Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitlöksodling  (läst 30450 gånger)

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: vitlöksodling
« Svar #20 skrivet: 19 jul-10 kl 19:15 »
Litteratur som t ex?

Jag vill minnas att det står en del om detta i Growing Great Garlic av Ron Engeland, men jag hittar den inte just nu.

med början på sidan 133 i min utgåva från 1998 ;)
han nämner även att jordmånen påverkar lagringsduglighet. en bok jag förövrigt rekomenderar alla vitlöksodlare.
tänkte skriva mer om sjukdomar på vitlök, har troligtvis rost (direktöversättning från engelskans "rust".

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #21 skrivet: 03 aug-10 kl 19:21 »
Idag har jag skördat vitlöken. Jag hade satt två sorter Termidore och ... någon sort som jag inte kom ihåg vad den heter  ::)
Intressant är att det blev fler topplökar och stamlökar på Termidore än den andra sorten. Termidorelökarna skilde sig också åt markant beroende på i vilken säng de var planterade. I den ena sängen var lökarna mycket mindre och såg ut som om de skulle kunna stå ett bra tag till, men eftersom jag är rädd för att de ska ruttna när det börjar regna (det är på G) så tyckte jag att det var lika bra att ta upp dem.
Har gjort flätor och hängt upp under brotaket för att torka.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 05 aug-10 kl 14:57 »
Det är nog Thermidrome som du har. Normalt får de inte topplökar men det kan hända. Har även hänt mig på senare tid.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #23 skrivet: 06 aug-10 kl 21:29 »
Det är nog Thermidrome som du har. Normalt får de inte topplökar men det kan hända. Har även hänt mig på senare tid.

Just det, så hette de!  ;D Tack!  8)

Annalinnea

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 06 aug-10 kl 22:06 »
tjena

vi har också termidrome, inne på andra året nu.
De får ofta stamlök (bulbill? kul ord!) och i år drog vi upp en lök, utan klyftor/som bestod av en enda klyfta, så som kinesisk vitlök(?).
Vi har fått för oss att denna kom från en bulbilllök, vad tror ni, kan det stämma?

Måste säga att vi också får extremt stor skillnad mellan lökarna, -där vi rensar ogräs, lukar och täcker jorden blir de dubbelt så stora,  ;) ;D
odlar och äter, bygger och bor.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #25 skrivet: 07 aug-10 kl 11:51 »
kärt barn har många namn. stresslök, halslök, pseudolök kallas det oxå. bulbill kalla man oftare de smålökar som finns i ett blomsterhuvud, kallas även ormlök. jag vet inte om där är någon biologisk skillnad men de benämns olika. troligtvis är det en halslök som producerat sololöken. kul, hur stor blev den?
ja vitlök är ganska lat så den vill gärna ha hjälp mot sina motståndare :)

Magnus Johansson

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 03 maj-12 kl 17:04 »
Hej, alla! Jag satte 2 rader blomklyftor av vitlök i oktober förra året och har nu omkring 10 centimeter långa stjälkar från nästan samtliga klyftor. Raderna är omkring 3 meter.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #27 skrivet: 04 maj-12 kl 13:14 »
Hej, alla! Jag satte 2 rader blomklyftor av vitlök i oktober förra året och har nu omkring 10 centimeter långa stjälkar från nästan samtliga klyftor. Raderna är omkring 3 meter.
tjusigt 8)
då får du fina lökar om något år. vet du vad det var för sort du sådde av?

Magnus Johansson

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 05 maj-12 kl 21:19 »
Kraut: "vet du vad det var för sort du sådde av?"

Nej, tyvärr, men det var de största lökklyftor jag har sett när de sent om sider (i oktober förra året) grävdes upp. Lökarna hade då förlorat sitt vita spröda ytterhölje och låg exponerade för jorden.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #29 skrivet: 06 maj-12 kl 13:53 »
Kraut: "vet du vad det var för sort du sådde av?"

Nej, tyvärr, men det var de största lökklyftor jag har sett när de sent om sider (i oktober förra året) grävdes upp. Lökarna hade då förlorat sitt vita spröda ytterhölje och låg exponerade för jorden.
Låter spännande. Skörda när 1-3/4 av blasten vissnat. Hos mig är det i juli någon gång.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #30 skrivet: 06 maj-12 kl 14:10 »
Jag hittade några vitlökar som jag glömde skörda förra året. De har nu fått blast, ca 15 cm i knippen (eftersom alla klyftor sitter ihop).
Bör jag gräva upp dem och plantera en och en eller är det bättre att låta dem vara? Konkurerar de för mycket med varandra när de sitter så tätt?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #31 skrivet: 06 maj-12 kl 21:22 »
Jag hittade några vitlökar som jag glömde skörda förra året. De har nu fått blast, ca 15 cm i knippen (eftersom alla klyftor sitter ihop).
Bör jag gräva upp dem och plantera en och en eller är det bättre att låta dem vara? Konkurerar de för mycket med varandra när de sitter så tätt?
Det tror jag att de gör så förvänta dig inte någon monsterskörd av lök i år. Om det går att gräva upp dem och plantera dem på nytt med gott resultat låter jag vara osagt. Du kan annars skörda dem som färsklök, fram till 15 juni enligt ordförande Åke Truedsson, eller som klippgrönt.

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 06 maj-12 kl 21:50 »
Jag har flera gånger satt gammal vitlök som grott i kylskåpet på våren och skördat på hösten.
Visserligen blir de mindre, än om de sättes på hösten innan, men det är minst sakt fullt krut i dem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #33 skrivet: 11 jun-12 kl 08:21 »
Nu har ormlökarna börjat komma på de som det ska komma på. Vi närmar oss som bekant midsommar och det är vid denna tid som de kommer. Skönt att det är som det ska vara ;D

Magnus Johansson

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 17 aug-12 kl 15:55 »
Låter spännande. Skörda när 1-3/4 av blasten vissnat. Hos mig är det i juli någon gång.
Jag har nu skördat. Lökarna var inte så stora, som pingisbollar ungefär, och nästan lika runda utan att klyftorna syntes tydligt. Somliga plantor hade nästan lika stora topplökar, och andra bara en mycket vek blomstjälk. Jag lät fyra lökar vara kvar i marken varav två hade topplökar. Hur behandlar man topplökarna bäst så att man kan använda bulbillerna som utsäde i oktober?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #35 skrivet: 17 aug-12 kl 16:58 »
Skörda alla. De som lämnas kvar urartar bara, genom att skalet bryts ned och de får sämra hållbarhet. De ger förstås nya lökar, men dessa blir väldigt koncentrerade till några få platser, där det redan vuxit lök (=dålig växtföljd).

Bulbiller behöver inte behandlas på något speciellt sätt. De har bra hållbarhet. Men de ska antingen skördas mogna, eller ganska mogna med möjlighet till eftermognad. De eftermognar bäst om man inte klipper isär lök, stjälk och blomställning. Man kan nog normalt räkna med att de, liksom lökarna, behöver en viss eftermognad för att lagras bra.

Magnus Johansson

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 17 aug-12 kl 18:56 »
Skörda alla. De som lämnas kvar urartar bara, genom att skalet bryts ned och de får sämra hållbarhet. De ger förstås nya lökar, men dessa blir väldigt koncentrerade till några få platser, där det redan vuxit lök (=dålig växtföljd).

Tack för respons. OK, då gräver jag upp resten också.

Citera
Bulbiller [...] ska antingen skördas mogna, eller ganska mogna med möjlighet till eftermognad. De eftermognar bäst om man inte klipper isär lök, stjälk och blomställning. Man kan nog normalt räkna med att de, liksom lökarna, behöver en viss eftermognad för att lagras bra.

OK. Hur länge ska jag låta växterna vara hela innan jag klipper isär dem?

fräsen

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 17 aug-12 kl 20:57 »
Jag brukar klippa isär dem när jag tar in dem för vinterförvaring, alltså när blasten har torkat ihop helt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #38 skrivet: 18 aug-12 kl 00:09 »
OK. Hur länge ska jag låta växterna vara hela innan jag klipper isär dem?

Du lär dig nog bedöma detta med tiden. Det kan vara olika för olika sorter, olika platser med olika lång säsong samt detaljer i odlingsättet och förvaringen.

Men jag brukar inte dela mina skördade torkade vitlöksplantor förrän jag ska använda någon del av dem; bulbiller som sätts (i allmänhet på hösten), klyftor som sätts (på hösten eller ibland på våren) eller som äts upp efterhand. Kanske spelar det också en viss roll att jag låter löken ha kvar rottrådarna, som får torka in.

Det som blir kvar efter användning är mest vitlökshalm (torkad stjälk och blad). Den funkar bra i kompostering. Sen blir det förstås kvar en och annan klyfta och många bulbiller som inte används. En idé från en kompis (som jag inte testat) är att använda resten av bulbillerna som utsäde för vitlöksgräs. Man sår dem tätt och klipper de vitlöksblad som kommer upp som gräslök.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #39 skrivet: 18 aug-12 kl 00:52 »
Du lär dig nog bedöma detta med tiden. Det kan vara olika för olika sorter, olika platser med olika lång säsong samt detaljer i odlingsättet och förvaringen.

Men jag brukar inte dela mina skördade torkade vitlöksplantor förrän jag ska använda någon del av dem; bulbiller som sätts (i allmänhet på hösten), klyftor som sätts (på hösten eller ibland på våren) eller som äts upp efterhand. Kanske spelar det också en viss roll att jag låter löken ha kvar rottrådarna, som får torka in.

Det som blir kvar efter användning är mest vitlökshalm (torkad stjälk och blad). Den funkar bra i kompostering. Sen blir det förstås kvar en och annan klyfta och många bulbiller som inte används
. En idé från en kompis (som jag inte testat) är att använda resten av bulbillerna som utsäde för vitlöksgräs. Man sår dem tätt och klipper de vitlöksblad som kommer upp som gräslök.
Intressant smakar det gräslök eller??
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 4 användare
peterm, Conorcccc, Tur-Johan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser