Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ägg utan skal (skinnägg)  (läst 22909 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: ägg utan skal (skinnägg)
« Svar #20 skrivet: 31 jul-07 kl 09:28 »
Skinnägg kan också orsakas av äggledarinflamation...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Bågegrind

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 01 aug-07 kl 14:44 »
Om det är äggledarinflamation......är det pencilin som gäller då? Något måste ha hänt nu i sommar för hon har värpt riktiga ägg innan.
Bor i "centrala bushen" med min familj. Har höns i mängder, stora-  och dvärgraser. Vaktlar, japanska, jumbo och kinesiska och några katter såklart;)

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 aug-07 kl 16:35 »
Du kan väl avvakta och se verkar hon sjuk och hängig hur är avföringen om hon värpt vanligt kan det vara en tillfällighet

Hönsmamma

« Svar #23 skrivet: 01 aug-07 kl 20:00 »
Det kan vara så enkelt att de värper mer än vanligt t ex att de lagt ett ägg på morgonen och då hinner de inte producera tillräckligt med kalk till det ägg som kom på kvällen.
Man ska inte alltid tro det värsta. Det brukar ge sig om de får snäckskal men det kan ta nå'n vecka.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Bågegrind

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 01 aug-07 kl 22:46 »
Tänk om det var så enkelt att hon värpte 2 ägg om dagen och inte hade tid att fixa skal på det sista. I den gruppen har jag 3 hönor. Två av dessa har ruvat tillsammans och håller på att pyssla om sina små kycklingar så det är bara en som värper. Ger alla hönor extra vitaminer för att se om det hjälper.
Bor i "centrala bushen" med min familj. Har höns i mängder, stora-  och dvärgraser. Vaktlar, japanska, jumbo och kinesiska och några katter såklart;)

Anso1971

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 05 aug-07 kl 20:31 »
Nu har vi också fått skinnägg. Två hönor som annars värper ägg med mycket starka och tjocka skal, har plötsligt idag lagt varsitt skinnägg.
Knepigt. Får se om det blir fler imorgon.

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Bågegrind

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 05 aug-07 kl 22:35 »
Ja, det är ett mysterium.....Mina hönor värper också med hårda och starka skal i vanliga fall. Nu har hönan som värpt skinnägg ett tag inte värpt på några dagar......kanske hon fixar till skalen eller tagit semester för att stärka sig.

Eftersom alla är pigga och glada hoppas jag att det går över.

//Elisabeth

Sorenia

« Svar #27 skrivet: 26 jan-08 kl 19:09 »
En gammal tråd men behöver ett svar!
Jag har unghöns som nu lagt ägg i en månad. Har hittat 5-6 skinnägg på den tiden. Ska jag betrakta det som nomalt eller är det äggledar inflammation det handlar om?
Hur vet jag vilken höna som ska behandlas eller hur tar jag reda på det?
Vad för medicin ska jag be att vet skriver ut?
Linda, hönsmamma  ;)

anette i bugared

• -
« Svar #28 skrivet: 28 feb-08 kl 18:51 »
Det här hittade jag häromsistens i redet. Ett skinnägg med ett helt och vanligt ägg inuti. Det fanns spår av både vita och gula i den spruckna skinnpåsen som satt som en "handske" utanpå det vanliga ägget..

Klicka på bilden så ser ni bättre.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Krakel

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 02 mar-08 kl 11:52 »
Hmm, vilken märklig bild! Har du fått fler sådana ägg?!

Jag har inte fått skinnägg på länge men nu har de kommit tillbaka. Jag ska prova med Terramycin för jag misstänker äggledarinflammation nu. Kan man se runt kloaken om det är äggledarinflammation? Kan gamla hönor också lägga skinnägg?

Frågor, frågor... :)

anette i bugared

• -
« Svar #30 skrivet: 02 mar-08 kl 13:21 »
Hmm, vilken märklig bild! Har du fått fler sådana ägg?!

Jag har inte fått skinnägg på länge men nu har de kommit tillbaka. Jag ska prova med Terramycin för jag misstänker äggledarinflammation nu. Kan man se runt kloaken om det är äggledarinflammation? Kan gamla hönor också lägga skinnägg?

Detta var en "gammal" höna, åtminstone en som lagt ägg tidigare. Jag har aldrig fått skinnägg med helt ägg inuti, men å andra sidan är det troligen rena turen att inte skinnpåsen åkt av när ägget värptes ut.

Jar tolkar skinnäggsläggandet som ett "misstag i arbetet", vill inte använda antibiotika om det inte är totalt oundvikligt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #31 skrivet: 02 mar-08 kl 13:30 »
Jag ska prova med Terramycin för jag misstänker äggledarinflammation nu. Kan man se runt kloaken om det är äggledarinflammation? Kan gamla hönor också lägga skinnägg?

Höns med äggledarinflamation
brukar få tunnflytande avföring och utsöndring av vitt slem från kloaken.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Havssalt

• http://havssalt.blogspot.com/
« Svar #32 skrivet: 04 apr-08 kl 22:13 »
Hejsan
Jag har en gamla kochinhöna som har börjat lagt skinnägg hela tiden nu har jag märkt.
Visste inte vem det var eller om det var samma höna men det var den äldsta gamelhönan som gjorde det har jag upptäckt.

Hon ser relativt pigg ut som hon brukar men lägger skinägg. Hon har en blodröd kam. Alltså mer röd än vad den brukar.

Vad kan vara fel. Är det äggledsinflamation. Är det idé att behandla en gamal höna eller ska man låta henne vandra vidare...

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
« Svar #33 skrivet: 14 aug-08 kl 23:33 »
Annika, tack för dina råd och tips. Ang skinnägg, KAN det bero på värpuppehåll, störning, stress eller likaså förstagångsägg. Jag köpte flocken för 2 veckor sen, och de fick åka 40 mil... Och de flesta är unga damer... Kalk i maten borde de väl få då jag ger Allfor och havre? Jag känner mig lugnare iaf nu.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #34 skrivet: 14 aug-08 kl 23:46 »
Kalk i maten borde de väl få då jag ger Allfor och havre?

Om du ger Allfoder så ska du ge snäckskal i fri tillgång också eftersom allfoder inte innehåller kalk.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
« Svar #35 skrivet: 15 aug-08 kl 19:29 »
Men ska jag verkligen ge snäckskal fast de har jättehårda äggskal?? Det var bara de två äggen jag hittade häromdagen som var misslyckade. När jag köpte djuren sa ägaren att det inte behövdes...

johe71

« Svar #36 skrivet: 15 aug-08 kl 21:34 »
Men ska jag verkligen ge snäckskal fast de har jättehårda äggskal??

om hönsen inte får nog med snäckskal så använder de kalkreserven i skelettet när de gör ägg... så ge dem snäckskal i en egen foderautomat... hönsen är så smarta så att de äter precis så mycket snäckskal som de faktiskt behöver

grannat

ägg med mjukt skal
« Svar #37 skrivet: 29 aug-08 kl 12:29 »
Har någon varit med om mjuka gummiliknande ägg? Mina hönor har efter ett kortare upphåll börjat värpa stora fina ägg men som tyvärr är mjuka. Tror ni de är sjuka eller lider någon brist. Jag har inte haft dem så länge ca 4 veckor.

Lycka

• Ångermanland
SV: ägg med mjukt skal
« Svar #38 skrivet: 29 aug-08 kl 12:39 »
Värper alla hönor mjuka ägg??
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: ägg med mjukt skal
« Svar #39 skrivet: 29 aug-08 kl 15:18 »
Det skulle väl vara kalkbrist då, snäckskal alltså.

Hur ser äggen ut? Är det som en tjock hinna bara, alltså inget skalaktigt alls? Ett s k skinnägg alltså? Är det inte så att hönorna kan värpa några sådana efter ett uppehåll innan de ställt in produktionen lite bättre...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser