Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I vår bygger vi upp vårat växthus! Tips och trix mottages tacksamt!  (läst 12281 gånger)

Lövbacken

• Västmanland
Hej alla!

Vi har en gård där det står en gammal grund till ett växthus. Växthuset har en gång i tiden drivits av en oljepanna och jag antar att de odlat året om?
Det som står kvar är ett slitet hus ca 10 kvm och en "nedervåning" fyra trappsteg ner där pannan stått, ca 8 kvm. Huset har endast tre väggar eftersom väggen ut mot själva växthuset inte finns kvar. Den gjutna grunden till själva växthuset utgör en yta av ca 40 kvm!

Som ni kan läsa är det inget litet normalt växthus som vi talar om här utan , åtminstone i mina ögon mätt, ett ganska stort växthus!

Drömmen om att få det funktionsdugligt är ganska nära att uppfyllas till våren då vi har allt material hemma, bara arbetet kvar! Vi har köpt kanalplast och aluminiumprofiler från en nedlagd tomatodling i närheten.

NU! Det jag skulle vilja ha hjälp med är att inspireras av er med tanke på vad som ska odlas där!
Vi är en familj på mamma, pappa och tre pojkar 3,5, och 7 år.
Vi är allätare, men ungarna är väl lite kräsna får erkännas....

Örter, grönsaker av alla de slag, tips på vad vi kan göra med det, hur man förvarar, det som är lät att lyckas med, det som kan övervintra utan större besvär osv.
Även tips på hur man kan inreda med hyllor, våningar, vädersträck osv.
Vi har tänkt att lägga grus som grund på hela markytan.
Alla tips emottages tacksamt!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Tomater känns kanske självklara i ett växthus. Goda färska, men också toppen att göra såser på och frysa in och ha som grund till grytor, pizza, soppa. Ska vara bra att samodla med basilika, så har du krydda till såsen med.

Meloner vore väl skoj! Men hur lätt det är vet jag inte.

Mest skriver jag förstås här för att jag vill följa tråden och låna lite inspiration :-[ Hoppas det ska bli ett växthus här på gården i år med.

Bilder, snälla, bilder! :D

MartinJo

• Uppland
Det finns ungefär hur mycket som helst man skulle vilja odla i ett så stort växthus... men för min del blir det mest olika sorters tomater, gurka, chili och paprika. Vill du fröså istället för att köpa färdiga plantor så bör du så redan i februari. I början av säsongen (april - maj) är det också ett utmärkt ställe att förkultivera andra grönsaker eller växter som kål, purjo, squash, bönor, fänkål mm.
Lycka till!

Lövbacken

• Västmanland
Soshila, LOVAR att jag kommer lägga upp bilder på projektet när det tar fart! Älskar själv såna trådar, därför kommer jag att lägga upp en själv....Gjorde sama sak med hönshuset :D

Är det någon som har tips på vilka grönsaker/örter som kan övervintra? Det är kul att fröså men kanske inte varje år och inte allt? :-\

Jag ÄLSKAR basilika och det är det första som kommer in där och tomater! Jag frösådde basilika förra våren och hade en STOR kruka inne och jag "slaktade" den inte förrän nu december, den har gett fina blad ända fram tills dess!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Flera medelhavsväxter som rosmarin och salvia brukar övervintra bra i ouppvärmt växthus. Ev även tex lagerblad, om du ger den bubbelplast och lite extra ompyssling. Främst kan du skörda höst/vintergrönsaker mycket senare, och så vårprimörer mycket tidigare. Vintersallat, asiatiska bladgrönsaker mm kan stå nästan hela vintern i ett växthus, även om de inte direkt växer. Och rädisor, sallat, smörgåskrasse(rekommenderas) kan sås ganska tidigt, typ i mars beroende på var du bor. Det är bara att experimentera! Åh vad jag längtar tills jag ska bygga växthus själv, har sparat begagnade fönster i flera år...

Automatisk ventilation med tex kolvstyrda fönster underlättar avsevärt för att inte koka växterna på sommaren. Och planera för vatten och ev el redan från början, det går åt mycket vatten, och det är jobbigt att släpa hinkar eller slang fram och tillbaka. Jag hade grävt mer en vattenledning med sommarvatten som kommer upp inne i växthuset, det gör skötseln mycket roligare. Och tänk på att vattna växternas rötter, inte deras blad, då får de lätt bladmögel och andra problem.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Förstår jag rätt att det kommer vara krukodling i hela växthuset? Om det ska vara grus på marken menar jag?

Barn brukar vara omåttligt förtjusta i vinbärstomater, eller vildtomat. De är pyttesmå, och många! Gula körsbärstomater brukar också vara poppis. Tomater blir en hög planta som till slut når taket och för barn blir växthuset då som en grotta! I år har jag odlat tomater i vanliga hinkar, de är lite för små, plantan kunde inte utvecklas fullt ut.

Kapkrusbär är goda och behöver förodlas tidigt, så i år behöver ni kanske köpa en färdig planta. Ungarna kanske skulle gilla roliga växter som t ex djungelgurka, spagettipumpa, Nakenfröpumpa, Aubergine finns flera olika färger och former, lika så paprika o chili... i Lindesberg, hm... ett persikoträd, Riga t ex?! En vinranka?! Gurka är också bra, blir mycket frukt och de flesta tycker det är gott, och man kan se över dagen hur frukten blivit större och kanske är den mogen imorgon?!

Basilika är ju perfekt, finns också många olika sorter med olika storlek på bladen och olika färger. Kiwi! Snygg slingerväxt.. Passionsfrukt som de får driva upp från egna frön?!

Titta efter grönsaker med roliga former o färger, och satsa på djungel snarare än raka rader där de måste akta sig och ni vuxna blir nervösa om de rör sig för mycket. De ska kunna känna att de kan komma o gå som de vill och att det är spännande och roligt att springa in där, och spännande att se vad som händer med det som växer därinne!

Det är också bra att tänka på att växthuset som helhet inte tar gigantiskt mycket av er tid, är ni vuxna där för mycket och barnen hela tiden får höra "nej inte nu, vänta lite, akta!!, jag måste göra färdigt" finns en god möjlighet att de/någon av dem blir arga på växthuset och förstör plantor.

Ska bli spännande att se hur ni får det!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Lövbacken

• Västmanland
Tack för alla svar hittills! Hoppas på ännu fler!

Tänkyr på uppbyggnaden av huset med tanke på tidigare inlägg....
Grus hade jag tänkt att ha men skulle man kunna göra så här;
Man gräver ur allt som finns nu innanför ramen och lägger markduk där så att inget växer upp underifrån. Ramen är säkert en halvmeter hög vilket borde räcka till om man vill odla något som kräver djup? Då skulle man INNAN man lägger dit gruset kunna snickra höga pallkragar som man kan ha som fasta lådor som kanske bara är en tio-tjugo centimeter högre än golvet?
Ni som kan, hur blir det med dränering då? Det är typ sand under..... Det har ju stått helt orört i minst 30 år.....och bara blivit mer och mer överväxt för varje år som gått. Vi hade en grävare där i somras som grävde bort runt ramen och lite grann inuti.

El finns redan i huset och vatten skall definitivt dit!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Det här måste jag absolut följa! =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lövbacken

• Västmanland
Första bilderna lägger jag in nu, så här ser det ut i dryga 20 minusgrader....

Lövbacken

• Västmanland
.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Wow... det där kan ju bli hur häftigt som helst!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lövbacken

• Västmanland
Wow... det där kan ju bli hur häftigt som helst!

Ja vi hoppas ju på det! Men det ser inte mycket ut för världen nu, men då blir det ju större skillnad mot resultatet sen!!!

Jennyt

• Västergötland
Åååååhhhh här vill ajg var med :-*

Måste ju komma med lite tips och trix oxå ::) Tycker att det låter jättebra med upphöjda bäddar och jag tror inte att du behöver gräva ur något innan du lägger markduk, iallafall inte om du gör bäddarna 20cm. Det skulle va om du får för dig att odla rättika därinne, men det är ju onödigt ;) Jag har själv gjort på liknande sätt men utomhus. Jag gjorde dock inte bäddarna så höga och valde därför att inte lägga markduk i bäddarna (där gräver jag och gräver och gräver)utan bara på gångar och sittplats. Kan inte rekomendera den tjockaste vävda plastduken, då jag tycker att det kommer igenom en hel del i den. Den filtade duken fungerar bättre.

Nu glömde jag självklart kolla vilken zon du bor i ...... men en vinstock kan du ju garanterat ha var du än bor. Glöm inte heller att ha lite blommande för att locka in pollinerare.

För övrigt kan du med fördel odla ALLT :P :-*

I mina ögon är det redan stort och färdigt och prunkande och väldoftande så det vattnas i munnen ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

JennyN

• Jennys frön & sånt
övervintrande växter i växthus leder ofta till problem med ohyra.
Att låta växthuset frysa ordentligt på vintern, samt att städa ur det grundligt höst eller vår och ta bort alla växter/växtdelar samt översta jordlagret om du odlar i bäddar minskar risken för angrepp.

Tänk på ventilation, och automatöppnade takfönster! Det blir snabbt för varmt i ett växthus, då dör dina växter.

Alla växter KAN odlas i växthus. Då man har utrymmesbrist brukar man prioritera vilka växter man ska odla i växthuset. Om du sätter igång värmen i växthuset tidigt på våren kan du ha stor nytta av det för plantuppdragning till resten av trädgården/odlingen.

Tidig vår odlar du sallat, ruccola, spenat och andra kallväderståliga växter. De gror vid 5 grader.

Du skriver inte var du bor, men har du plats kan du också så sockerärtor, bönor och majs i växthuset för tidigare skörd.

Tomater, gurka, meloner, pepino, physalis är annars något som blir bättre i växthus än på friland. Nu är det dumt att INTE ha raka rader och istället ha en djungel, för då ser du inte skadeinsekterna(eller gråmöglet) och får svårt att skörda. Håll efter och tjuva tomaterna, med luft mellan plantorna blir det mindre problem. Basilika kan du sätta runt tomatplantornas rötter.

Muskatpumpa kan vara svårt att få till på friland i stora delar av Sverige, men ju har ju 40m2 växthus så... ;-)

Grundfrågan är:
- vad tycker ni om att äta?
- Vad av detta tänker ni odla utomhus?
- Vad av detta kan du få tidigare skörd på om du odlar det inomhus?

Lövbacken

• Västmanland
Jenny N

Tack för alla funderingar! Det står i min profil vart jag bor, men det kan väl skrivas här med ;) Jag bor några mil norr om Örebro så det borde väl vara zon 3-4.

När jag funderar över övervintrande växter är det såna som tål kyla för jag har inte tänkt att ha värme därinne. Måste man det? Jag trodde i min enfald att det räckte med sol? Men när det gäller frösådd jättetidigt på året så har jag plats för det inne, så det är inga problem =)

Jag skulle VILJA ha: Vindruvor ( bäst utomhus eller? ), tomat, gurka, chili, physalis låter ju jättehäftigt, masssa med örter och sedan så är jag öppen för alla förslag, bönor osv. Allt som alla har föreslagit låter häftigt!

När du talar om ventilation, räcker det inte att ha två dörrar öppna? Det blir en dörr på kortsidan av växthuset och en finns redan på andra kortsidan....

Jennyt

• Västergötland
Eftersom värmen stiger, bör du nog ha ventilation i taket. Det blir STEKHETT där inne på sommaren så..... nej, två dörrar räcker inte.

Någon värme vintertid behöver du absolut inte ha om du inte tänkt att använda det som..... typ vinterträdgård...... Jag hade allt valt att ha vinet inne. Det funkar bra som skuggväxt och jag tycker att det är så ooooootroligt vackert när det hänger klasar i taket :P

Riktigt bra grundfrågor från JennyN :)

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lövbacken

• Västmanland
Jenny

Jag hade tänkt från början att ha vinet inne, men sen funderade jag på om det skulle ta upp för mycket plats om det bredde ut sig?

Kan man lösa det så att man har ett par luckor på gångjärn som man bara kör upp med en stör eller ska man ha nån slags vajersystem? Måste få detta klart för mig nu så jag vet hur jag ska bearbeta mannen, ju mer jag har på fötterna desto mer lyssnar han ( han anser nämligen att han vet bäst om allt annars ;)  )

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Om ni ska ha manuell öppning så finns det ju en massa möjliga lösningar. Men en hasp av något slag som är självlåsande vid olika grader av öppning kanske vore nåt? Alltså en `pinne` med olika hack i. Som man får släppa upp sen när man ska stänga till den.

Din man fixar säkert det om han kan allt! ;D
Ska bli kul att följa tråden, tror det kommer bli helt fantastiskt när det är klart !
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Ulric Eriksson

• Gäst
Vårt växthus som ser ut så här har ingen annan ventilation än en stor dörr i varje kortända.

Huset är 6x7 meter. Dörrarna mäter ca 1,2x2 meter och har vardera en stormhake som öppnar en (stor) glipa och en hasp som håller dörren helt öppen.

Lövbacken

• Västmanland
Jag ska ställa frågan till honom om han kan klura lite på ventilationen, så återkommer jag med besked  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 2 användare
Hantverkare92, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser