Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga med färska grenar  (läst 2835 gånger)

Tuve

• Skåne
Bygga med färska grenar
« skrivet: 05 jan-10 kl 19:44 »
Jag ska bygga en fristående spaljé i min trädgård, och tycker det allra snyggaste vore att bygga den av naturliga, knotiga grenar. Jag hade sån tur att en stor bok föll på grannens åker, så jag har sågat lämpliga grenar i ungefär armtjocklek.
Tanken är att getterna ska barka av dem åt mig, och så ska jag ytbehandla med så kallad roslagsblandning (tjära, terpentin och linolja).
Men nu slog det mig att jag kan ha lite problem med att bygga i färskt virke (kommer väl att bygga successivt under våren), dels att det kan krympa och spricka, och dels att det kanske inte kan suga upp så mycket av impregneringen.
Är det någon som har erfarenhet av att bygga utegrejor i färskt grenvirke, och som vet hur det funkar/inte funkar? Tips?

ersam

• -
SV: Bygga med färska grenar
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 15:38 »
Ligger det torrt och luftigt så är det bra torkväder under våren. Dessutom är det ju bra flexibelt när det är färskt. Jag hade förborrat för att undvika sprickor.

Bra idé! Ska ta efter!  :)

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 jan-10 kl 21:14 »
Tack för råden! Getterna gör sin del av jobbet just nu.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 jan-10 kl 21:52 »
Det går med färskt virke utomhus. Spika inte för tätt, innan det torkat, och måla efter ett tag.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
JN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser