Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mått på bo utomhus  (läst 2837 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Mått på bo utomhus
« skrivet: 29 jan-10 kl 07:39 »
Hej,

jag undrar vad som är lämpliga mått på ett bo utomhus? Alltså inte ett hus utan mer ett vindskydd/bolåda, även om jag funderar på att de ska kunna ruva och ha gässlingar där.

Vad är en lämplig takhöjd? Kan man bygga som ett uppochnervänt V där ena långsidan går att öppna på gångjärn vid städning och gaveln har en lucka för gässen? Gäller stora gäss, typ Skånegås.

Tänkte att den skulle vara flyttbar och att man kunde ha flera likadana till  gässlingarna när de börjar bli stora?

Jag läste någonstans att om man kläckte gässlingar kunde man ha ett tygstycke på en pinne hos dem, och då trodde de att det var mamman, och sedan kunde man leda dem genom att gå runt med pinnen, och slå ner den där de skulle beta tex. Någon som vet om det fungerar?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
SV: Mått på bo utomhus
« Svar #1 skrivet: 29 jan-10 kl 08:06 »
Konrad Lorenz finns det böcker av. Han var etolog med mycket koll på prägling, ffa gäss och ankor men djur över huvud taget skrev han om. Okonventionell och intressant.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 29 jan-10 kl 08:15 »
Jo, kanske har jag läst det i samband med den gode Konrad, är rätt fascinerad av honom.

Mina gäss ska ruva själva, men jag tänkte plocka ett tiotal ägg i början av äggläggningen och kläcka, och testa med tygstycket. Rapport kommer förhoppningsvis i sommar, om jag får kläckningen att fungera.
« Senast ändrad: 02 feb-10 kl 17:55 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 feb-10 kl 17:40 »
tänk på att de första äggen är oftast inte befruktade..... så m ånga ägg kommer inte av en gås, om man jämför med höns tex. 
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 02 feb-10 kl 17:59 »
Nej, det har jag läst, men jag trodde att om man tog bort några i början som var obefruktade, och sedan några som var befruktade, som man la i kläckare, och sedan lät den värpa och ruva själva så skulle de kunna lägga 30-40 ägg per år, lite olika beroende på ras. Men jag kanske har missförstått?

De första tar man i alla fall, så att de inte ska ruva för tidigt, och för att det är risk för att de är obefruktade?

Man läser en massa text, men det är inte säkert att det man läser överrensstämmer med verkligheten...

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 feb-10 kl 18:13 »
Det är väldigt olika från en gås till en annat, Jag har haft gäss som lagt tio ägg och inte mer, och då var det inte kul, så svårt att veta.....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 feb-10 kl 20:14 »
oftast lägger de ägg redan i februari, låter man äggen ligga så ruvar de på de första 10-15 och lägger inte fler, därför är de smartast att knycka de 10-15 första äggen för då lägger hon nya och på så vis kan du få närmare 30ägg, gäller italienska....
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 03 feb-10 kl 20:26 »
Ska man knycka alla äggen, eller ska man låta ett ligga kvar, och sedan byta ut mot det nylagda? Om man skriver på ägget kan man ju veta vilket som är gårdagens och vilket som är dagens. Vilken sorts penna använder man då (kan ägget ta upp något från pennan)?

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 feb-10 kl 20:32 »
jag har tagit de första och inte sparat några av de(de första brukar dessutom ploppa ur lite här o var...)
skriv med blyerts om du skriver på äggen.... blyerts använder jag på hönsägg och har inte märkt nåt farligt med det... Skånegäss befruktar äggen dåligt säjs det,många brukar därför korsa med italienska...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 03 feb-10 kl 20:40 »
Jag ska ha pilgrimsgäss. Tyvärr står det väldigt lite på olika sidor om antal ägg osv vad gäller den rasen, jag får väl testa och se, helt enkelt. Jag tänkte försöka lysa äggen i alla fall, det verkar ju dumt att låta dem ligga kvar om de är obefruktade. Och sedan vill man ju inte att de kläcks för tidigt.

Om man sparar några befruktade ägg inne, kan man då lägga tillbaka dem när gåsen börjar ruva, om man tycker att det blev för få ägg? Hur förvarar ma ndem i så fall? Om man kläcker några i kläckare, förutsatt att gåsen värper tillräckligt många ägg, kan man släppa in de gässlingarna till de naturruvade? Vad kommer gåsen att tycka?

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 feb-10 kl 20:46 »
äggen sparas med luftblåsan ner, vickas två gånger dagligen, förvaras i ca 10grader,håller minst 14dagar.
Jag har ruvat ägg i maskin till nån dag före kläck och laggt ut under gåsen som tagit hand om de små..
Förra året ruvade mina gäss obefruktade ägg(gick inte att ta de)i år ska de få ruva ankägg...
Fjäderfän och kaniner

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 06 feb-10 kl 09:59 »
Man får ta ägg dagligen annars blir de påbörjade och då dör fostert, hitta något som kan ligga under henne och ersätta ett ägg. Sen vet man inte om hon lägger ägg så ofta som en om dagen, så det kan vara svårt att spara så länge, ta de första och kläck dem i stället och låt henne välja vilket antal hon vill lägga sig på. Att kläcka bredvid och lägga under gåsen kan gå jävligt bra men även åt helvete, Man ska hellst ge henne ungarna innom tre dagar från att hennes egna har kläckt. problemet är att  är gässlingarna för gammla så fattar de inte att värmen är under mamman och fryser ihjäl. Även mamman kan b li förbannad och bita ihjäl dem. Sen kan man ha som mitt par här hemma, ser de en gässling så snor de den , skit samma hur stor den är , de tar den och går i väg, sen är de en gässling rikare i familjen....  använd vanlig tuschpenna, skriver man så,  min pappa hade storskalig uppfödning av gäss, 1200 st i många år och kläckte dem och andras ägg och andvände alltid sådan penna, för att det inte ska smetas ut, gäss badar ju, ägg i kläckmaskinen duschas varje dag för att fungera, och han hade aldrig några problem......

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser