Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenautomat på vintern  (läst 16553 gånger)

sidra

Re:Vattenautomat på vintern
« Svar #20 skrivet: 30 mar-06 kl 15:00 »
Har gjort en teckning på gödselbingen jag har i hönshuset. Tror att den ger lite värme på vintern och den möglar inte. När jag tycker det blir för mycket i den gödslar jag ut och sparar i plastsäckar till våren och trädgårdslandet.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #21 skrivet: 31 mar-06 kl 11:10 »
"Jag menar att djur måste få KOSTA, ska man hela tiden dra in på allt från foder, värme liggunderlag till veterinärkostnad då bör man allvarligt överväga om man ens ska ha djur. "

Förtydligande;

Att ha/hålla djur är alltid förenat med (om-)kostnader. Den som tror annat tror fel enligt mig.
Kostnaderna kan vara i foder, strö, veterinärkostnader, försäkringar, utrustning, värme, ljus, vatten, transporter etc

Om man har djur i tron att de inte FÅR/KAN/BÖR kosta då låter man sannerligen snålheten bedra visheten.
Jag tror inte heller att  någon medvetet låter sina djur fara illa - men låt oss istället hjälpas åt att belysa att djurens "värmebehov" kan variera i  olika landsändar. Sen må var och en handla efter eget huvud, samvete o kassa.
Saker kostar - det vet vi alla som dagligen sitter uppkopplade ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Farsan50

« Svar #22 skrivet: 31 mar-06 kl 12:20 »
Om man har djur i tron att de inte FÅR/KAN/BÖR kosta då låter man sannerligen snålheten bedra visheten.
Jag tror inte heller att  någon medvetet låter sina djur fara illa - men låt oss istället hjälpas åt att belysa att djurens "värmebehov" kan variera i  olika landsändar. Sen må var och en handla efter eget huvud, samvete o kassa.

"må var och en handla efter eget huvud" så sant, så sant
« Senast ändrad: 31 mar-06 kl 12:37 av Farsan50 »
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

goldqueen

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 31 mar-06 kl 19:34 »
bor i en köldhåla och har också lång vinter, med ner till -25-30 grader. Det ligger väl runt 0 +5 grader inne men enstaka nätter när det är som kallast har det hänt att det blivit några minus,,,, inne i ladan, överlevt har de gjort. Jag har förbättrat deras liv och mitt samvete genom 2 enkla steg. En värmelampa nära golvet, nära vattenautomaten - de kan sitta och värma sig, och vattnet fryser inte. Den har en timer och går på en kvart varje timme dagtid, och nattetid när det är kallt ute en halvtimme varje timme. En timer till en 60 wattslampa som går på 07.00 och släcker sig 19.00.
Rediga halmbås finns och extra mycket mat under vintern. För om man inte har en ngt så när varm lada så får man kompensera med mera mat. Nu är hönorna glada igen. Men överlever det gör det utan detta extra, men det är säkert gladare nu.

cinacarina

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 apr-06 kl 17:13 »
Det viktigaste är ju att se till att det inte är fuktigt i hönshuset. Det mår hönsen inte bra av.
Värme är bra för att få bort en del av fukten.

Jag tycker det är bättre att ha lite värme på i hönshuset.
Fördelarna är:
- Mindre fukt
- Lägre matkostnad (ju kallare desto mer mat går åt)
- Vattnet fryser inte
Dessutom är det trevligare för en själv också att vara därinne.

Själv har jag 5-10+ i hönshuset och det funkar perfekt för mig.
Jag har även belysning på vintern.

Penny

« Svar #25 skrivet: 03 apr-06 kl 10:30 »
Tack för alla svar! Kanske bäst att dra ut en elkabel till hönshuset i alla fall, så kan man sedan enkelt anpassa förhållandena enligt behov.

Det kompostsystem vi tänkt oss liknar mycket det som Sidra illustrerade, men vi har tänkt oss att bingen töms  utifrån från en isolerad lucka i väggen.

Diskussionen om kostnader: klart vi inte vill slösa i "onödan", men det här med el var ingen kostnadsfråga (vår bastu ligger 20 meter från det tilltänkta hönshuset, så det är inte en så stor sak att gräva en kabel vidare därifrån) utan handlar om att vi försöker skapa en så passande miljö som möjligt för fåglarna. Betydligt större kostnader än en elkabel är det att bygga rastgård, som fyller myndigheternas krav så här i fågelinfluensatider och dessutom håller ovälkomna gäster borta (i vinter har vi upprepade gånger haft lodjurspår i trädgården).

Archibald

« Svar #26 skrivet: 03 apr-06 kl 20:51 »
borde gå att hitta 12v plattor att välja... så tar man ett bilbatteri.

Archibald

« Svar #27 skrivet: 03 apr-06 kl 20:52 »
jag har ett litet element i mitt hönshus, och de har av förklarliga skäl fått gå inne, och där inne har de en 18liters vattencictern, och den har inte frusit mer en den gången proppen gick...

sidra

« Svar #28 skrivet: 03 apr-06 kl 21:01 »
Har hängt in en sån där "torrboll" i hönshuset. Tycker att det blir mindre fuktigt av det.

Filip Skräplund

« Svar #29 skrivet: 03 apr-06 kl 21:09 »
borde gå att hitta 12v plattor att välja... så tar man ett bilbatteri.

Då får man antingen ha många batterier eller springa upp mitt i natten för att ladda.
Ska man få nån värme att tala om från ett 12-volts batteri så går det åt kräm.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Farsan50

« Svar #30 skrivet: 07 apr-06 kl 20:25 »
Som kallast har det blivit ca -7 grader i mitt (nåja ... hönsens  ;)) hönshus.

Lika här även om vi bor över 100 mil norrut. Hönsen inte bara verkar klara det utan dom trivs superbt. Har vattnet frysit under natten så är det en lätt match att byta varje morgon. Jag klagar inte och inte heller hönsen som har tillgång till färskvatten varje dag. Elradiatorer finns som slås på vid behov. Lampor har vi men de används inte som tilläggsljus då jag sett att de ej behövs. I vårt hönshus finns stora fönster som släpper in tillräckligt med ljus för att hönsen ska hinna äta sig varma och hålla vikten även på vintern.

Angående fukt så är min erfarenhet att alltför många höns i förhållande till ytan ger en fuktiga miljö även om man städar ofta. Alltför täta hönshus, invändigt målat med plast- och akrylatfärg, ger också en fuktigare miljö. Då kan jag tänka mig att det behövs stora fläktsystem och mycket värme för att driva ut fukten.
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

johannaw

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 14 apr-06 kl 11:09 »
hej!
Vi har ungefär 20 höns och ett ganska litet hönshus. Dessa får gå ute året runt, stänger endast luckan vid extrema grader (- 15-20). ger dom varmt vatten en gång om dagen och det räcker. DSom pickar i sig snö om dom blir törstiga. Har en värmelampa hänger där inne men har den bara tänd när det är extra kallt, dom sitter väldigt nära varandra istället och håller värmen på det viset (huset är inte så stort och då blir det snabbare varmt). Lampan tänds när jag utfodrar och låter det då lysa en stund efter det så dom kan gå ner och äta och sen hitta tillbaka till pinnarna.På vintern anpassar dom sig efter ljuset och även om lampan skulle lysa går dom och "lägger" sig när det börjare mörkna ute(redan vid 14.00 kanske när det är som sämst)Tänk på att dom har en alldeles utomordentlig fjäderskrud som klarar kyla bra. Våra höns mår iallafall jättebra och har i vinter värpt ägg hela tiden. annars brukar dom lägga av under den mörka tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
Byggarebobban

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser