Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hel säd?  (läst 1875 gånger)

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
Hel säd?
« skrivet: 20 okt-09 kl 05:56 »
Kan man ge ankorna hel säd som ex. havre, råg?
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

arnesson

SV: Hel säd?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-09 kl 06:52 »
Mina får vete. De tycker faktiskt om det och det är billigare än färdig blandning. Jag föreslår en blandning med både färdig blandning och hel säd.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

putte95

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 okt-09 kl 12:53 »
inte råg!... hade hur mycket som helst och slängde ut till om.. åt inte mycket av de.. men där den börjar växa så tycker de om skåtten :).

Rottis

« Svar #3 skrivet: 20 okt-09 kl 18:52 »
Ger mina hel havre och ibland vete. Ankor kan lätt bli för feta av vete då det är fetare än havre. Gav kross från början men då sållade dom ut fröna och skalet blev kvar. Nu när dom får hel havre äter dom upp allt.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 20 okt-09 kl 20:26 »
mina äter upp rubb och stubb trots att det är kross :) dock inte hönsen...

gitta

« Svar #5 skrivet: 21 okt-09 kl 18:58 »
jag är bara nybörjare på ankor men jag har hört att man inte ska ge ankor hel säd utan den ska vara krossad, stämmer det? jag ger krossad havre o allfoder , har provat med matrester av alla slag men det ratar dom till 100% bröd gillar dom inte heller är ankor mer kräsna än hönor? Mina hönor äter ALLT med glädje .
Bor i på landetmed(1) man 3 barn 2 hundar 6 hönor o tupp 6 ankor 2 kaniner 2 katter 1 shetlandsponny.....

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 21 okt-09 kl 19:20 »
mina ääälskar sallad!! vilket inte hönsen gör!

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 okt-09 kl 08:51 »
Det är inga problem att ge hel säd. Om ni tänkt på det så ser ni aldrig att deras avföring innehåller hela sädeskorn, eller hur? Samt hade ni sett djurens "krossningsmaskin" så hade ni inte funderat på  detta en minut ens. En enda stor muskel som för övrigt smakar underbart gott när den är kokt.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gitta

« Svar #8 skrivet: 22 okt-09 kl 17:01 »
Ok det var ju bra ,mycket lättare när man kan ge hel havre till alla (hönor ankor o kaninerna) Försöker då o då ge dom matrester men utan resultat . Jag handmatar med daggmask då blir jag väldigt populär men byter jag ut det mot matrester då vänder dom helt om utan att ens smaka............ ???
Bor i på landetmed(1) man 3 barn 2 hundar 6 hönor o tupp 6 ankor 2 kaniner 2 katter 1 shetlandsponny.....

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #9 skrivet: 23 okt-09 kl 22:37 »
Var till Granngården idag för att köpa hem mat till min kommande ank-flock och träffade där på en kvinna som själv hade både ankor och höns. Jag köpte allfoder och helkorn, och som det blev sagt här tidigare så är fåglarna gjord för att krossa det dem äter så hon tykte vi skulle ge hel korv istället för krossad!
Hennes ankor åt allt köksavfall som potatis, pasta, grönsaker osv.
Jag har själv sedan tanken om att skaffa ankor lagt undan alla stumpar av bröd som ingen vill äta upp för att ge dem :)
även en blind höna hittar ett korn...

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser