Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tistlar i landet  (läst 2916 gånger)

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
Tistlar i landet
« skrivet: 14 nov-09 kl 21:29 »
Hej! Vill utöka mina odlingar nästa år. Vilket är bästa sättet att bli av med tistlar? Räcker det att lägga halm direkt på grässvålen utan att gräva? Mvh Eva
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

bo_i_dala

SV: Tistlar i landet
« Svar #1 skrivet: 14 nov-09 kl 21:36 »
Hej!
Tistlarna lär ta sig genom ett halmlager, dom är ett av de mest svårutrotade ogräsen
Du får ta bort dom så fort dom visar sej!
mvh

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 19 nov-09 kl 22:39 »
Jag tippar att det handlar om åkertistel. Jag tippar att du har en dåligt dränerad lerjord eller jord som utsatts för markpackning. Mitt svar bygger på detta antagande.

Gräva bort tistlar går inte. De har rötter (jordstammar) nån meter djupt.

Däremot kan det vara idé att gräva en gropp för att se hurdan jordstruktur du har, om du inte redan vet det. Gräv 0,5-1 meter ner. Görs bäst på sommaren, eller när det inte är för blött och klafsigt. Troligen är den kompakt en bit ner, kanske också tidvis vattendränkt. Troligen är det detta som är huvudproblemet, inte tistlarna. Tistlarna hjälper till att luckra den kompakta jorden.

Marktäckning på jord som är kompakt på djupet är inte någon given succé.

Mitt förslag är att du dubbelgräver, eller gör upphöjda bäddar, för att luckra jorden, samt sätter till kompost.

Var däremot försiktig med fräsning och upprepad hackning med t ex skyffeljärn. Det tenderar att göra jorden pulverformig och pulvret blir sen hårt och kompakt.

En annan väg att gå är att först så en gröngödslingsvall. Om den tar sig bra kan det fungera. Slås rätt ofta i början tills tisteln mattats av.

Annan variant: Om du får mycket tistel eller annat ogräs så dra upp dem och lägg kompost på dem, eller gör gödselvatten på dem. Sprid sedan detta på marken. Det anses kunna hjälpa. Egna erfarenheter är preliminärt positiva.

Dock, om du har grässvål så undrar jag hur stort tistelproblem du egentligen har.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 13 dec-09 kl 01:34 »
Hm..tistlar..... >:( :( ::) :P
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 14 dec-09 kl 20:45 »
Hej!
Gröngödslingsvall dödar inte tistel!
Tisteln är i sämst skick precis före blomning- slår du vallen då har du en möjlighet att försvaga tisteln!
mvh

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 15 dec-09 kl 20:11 »
Har hört att man i ekologiskt jordbruk använder metod mot tistlar:

Slå innan det regnar, då de flesta tistlar har ihålig stam och när den vattenfylls ruttnar den gärna. Man måste såklart slå allt runt omkring samtidigt för att få effekt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 4 användare
gorlan, Anders Flix, Radar, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser