Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bivaxljus  (läst 7920 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Bivaxljus
« skrivet: 10 dec-09 kl 00:49 »
Jag och barnen har tänkt att i år göra bivaxljus till bla julklappar.
Har lite undringar:
Vaxkakor har vi men vilka vekar är bäst till att ha när man ska göra rullade ljus?
Bästa ställena att köpa? Bor i Bollebygd, mellan Göteborg och Borås.
Hur får jag vaxkakorna mjuka å rullbara?
Andra saker ja ska tänka på?
« Senast ändrad: 10 dec-09 kl 00:51 av Lejonhjärta »
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Bivaxljus
« Svar #1 skrivet: 10 dec-09 kl 00:58 »
Vaxkakorna är ganska rullbara från start, liksom. Har de blivit kalla så bleknar de i färgen och blir sköra, men det går att värma dem igen ovanför vedspisen eller så. Då blir de gula och rullbara igen  :) Värm inte över 60 grader, för då smälter de.

Landsflykting i storstan...

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 dec-09 kl 15:27 »
I normal rumstemperatur kan man rulla dem lätt. Lägg veken alldeles intill kanten, vik upp bivaxet med veken så att veken vändas nedåt mot resten av bivaxkakan och bivaxet sluter tätt runt veken, sedan viker du lite i sänder över hela sträckan från ände till ände så det rullas på rakt och tätt. Sedan kan det brinna bra. Dina fingrar värmer kakan lagom mycket för att vika/rullas på veken.
En bra veksort är: En lite kraftigare veke än till köpta långa ljus, går även bra till stöpta ljus.
M.S Ljusvekar 25 m Nr 30 Biredskapsfabriken Töreboda tel 0506-102 73.
Ring dem så får du reda på återförsäljare eller så direkt till lokala biodlare, de känner säkert till detta.
Lycka till! :D
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 10 dec-09 kl 16:13 »
Jag bor ganska nära dig och handlar billigast i Torpa, strax norr om Varberg, OGT heter firman, en bi-tillbehörsfirma. De tar ca 90 kr/kilo för kakorna och den storleken som jag använder, LN, ger ca 19 kakor/kilo.

Sedan gör jag så här, vaxkakorna får ligga en stund i ungen på 45 grader ca, jag skär ett snett snitt i överkanten, ca 5 cm ner och snett upp mot den andra kanten, detta för att få en spetsig topp på ljuset.

Ljusvekegarnet man skall använda är förresten nr 15. Finns inte ljusvekegarnet på OGT så finns det på HPFlugger.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Johannes

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 dec-09 kl 21:19 »
Hur kommer det sig att ingen frågar efter doppade ljus när ni ändå har vekegarn?
Och möjlighet att köpa vax.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 dec-09 kl 23:25 »
Har aldrig jort doppade ljus men inbillar mig att det är lite mer pyssel å meck med doppade ljus. Det är samma som stöpta va??
Har gjutit ljus å gjort gelemasseljus men aldrig stöpt.
Tänkte bara tala om att det hela gick jättebra!! Inga problem att göra och alla som fått har varit mkt förtjusta!  :D
Hittade vekegarn hemma som jag tydligen köpte när vi beställde biattiraljer från Biredskapsfabriken senast. Hittade även mallar på deras hemsida hur man kunde göra olika sorters ljus.
Tack alla för hjälpen och en fortsatt GOD JUL!  :)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

neldo

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 sep-12 kl 12:52 »
Hoppar in med en fråga i denna gamla tråden.
Jag har fått tag i lite bivaxbitar, alltså mer som en kaka och inte ett fyrkantigt tunt ark. Går dessa att smälta och forma så man kan göra ljus på dem eller finns det andra sätt att forma till ljus?  Har ju sett dem i olika former och figurer. Nu tappar jag tålamodet och intresset rätt fort så jag vill göra det enkelt. Är det någon som vet om man hyfsat lätt kan förvandla dessa klumpar till fina ljus? Och om det är skillnad på olika vekar?

Neon Knight

• -
« Svar #7 skrivet: 07 sep-12 kl 12:57 »
Hoppar in med en fråga i denna gamla tråden.
Jag har fått tag i lite bivaxbitar, alltså mer som en kaka och inte ett fyrkantigt tunt ark. Går dessa att smälta och forma så man kan göra ljus på dem eller finns det andra sätt att forma till ljus?  Har ju sett dem i olika former och figurer. Nu tappar jag tålamodet och intresset rätt fort så jag vill göra det enkelt. Är det någon som vet om man hyfsat lätt kan förvandla dessa klumpar till fina ljus? Och om det är skillnad på olika vekar?

Du kan ju smälta vaxbitarna och stöpa ljus.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 07 sep-12 kl 13:05 »
Vekar är olika grova och passar till olika grova ljus.

Har man en för klen veke i ett grovt ljus så kan veken bli för kort när vaxet/stearinet smälter. Och om man tänder släcker ett par gånger riskerar man att veken helt försvinner.

Har man en för grov veke i ett tunt ljus så brinner det för snabbt och med för stor låga. Kan rent av bli brandfara.

Du kan stöpa, rulla eller gjuta ljus.

Normalt smälter man vax/stearin/parfarin i vattenbad. Annars är det brandfara om man tittar bort ett ögonblick. Har du ljusstumpar liggande kan du blanda med dem.

Grov veke i ett ljus man gjuter i en mjölkkartong är nog det enklaste och snabbaste sättet att bli av med stora mängder vax... Tejpa veken i botten, eller häng en mutter. Knut fast i en penna överst.

Jag tycker att det är lite synd att använda stora mängder vax till ljus. Kanske du behöver lite till att impregnera grova ytterkläder av bomull/poplin? Eller för att ytbehandla trä?

fjällan

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 24 nov-12 kl 13:58 »
har satt upp träpanel i köket..kan man ytbehandla den med vax?? hur blir det? gúlnar det ? ska man blanda i nåt annat oxå ? detta var nytt för mig så nyfiken blev jag ,ursäkta intrånget i tråden, tacksam för svar

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 24 nov-12 kl 15:06 »
Man kan använda bivax till att behandla träpanel, men det är ett JÄKLA jobb!! Enklast är det om du iså fall smälter vaxet och arbetar in det, fortfarande smält, med hjälp av en mjuk trasa, det går inte in i trät lika lätt som tex olja så du får jobba på rätt bra. Dessutom stelnar det rätt snabbt igen och det kan bli svårt att få en jämn yta. Gulnar gör det inte, men det kan blekna lite, bli lite grådaskigt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 24 nov-12 kl 16:27 »
Kan man inte smälta ihop det med olja för att få en målningsbar konsistens i rumstemperatur? Ca. 5-10% bivax, resten olja?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 24 nov-12 kl 17:51 »
problemet med bivax är att det inte tränger in "av sig själv" i träet, det stannar på ytan, om man inte gnider som satan och om träet då blir mättat med olja så hamnar vaxet garanterat utanpå. Till träpanel i kök hade jag m.a.o. valt något annat än vax................

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #13 skrivet: 24 nov-12 kl 18:57 »
Hårfön har jag använt för att smälta in vax i trä. Först tar man en kloss vax och gnider ut, sedan blåser man med hårfönen så det smälter in. Jag har dock inte provat några större ytor.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 24 nov-12 kl 19:17 »
Men är inte det vitsen med vax då, att det ska ligga utanpå som en skyddande hinna? *frågar en som inte har så bra koll varken på vax eller trä*
Man gör ju möbelpolish av vax? Fast då tar man ju i terpentin. Får terpentinet vaxet till att tränga in på nåt sätt?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

tomkin26b

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 25 nov-12 kl 07:04 »
Vekar osv - kolla med hobbyföretagen ex Slöjd-Detaljer i Skara och Panduro. Där har jag köpt vekar och de funkar jättebra.

Sann

• Västergötland
    • Bee Smart, Snickarebo Gård
« Svar #16 skrivet: 30 dec-12 kl 10:39 »
Är kanske lite sen med svaret nu när julen är över, men här kommer lite tips ändå inför nästa gång. Jag gör alltid vaxljus som jag har med mig ut på marknader (säljer honung mm.) Jag brukar använda vekegarn nr 15 till "vanliga" ljus, ska du göra blockljus eller bikupor som på bilden rekommenderar jag ett något grövre garn. Glöm inte att veken inte ska gå ända ner till foten av ljuset, detta pga brandrisk. vekegarn kan köpas i de flesta biredskaps butiker. När jag arbetar med vax har jag alltid en hårfön tillhands, särskilt när jag rullar första varvet, om inte det första varvet blir tillräkligt tajt runt veken är det risk att ljuset inte går att tända. För då brinner veken upp innan vaxet hunnit smälta runt den, har du några fler funderingar får du gärna kontakta mig, jag har även en blogg där jag skriver lite om sådana här saker :-)
Bondmora med biodling, höns och kaniner :-)
Följ mig på min blogg: http://snickarebo.blogspot.se/

Sann

• Västergötland
    • Bee Smart, Snickarebo Gård
« Svar #17 skrivet: 30 dec-12 kl 10:47 »
Lyckades inte infoga någon bild så jag delar en länk till min blogg istället, där det finns bilder :-)
http://snickarebo.blogspot.se/
Bondmora med biodling, höns och kaniner :-)
Följ mig på min blogg: http://snickarebo.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

1671 gäster, 4 användare
Staem, Erik Forsman, Själv är bäste dräng, texaz1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser