Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektroniska musskrämmare  (läst 20120 gånger)

anlet

• Närke
Elektroniska musskrämmare
« skrivet: 13 dec-09 kl 18:19 »
Vi har fått möss i huset och undrar om det är någon som prövat elektroniska musskrämmare ? Är de effektiva? Hur påverkas andra djur ex vis katter ?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Elektroniska musskrämmare
« Svar #1 skrivet: 13 dec-09 kl 19:27 »
Har inte provat, men mina katter är iaf klart besvärade av höga toner.
Vanliga musfällor agnade med ost, nötter, choklad mm brukar vara effektiva och tysta.

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 dec-09 kl 21:48 »
Jag rekommenderar Rapp2
Har testat en del fällor genom åren, den här fungerar faktiskt som man förväntar sig  :)
Finns bl a på Cheapy.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 13 dec-09 kl 21:55 »
Ja, fällor där mössen måste krypa in för att komma åt betet tycker jag är bäst, inte stor risk att dom hinner tjuväta då.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 13 dec-09 kl 22:43 »
I huset vi hyrde för något år sedan fanns "elskrämmare" i drift i garaget. Dessutom fanns mängder med möss.

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 dec-09 kl 08:55 »
Jag köpte en sån och det funkade bra till en början men nu under hösten så har mössen börjat att synas igen.
Skrämman kostade 595:-
Undrar om dom kan vänja sig vid oljudet

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 16 dec-09 kl 12:45 »
Mina grannar har en elektronisk gnagarskrämmare, som ger ifrån sej de mest hjärnskärande högfrekventa ljud en kan tänka sig, fast den tydligen ska vara helt ohörbar för människor. Tack och lov är det en bit till deras hus! En av mina katter går gärna dit och jagar, vilket tyder på att effekten är tveksam.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bobbe

• Småland
« Svar #7 skrivet: 16 apr-11 kl 21:57 »
Visst är det konstigt att om man ställer en seriös fråga om en så pass oprövad pryl som elektroniska musskrämmare och bara längtar efter att få in lite vederhäftiga svar från vanliga helt (förhoppningsvis opartiska och ej företagsanknutna) användare, så finns det alltid en massa "tyckare" som bara måste tala om hur dj..a bra gamla råttfällor eller pigga katter är.
Dessa "Goddag Yxskafts svar" kan man väl köra i ett annat media. Har man aldrig provat det som vi diskuterar ellerom man inte har annan reell erfarenhet av dessa prylar så vore det väl mest klädsamt att helt enket avstå från att "kliva in och avge sina högst personliga uppfattningar"

Lätt trött på dessa "kommentatorer" som allt för ofta kliver in i den här typen av frågespalter och tillför NOLL.

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 apr-11 kl 22:00 »
Jag hade en sån i garaget,,mösen fanns i allfall,,katten hade inget emot den heller för han sov i garaget,,

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 17 apr-11 kl 18:34 »
Visst är det konstigt att om man ställer en seriös fråga om en så pass oprövad pryl som elektroniska musskrämmare och bara längtar efter att få in lite vederhäftiga svar från vanliga helt (förhoppningsvis opartiska och ej företagsanknutna) användare, så finns det alltid en massa "tyckare" som bara måste tala om hur dj..a bra gamla råttfällor eller pigga katter är.
Dessa "Goddag Yxskafts svar" kan man väl köra i ett annat media. Har man aldrig provat det som vi diskuterar ellerom man inte har annan reell erfarenhet av dessa prylar så vore det väl mest klädsamt att helt enket avstå från att "kliva in och avge sina högst personliga uppfattningar"

Lätt trött på dessa "kommentatorer" som allt för ofta kliver in i den här typen av frågespalter och tillför NOLL.

Vad tillfördes för något nytt med detta  ??? ???

PetraF

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 23 apr-11 kl 08:16 »

Och vad tillförde detta?

J.palmgren

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 apr-11 kl 08:33 »
När jag och min sambo tog över jordbruket och huset fanns det en sån i köket. Denna höll visserligen mössen borta men vi fick ta bort den efter några dagar då hunden blev tokig när hon var inomhus  :-\  Så om man inte har andra djur fungerar den nog väldigt bra :)

beckstern

• Halland
« Svar #12 skrivet: 21 maj-11 kl 20:42 »
kör själv med silverline och det funkar ;D men man måste fånga inneboende möss med slagfälla först
en bonus är att spindlarna försvinner oxå :)
katten bryr sej inte!

Anso1971

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 23 maj-11 kl 17:01 »
Min make köpte en dyr grej för över tusenlappen. Som en liten apparat, liten högtalare, som står och piper med toner som människan inte hör.

Innan den anlände med posten så berättade han att han beställt den. Jag lusläste deras hemsida. Och frågade maken hur han tänkt sig det hela. För jag kunde inte förstå, utifrån hemsidans anvisningar, hur vi skulle kunna använda den. Den ska stå så att signalerna är vid mössens ingång, så att de slutar komma in helt enkelt. Men vi visste ju inte var ingången fanns.
Det ordnar sig, sa han. "Det är ju lugnt, man får ju skicka tillbaka den om man inte är nöjd" och "sådana villkor skulle de ju inte ha om den inte var bra".

OK... sedan satte han den i hallen. Jamen sa jag, det måste ju vara fritt, framåt. Ljudet tar sig inte igenom väggar och golv.
Joman, sa han, det är klart att det tar sig genom golvet, hur ska den annars funka.
Jamen, sa ja, har du LÄST om hur man ska göra, hur den funkar?

Nej, det hade han inte. Och inte var han intresserad av att läsa heller. Den skulle ju vara effektiv ju.

Och inte skickade han tillbaka den i tid heller. Så nu har vi en tusenlapp som står och skräpar i ngt skåp...

Vi tror att mössen tar sig in genom marken, i gångar, så att de kommer in i vår krypgrund. Därifrån hittar de en väg att ta sig in i vårt golv, så att de kan komma upp under vår diskbänk. Så vi skulle ju då ha haft apparaten inne i krypgrunden, men dit kan vi inte ta oss, och den behöver ju el oxå.
Alternativt skulle vi ha den inne i golvet. Men signalerna måste ju ha fritt utrymme, då de inte går igenom saker. Och under våra golvbrädor har vi sågspån, så där går inga signaler fram.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
karsan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser