Jag tippar att det handlar om åkertistel. Jag tippar att du har en dåligt dränerad lerjord eller jord som utsatts för markpackning. Mitt svar bygger på detta antagande.
Gräva bort tistlar går inte. De har rötter (jordstammar) nån meter djupt.
Däremot kan det vara idé att gräva en gropp för att se hurdan jordstruktur du har, om du inte redan vet det. Gräv 0,5-1 meter ner. Görs bäst på sommaren, eller när det inte är för blött och klafsigt. Troligen är den kompakt en bit ner, kanske också tidvis vattendränkt. Troligen är det detta som är huvudproblemet, inte tistlarna. Tistlarna hjälper till att luckra den kompakta jorden.
Marktäckning på jord som är kompakt på djupet är inte någon given succé.
Mitt förslag är att du dubbelgräver, eller gör upphöjda bäddar, för att luckra jorden, samt sätter till kompost.
Var däremot försiktig med fräsning och upprepad hackning med t ex skyffeljärn. Det tenderar att göra jorden pulverformig och pulvret blir sen hårt och kompakt.
En annan väg att gå är att först så en gröngödslingsvall. Om den tar sig bra kan det fungera. Slås rätt ofta i början tills tisteln mattats av.
Annan variant: Om du får mycket tistel eller annat ogräs så dra upp dem och lägg kompost på dem, eller gör gödselvatten på dem. Sprid sedan detta på marken. Det anses kunna hjälpa. Egna erfarenheter är preliminärt positiva.
Dock, om du har grässvål så undrar jag hur stort tistelproblem du egentligen har.