Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med svullen käke  (läst 13935 gånger)

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
Tacka med svullen käke
« skrivet: 10 nov-09 kl 19:00 »
Upptäckte nu ikväll att en av mina tackor är svullen i käken (ganska mycket), man känner att svullnaden är vätskefyllt.
Hon äter men inte med samma aptit som vanligt, det gör inte ont när man känner/klämmer på svullnaden.
Hon har även något lös avföring, har inte kollat tempen ännu.
Hon idisslar men inte med samma intensitet som vanligt.
Vad gör man nu, hon är dräktig och ska lamma i januari.
Kan man försöka dränera själv eller är det veterinär som gäller, ge mig råd.
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Mmmm

• Övriga världen
SV: Tacka med svullen käke
« Svar #1 skrivet: 10 nov-09 kl 20:17 »
Käftgropsödem pga parasiter, kanske?

Finns bild på sid. 8 i den här pdf-filen:
http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN05-04/JIN05-04.PDF

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 nov-09 kl 20:30 »
Käftgrops-ödem, dvs en vätskefylld svullnad under käken är klassiska symtom på inälvsparasiterna Stora leverflundran eller Stora magmasken!

Ta ett träckprov eftersom de andra tackorna också med största säkerhet har samma problem och du behöver veta vilket det är, för att kunna mota "Olle-i-grind". (De kräver olika beteshygieniska åtgärder.)

Båda parasiterna har dödlig utgång, utan behandling. Stora magmasken går fortast... dvs mycket fort, när djuren väl blivit påverkade.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #3 skrivet: 10 nov-09 kl 20:42 »
Tack för tipset, när jag kikar på bilderna så ser det verkligen ut att stämma.
I somras gick dom på ett bete som inga djur betat på ca 20 år.
Jäkla skit känns det som, jag är lite nybörjare.
Träckprov, vart lämnar jag det? Kanske man kan ringa vet och förklara och få avmaskningsmedel utskrivet?! Hästarna fick jag avmaskningsmedel utskrivet utan besök då jag hade köpt en häst som jag visste inte var avmaskad på länge?
Just nu känns det som panik om det kan gå fort! :o

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 nov-09 kl 21:25 »
Ta träckprov!!! Skicka till Vidilabb (www.vidilab.se) Då vet du vilken parasit det är.

Om det är stora leverflundran så kan det vara så att det betet du använde var smittat - andvänd inte det betet mer.

Om det är stora magmasken så kan parasiten dö ut över vintern, om fåren inte går där mer i vinter (och du avmaskar alla de vuxna djuren nu). Men du måste ha koll på lammen med träckprov nästa säsong, för att vara säker på att de inte smittats i alla fall... När parasittrycket växer så kan djuren dö som flugor av stora magmasken....

Om du har panik så avmaska med Ivomec, efter träckprovstagningen, så att du ändå vet vad du har att göra med.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #5 skrivet: 10 nov-09 kl 21:44 »
Ska absolut ta träckprov, tar det imorgon och skickar!

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #6 skrivet: 11 nov-09 kl 08:44 »
Har nu pratat med veterinären, han ansåg att man skulle akutavmaska med Ivomec och vänta med träckprov tills i vår innan de ska ut på betet.
Tackans symptom visar att det är stora magmasken.
Då tackorna gått på nytt bete i sommar (har bara haft dom i två år) så trodde jag att det var lungt, men enligt veterinären så ska man alltid avmaska varje år.
Har jag otur så kommer tackan med symptom att stryka med, har jag tur så kommer hon klara sig.
Vi får se, känns tråkigt!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 nov-09 kl 09:23 »
Ring Fårhälsovården!

De har spetskunskap på parasiter och andra besättningsproblem. (Det ingår dessutom 2 träckprov om året i avgiften.)
Det är mycket bättre än att jag sitter här och ger råd... (och din veterinär :-[)
(och jag hade ändå tagit ett träckprov innan jag stäng Ivomec ner i halsen på mina tackor... av den enkla anledning att jag velat veta exakt vad problemet är. Efter avmaskningen är de rensopade och inga tecken finns förren djuret blir återinfekterat igen.)

Att vara med i Fårhälsovården är bra i vilket fall som helst!
« Senast ändrad: 11 nov-09 kl 09:28 av vallhunden »

Birgit

« Svar #8 skrivet: 11 nov-09 kl 10:59 »
Håller med vallhunden. Dessutom ska min inte alls avmaska årligen, bara om behov finns. Därför tar man träckprov.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 11 nov-09 kl 11:26 »
Dessutom är det lite lurt med Stora Magmasken, som kapslar in sig i magen och maskmedlet kommer inte år den då. Även om man avmaskar med Ivomec kan alltså Stora Magmasken leva kvar i tackan och vakna upp i vår och ställa till det. För att få fatt på den måste man avmaska vid rätt tidpunkt, Fårhälsovården vet nog när det är.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

« Svar #10 skrivet: 11 nov-09 kl 12:43 »
Iom att hon visar symptom är den nog aktiv, om det inte är stora leverflundran. Haemochus brukar inte dyka upp på beten som inte betats av får tidigare. Leverflundran finns ju i våta marker. De kanske dricker i något dike eller liknande?
Som MonaW skrev, så kapslar stora magmasken in sig till vintern. Då upptäcks den inte med träckprov förrän den blir aktiv till våren. Fårhälsovården är ju experter på parasiternas livs-cykler så prata med dem och anslut dig. Det är det värt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #11 skrivet: 11 nov-09 kl 15:06 »
Jag kan också rekommendera medlemskap i Fårhälsvården, men jag hade inte tvekat en sekund på att avmaska med Ivomec DIREKT och som veterinären sa vänta med träckprov till våren. Har hon fått käftgropsödem ska man inte ödsla ytterligare tid på att vänta på träckprov, utan avmaska direkt - en djurskyddsfråga.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 nov-09 kl 18:44 »
Självklart ska man avmaska direkt!!! Varje dag är viktig i dessa sammanhang, tyvärr...
Men jag hade definitivt skickat ett träckprov samma dag, också...

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #13 skrivet: 12 nov-09 kl 08:52 »
Leverflundra kan oxå ge ödem under hakan.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Birgit

« Svar #14 skrivet: 12 nov-09 kl 10:37 »
exakt klipparn, det är viktigt att kolla upp vilka problem man har och inte bara avmaska.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #15 skrivet: 12 nov-09 kl 10:40 »
Iom att hon visar symptom är den nog aktiv, om det inte är stora leverflundran. Haemochus brukar inte dyka upp på beten som inte betats av får tidigare. Leverflundran finns ju i våta marker. De kanske dricker i något dike eller liknande?
Som MonaW skrev, så kapslar stora magmasken in sig till vintern. Då upptäcks den inte med träckprov förrän den blir aktiv till våren. Fårhälsovården är ju experter på parasiternas livs-cykler så prata med dem och anslut dig. Det är det värt.

Tror på stora magmasken.
de över vintarar i tackorna... inte på ebet.. så den hade troligen fåren med sig d de flyttade till dig.. :-[

o ta träck prov nu kommer du inte se någgra ägg från stora magmasken då de inte producerar ägg så här års däremot är den aktiv o utarmar djuren... de tvinar bort o dör av blod brist.. man hittar dem svaga o orkes lösa...

så har de käftgropsödem  o är magra så skulle jag iallafall avmaska just detta djur o sen känna igenom alla djuren o även avmaska de som är magra...

sen till våren då tar du träck prov..
här kan du läsa mer på fårhälsovårdens hemsida.
http://www.svdhv.org/nyhemsida/Artiklar/070112_far_stora_magmasken.html
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #16 skrivet: 12 nov-09 kl 13:38 »
Tack alla för ert engageman!  :) Ska avmaska idag (apoteket fick beställa avmaskningsmedlet) och skicka träckprov till våren.
Kommer även kontakta fårhälsovården, som ni säger så sitter dom på mycket kunskap.
Jag tackar och bugar för alla goda råd, jag har mycket att lära!

samaka

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 15 nov-09 kl 05:56 »
Tack för tipset, när jag kikar på bilderna så ser det verkligen ut att stämma.
I somras gick dom på ett bete som inga djur betat på ca 20 år.
Jäkla skit känns det som, jag är lite nybörjare.
Träckprov, vart lämnar jag det? Kanske man kan ringa vet och förklara och få avmaskningsmedel utskrivet?! Hästarna fick jag avmaskningsmedel utskrivet utan besök då jag hade köpt en häst som jag visste inte var avmaskad på länge?
Just nu känns det som panik om det kan gå fort! :o

Nu har du väl säkert redan fått klarhet... men jag skriver ändå. Hade en tacka för något år sedan som hade en böld kring käken. Ringde vet och rådgjorde och hon kunde, per telefon, utesluta maskangrepp som orsak p g a böldens placering. När får får infektioner så kan det ansamlas var på ett ställe under kinden. Jag skulle lätt kunna missta bilden på länken för hur min tacka såg ut. Bor du dessutom inte i södra Sverige så är väl stora magmasken utesluten eftersom den inte klarar vintrarna norr över (fast med alla klimatförändringar ligger vi norröver pyrt till!). Men ring och rådgör med vet i första hand, ibland kan man lätt utesluta större problem redan per telefon.

Birgit

« Svar #18 skrivet: 15 nov-09 kl 07:39 »
Angående klimat, så är det ju med livdjur då får in smittan. Masken överlever då i djuren över vintern, inte på betet. Däremot sprids smittan sedan effektivt på betet under sommaren.

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #19 skrivet: 16 nov-09 kl 15:54 »
Jag rådgjorde som jag berättade tidigare med veterinären och har avmaskat enligt hans rekomendationer. Kommer ta träckprov till sommaren innan betesläppning, tackorna är inköpta i Uppsala och där är det ett mildare klimat än här (men vi har inga kalla vintrar här länge heller tyvärr). Veterinären sa att stora magmasken övervintrar i djuret så för att undvika större skada så skulle vi avmaska akut.
Kan med glädje dessutom berätta att tackan Gullan mår faktiskt bättre och ödemet har börjat gå tillbaks lite.
Enligt min veterinär så kunde det vara svårt att se stora magmasken i ett träckprov och leverflundran (låter som en fisk) syns endast  om man skär upp gallgångarna vid slakt och inte vid träckprov.
Har i vilket fall som helst lärt mig mycket!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser