Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  galt och gylta tillsammans?  (läst 4321 gånger)

Tåkern

  • Inlägg: 19
  • Biolog, naturguide, grönsaksodlare och hönsmamma
    • Östergötland
    • NatuRus - Tåkerns Trädgård
galt och gylta tillsammans?
« skrivet: 28 feb-06 kl 13:38 »
Vi har två linderödsgrisar, Boris och Beata, som nu är snart 9 månader och har sällskapat varandra sedan vi köpte dom 4 månader gamla. De går enbart ute, bor i halmbalshus och äter kornkross blandat med ett helfoder från en lokal kvarn, och lite äpplen/grönsaker. Nu kan det vara så att Beata har blivit betäckt, det må vara hänt, sent att vara efterklok.  Är det OK att fortsätta ha dem tillsammans? Boris är lite bufflig och puttar gärna undan Beata när de äter - och betarna ser ut att vara på väg ut. Skulle han kunna ge sig på kultingarna när de föds? Vi har faktiskt funderat på att slakta Boris, för att senare köra Beata till lämplig galt, fastän det verkar krångligt. Är det någon som tillämpar systemet att alltid hålla unggalt, som slaktas efter önskvärda tjänster? Man skulle ju kunna byta en av de egna kultingarna mot en obesläktad galtkulting, för att slippa dyra inköp. Vi har begränsat med mark, och pengar.

Tåkerns Trädgård - ekologiska grönsaker och ogräs, honung, höns och tuppar. Gårdsbutik och torgförsäljning.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:galt och gylta tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-06 kl 14:01 »
Ha dom tillsammans. Min galt går tillsamman med mina suggor och han hjälper till att bädda och pyssla om kultingarna i samråd med suggan såklart.

Det fungerar jättebra. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:galt och gylta tillsammans?
« Svar #2 skrivet: 01 mar-06 kl 12:37 »
detta att ha galten tillsammans med suggan är ju en risk...
Man vet aldrig förrän efteråt om det går bra...

Hos oss brukar vi göra så att de får gå tillsammans tills suggan grisar.. när hon grisar så stänger vi av hagen och galten får gå brevid... och får ett eget hus...

Då får suggan i lugn och ro grisa färdigt och ta hand om sina små...

En annan aspekt är ju att galten skall ju ha mycket mindre med mat än en digivande sugga som kommer att bli mycket mager om hon skall konkurrera med galten ... och galten kommer att bli fet och det kan ge problem med hälsan...


I år så lät vi tyvärr galten vara kvar hos suggan...
Det blev 10 små grisar... och galten sov ute under taket i början...  i halm vi lagt ut... men tyvärr så redan efter ett par dar så försvann det flera små grisar...

och nu har han flyttat in i huset som är väl till taget... han bor vid dörren och suggan och de 2!!!? smågriasr som är kvar bor med suggan inne i bortre delen av huset...

han verkar ju snäll mot dem - så jag tror inte att ah bitit ihjäl dem . Men antagligen har han stört suggan så hon har tarmpat ihjäl dem...

Galten är mycket mer dominant än suggan ivanliga fall.
 
Har hört att det även hänt att galten har bitit ihjäl smågrisarna...

Annars så har vår sugga varit en bra mor... men tyvärr iår så gick det inte vägen
Vi kommer inte att ah dem till sammans under första tiden efter grisning något mer...


Och har man fler suggor så är det inte heller bra att ha sin suggor och suggor med smågrisar till sammans...
Just efter som att en sugga som ger di behöver mycket mer mat... och sin suggorna blir lätt feta och kan få problem med grisningen...


Vi har haft våra ute grisar sedan 1991 och jag gick en 3 dagars kurs om Ekologiska utegrisar för länge sedan... den var verkligen jätte lärorik..  
Där var vi olika personer, allt ifrån 1 sugga till 100 suggor deltog på kursen...

Mvh
Lollo
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Denny

  • Inlägg: 29
    • Dennys svinstia
Re:galt och gylta tillsammans?
« Svar #3 skrivet: 01 mar-06 kl 20:55 »
Jag instämmer helt med det Lollo säger. Själv delar jag sugga och galt en tid före grisningen, sedan går dom skilda tills det är dags för betäkning igen. Om man tittar på hur suggan vill ha det i naturen så söker hon sig ifrån flocken före grisningen och återkommer ungefär 14 dagar senare.
/Denny

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:galt och gylta tillsammans?
« Svar #4 skrivet: 01 mar-06 kl 23:15 »
Blev rekommenderad av f. landsvinet att det var lugnt att ha kvar galten med suggan. Och det har fungerat.

Jag har 2 suggor och en galt. Har 2 hytter varav suggan som grisat bor i hytten hon alltid varit i tillsammans med galten och den andra suggan. Men andra 2 bosatte sig i deras andra hytt och de låter henne vara i fred när hon diar eller säger ifrån. Galten och den andra suggan hjälper henne att bära fram halm till hennes hytt när de får halm av mig. Och de hjälper henne att vakta hytten när hon tar en paus.

Så jag instämmer inte riktigt med era åsikter riktigt. Kanske beror det på sinnelaget på galten hur han funkar med suggorna när de grisar.

Kanske det inte funkar med alla galtar, men med min galt fungerar det i allafall. Någon gång får jag väl en galt som inte funkar i samband med grisningen.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:galt och gylta tillsammans?
« Svar #5 skrivet: 02 mar-06 kl 01:31 »
Det går inte att ge generella svar på sånt här. Grisar är liksom människor individer. De allra flesta galtar är väldigt snälla och måna om de små kultingarnas om de får vara med hela tiden...men, efter ca 5 dagar går suggan alltid i efterbrunst och då är det risk för "cirkus". Denna efterbrunst leder dock mycket sällan till dräktighet, men ibland till fullbordad parning. Av misstag kan det leda till att galten skadar kultingarna, som då fortfarande är rätt hjälplösa, trots att suggan försöker hålla dem samlade och skyddade. Jag har varit med om såna trampolyckor, men jag har också varit med om rörande födelsescener, där galten till slut har lagt sig mage mot mage med suggan och värmt deras gemensamma avkomma mitt under smällkalla vinteren! Då får man faktiskt lov att tänka efter ett tag! Håller annars i stort sett med Denny om att det är klokast i längden med lite avkommeplanering. Framförallt är det inte bra att överanstränga gyltan/suggan med för tidig betäckning och/eller för täta grisningar. Precis som vildsvinen är den gamla lantrasen linderödssvinet anpassad till en årlig grisning, inte mer.
« Senast ändrad: 02 mar-06 kl 01:35 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:galt och gylta tillsammans?
« Svar #6 skrivet: 12 mar-06 kl 19:52 »
En lite mysig bild på Galten Balder med sina kultingar.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

grisatjejen

  • Gäst
Re:galt och gylta tillsammans?
« Svar #7 skrivet: 01 apr-06 kl 16:37 »
hej

appropå nästa betäckning.....ta kontakt med n'ärmsta gristall...de kanske inseminerar suggor....där kandu fråga om du kan köpa  ett par semindoser.......ta reda på när suggan brunstar nästa gång efter grisning och försök tajma deras suggor.....semindoser kostar någonstans100:- - 200:- st.   behövs kanske tre stycken.....

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:galt och gylta tillsammans?
« Svar #8 skrivet: 01 apr-06 kl 17:08 »
Om du har linderödsgrisar så finns det tyvärr inte som semin...

Det är inte heller helt enkelt...
Har gått svin seminerings kurs...
I och för sig fär ganska många år sedan...

Då stängdes suggorna in i ätbåsen - galten släpptes ut utfodringsgången  framför - för att suggorna skulle få en bra stå reflex och bli uppeggade..

Det var också färsk sperma- som inte fick bli för varm eller för kall... då dör spermierna...

Vilket kunde vara knepigt om du tex vill ha små grisar i maj och då skall seminera din ute gris i tex december med minus grader....



Det enklaste är egen galt...

Visst går det även att använda unggalt... och sedan slakta den efter betäkning...

Det man bör tänka på är ju att han skall vara tidigt född så att han är lagom stor och gärna ha en ba rymningsäker hage när man släpper ihop honom med de vuxna suggorna - som kan vara hårda mot han i början...

Och för linderödsgris rasens bevarande är det ju inte fel att använda olika galtar till sin sugga...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 6 användare
borsdorfer, von tratt, Be, Anna Broman, Sundance, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser