svensk honungsmarknad så är det ovan nämnda organisation själva genom att sälja genom COOP, ICA, Axfood m fl.

De som satsar på kvalitet och tar ett ganska bra pris för sin honung är fortfarande de som ibland lite ovarsamt kallas "hobby odlare".

Jag förväntar mig en intressant diskussion om honungspriset framöver.
Då kan vi väl börja den diskussionen med att fråga vad en biodlingsföretagare kan tänkas få för sin honung när h*n säljer till affär, om priset till kund i affären på 500grams-burkar är ca 50 kr/st. Jag gissar att det är mindre än de 45 kr/500 gram som jag tar då jag säljer min honung.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 03 feb-10 kl 16:56 »
Ni försöker åstadkomma ?
Hej Björn!
Jag brukar inte i vanliga fall ge mig in på den här typen av diskussioner utan hålla mig till ämnet biodling men gör nu ett undantag.

Du skriver om splittring, håller helt med dig.
Jag har varit med i forum om biodling redan på BBS:s tid alltså sedan 1995.
Det är först de senaste åren jag har märkt av den hårdnande attityden på BF forumet
från några medlemmar (jag skriver inte vilka) om oss hobbybiodlare.

”Problemet” är att yrkesbiodlarna är helt ärliga och tar upp och betalar skatt på
varje kilo honung, varje drottning och avläggare som ni säljer, medan vi
hobbybiodlare anses skattefuska och att vi därför snedvrider konkurrensen.

Så kan man tyda vissa inlägg på Ert forum. Det är mycket därför som splittringen
har uppkommit.

Jag anser att om alla istället samarbetade skulle svensk honung bli en
mycket attraktiv produkt till våra kunder och honungskonsumtionen öka och
alla vi biodlare skulle tjäna på det.

Dessa diskussioner som förs om yrkesbiodlare kontra hobbybiodlare leder ingenstans och gynnar
inte svenska biodling.
Hans

Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser