Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rått-djävul .....  (läst 7223 gånger)

Aklejan

• -
Rått-djävul .....
« skrivet: 09 okt-09 kl 00:55 »
Aaaaahh!!!! :'(

Skakar fortfarande...av sorg , ilska å dåligt samvete!

I morse så var en 3-dagars kyckling , spårlöst borta....å jag kunde bara få det till att hönan själv hade ätit upp den!
Hon var i en bur med 4-kants nät på två sidor å vanligt höns nät, på de sidor om buren som stod mot väggen!
Hos henne så försvann också ägg medans hon ruvade....redan då var hon misstänkt....

Så.... Jag tog ifrån henne, hennes kycklingar och gav dom till en annan höna som också har smått....Fan!!!!

Nu i kväll, när jag kom ut till hönsen så såg jag värsta , stora råttan som snabbt gjorde sig platt å slörpade igenom
en glipa i ett fyrkants-nät(som jag inte visste fanns).....på insidan av en lucka till en annan "barnkammare"....
Kunde inte tro mina ögon!!! :o
Luckan är gjord av ett helt slätt materiel, och ganska högt upp i luften...(Hur fan är råttor funtade....klättra där det inte går att klättra)

Svårt att förklara....men hur som hellst så hade jag klantigt nog släppt ut kycklingarnas mamma en stund,
och dom 8 kycklingarna som bodde där låg helt sönderslitna  :'(

Jag vet att jag varit skit-klantig...skriver det här bara för att varna er andra...å för att "skriva av mej"  :'(

Kycklingarna som dog var ca 4 v.....ni fattar hur många timmar jag redan gullat med dom!
Dessutom så var det troligtvis 2 av dom som var gul columbia och min enda gul columbia unghöna skulle må bra av
att få några vänner i hennes färg.....har märkt att hon är lite utanför....

Ja...Jisses!!! Vilken dag! Mår illa!!!
Nu har jag förstärkt alla burar, laddat största fällan....
I morron så ringer jag en jägare och går över hela hönshuset igen!
Råttan var stor som en katt typ....

Fattar inte hur jag ska kunna sova i natt  :'(

gernsö

• Skåne
SV: Rått-djävul .....
« Svar #1 skrivet: 09 okt-09 kl 04:05 »
Stackrs dig, har varit med om att en råtta hoppat upp och bitit ihjäl en kyckling på ett par månader mitt framför ögonen, så jag vet hur det är. Tänk på en sak, en råtta kan ta sig igenom mindre saker än en femkrona, om de får igenom huvudet så följer resten med, använd inte hönsnät, utan ta minknät.
Det är dyrare men fungerar bättre. Trligtvis har du mer än en råtta, säkert en hel familje, och de brukar vara jobbiga att komma av med, just nu har jag fått en invadering igen, här har de sprungit och försökt ta sig in i ett par burar, men inte lyckats, dock har de skrämt ihjäl flera av mina dyra fasaner. Tänk på att använda levandefällor och sedan avliva, för de kommr tillbaka om man kör ett par kilometer med dem och dumpar dem där. Samt tänk på att använda bra gift, för om en börjar må dåligt så springer den hem och sladdrar för råttfamiljen  och då rör de andra inte giftet, tyvärr är råttor jävligt smarta. Lycka till
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 okt-09 kl 05:47 »
Finns nog inget djur som jag har så lite förbarmande över som råttor! Ha ihjäl dom till varje pris bara, får dom en stund ifred så är dom snart 100 st och saboterar hela gården.

Daaniel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 okt-09 kl 05:49 »
Här finns ett ex antal vildkatter och ca 7 tamkatter i ladan som tar alla möss och råttor åt mig :)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 08:31 »
Kombinera gärna katter med råttgift..frigående pärlhöns är oxå duktiga på att hålla efter råttasen +ormar och annat smått och gott. Sen vill jag se den råtta som kommer levande ur fasanvoljären
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #5 skrivet: 09 okt-09 kl 08:45 »
Säger bara samma sak som övriga. Dödaaaaaaaa
Hade för några år sedan ett råttkräk som nackade samtliga höst kläckta och efter dem pärsen har jag noll tolerans med kräken. Fick ett bra tips från en gammal gubbe. (Det enda som funkade). Om du kan hitta deras gångar och hål. Häll in löst råttgift, sådant där rosa pulver och försök sedan stänga för hålet så att inga andra kan komma åt giftet. Råttorna är otroligt smarta men också oerhört renliga så vanligt bete i fasta bitar går de runt och biter inte i. Men när de får det lösa giftet i pälsen kan de inte låta bli att tvätta sig och dör sedan. Seger!!!!!!
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 09:09 »
Ja, pulvret är verkligen effektivt. men jag undrar om det går att få tag på för gemene man? Är det inte bara firmorna som får använda det?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 09:18 »
Nej, stackare!

Vi hade en enorm råtta hos oss på vårat förra ställe för flera år sedan. Den gick och bet ihjäl båda våra fullvuxna dv silkeshönor, den ena hade den släpat med sig och försökt dra med sig in i råtthålet!  :-X

Den fastnade sedan i en minkfälla och fyfasen vilken best! Också stor som en katt. Den hade försökt tagit sig igenom fällans nät men fick bara igenom huvudet sedan fastande den. Morfar fick komma med bössan och skjuta den.

Så efter det har jag varit väldigt mordisk mot dessa djur!  :-X Om jag får chansen har jag ihjäl dem på en gång istället för att stå och skrika som mamma och låta råttan fly! Nej, STAMPA IHJÄL ASEN!! >____<* Lyckades med 2st förra vintern, de satt inne i hönshuset under en grej och hade gjort bo!!! >_<'' Först rök den ena, den anddra kom undan... Sedan någon timme senare gick jag och löft där igen och då var den andra tillbaka och då dog den också!

Katterna har tagit många, men nu på höstkanten hinner de inte med alla sorkar och råttor och möss så då funkar fällor, råttgift och även hinkar med vatten i (de faller ned och drunknar). Har sen en stor åker bredvid oss och där kan en katt komma med ca 4st feta åkerråttor om dagen... Kanske fler när vi inte ser. Man ser även hur vråkarna tillbringar mycket tid sittandes ute på åkern och käka på nåogt.  

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 09 okt-09 kl 09:19 »
Vi har något grönt gift som vi lägger i hemma gjoda fällor. någon som vet vad det är?

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 okt-09 kl 09:26 »
nä men effektivt och det är det vicktigaste.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 09 okt-09 kl 09:27 »
Sådant har vi nog också?  ??? Det är något som är som pulver som man lägger i som en avlång blå kartong med ett hål stort som en 5 krona så de ska kunna komma in och käka men inga andra djur.

Sedan så kommer jag ihåg när jag var mindre att det fanns som fasta gröna giftkorvar eller hur man ska säga... xD Påminner om en godis, de där rosa hallonggrejorna med något vitt inuti... De är som riktigt FETA remmar ca 5cm långa... Fast dessa var då gröna och giftiga. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

prince

« Svar #11 skrivet: 09 okt-09 kl 11:07 »
har en rått familj som tar sig in till mina höns....
Har försökt få bort dem men lyckas inte.. Har katter som springer här så råttgift vågar jag inte ha....
Råttorna har aldrig rört mina höns eller kycklingar men det tror jag beror på att de når maten så de rör inte det andra.
MEN
Förra året så bet en råtta en valp på 3 månader( rottweiler så ingen liten en.. STOR valp på 17 kg..)
Valpen blev jättedålig då den fick bakterieinfektion som ingen antibiotika tog. det tog 7 veckor att få det läkt och han ( valpen) fick gå med dränerings slangar hela tiden, fick inte leka med andra, man var tvungen att tvätta och desinfinsera allt hela tiden.

Så ja, RÅTT JÄVLAR!!!!!!  Men hur gör man när det finns katter så att inte det får i sig giftet?????

motroten

« Svar #12 skrivet: 09 okt-09 kl 11:39 »
Jag vill just varna för detta med råttgift när man har katter. För även om katterna inte kommer åt själva råttgiftet så kan de käka en råtta med råttgift i sig och det räcker för att plåga livet ur en katt. Min katt dog under fruktansvärda plågor! Det gick snabbt ifrån att katten först bara vara lite hängig, till att hon började skrika och till att vi kom försent till veterinären. Motgift hjälpte inte. Fy fan, vilket lidande! Och faktiskt, jag hatar åxå råttor för att de är såna skurkar och glufsar i sig allt! >:( Men frågan är, har vi rätt att skicka ens dessa vedervärdiga djur till en så plågsam död?! Jag förordar levandefällor och sedan snabb avlivning av dem. (Möss transporterade jag hellre långt bort och släppte faktiskt ut, om de inte dött i vanliga slagfällor i skåpen, när jag hade möss.)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #13 skrivet: 09 okt-09 kl 11:45 »
Jag vill just varna för detta med råttgift när man har katter. För även om katterna inte kommer åt själva råttgiftet så kan de käka en råtta med råttgift i sig och det räcker för att plåga livet ur en katt. Min katt dog under fruktansvärda plågor! Det gick snabbt ifrån att katten först bara vara lite hängig, till att hon började skrika och till att vi kom försent till veterinären. Motgift hjälpte inte. Fy fan, vilket lidande! Och faktiskt, jag hatar åxå råttor för att de är såna skurkar och glufsar i sig allt! >:( Men frågan är, har vi rätt att skicka ens dessa vedervärdiga djur till en så plågsam död?! Jag förordar levandefällor och sedan snabb avlivning av dem. (Möss transporterade jag hellre långt bort och släppte faktiskt ut, om de inte dött i vanliga slagfällor i skåpen, när jag hade möss.)

Håller med till viss del, råttgift känns inte ok men att välja på att mina kycklingar plågas ihjäl av råttan eller att råttan plågas ihjäl av råttgift är svaret enkelt. Har haft både katter, hundar och råttgift i 10 år ungefär men det har hittills aldrig hänt att nån katt ätit upp en självdöd råtta, då är chansen större att hunden glufsar i sig allsköns skit den hittar..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

prince

« Svar #14 skrivet: 09 okt-09 kl 12:17 »
jag är mest rädd att enkatt tar en levande råtta som fått i sig gift...

Ska testa burar men det blir nog svårt att få dem i dem...

Då när en råtta bet min hund så hade råt fan tuggit sig igen ett betongolv för att komma åt!! Så det är nog såprt att bli av med dem i hönshuset.. tyvärr.....

Har satt upp en råttvarnare i ultraljud. Det har inte tagit bort dem men de har inre blivit fler heller.....Alltid nåt....

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 09 okt-09 kl 12:40 »
Dom riktigt stora, håriga råttorna ger sig INGEN katt på... Fy fan, vilka MONSTER! Min farfar och farmor hade en del problem med råttor, och katterna tog dom mindre, yngre exemplaren, men kom det en rejäl stor-råtta så backade katterna...  ::)
Lösningen blev mink-fällor placerade på strategiska ställen. Man lyckades väl inte ta alla, men antalet sjönk drastiskt i alla fall.
Pappas mormor lyckades hugga en sån jätte-råtta med en hö-tjuga...  ;D Go granny!  ;D

Och på grund av detta så blev jag alltid lika förskräckt när jag bodde i Dalarna och folk sa att dom hade fått in råttor i tex köket... Jag blev en aning små-chockad innan jag förstod att man kallade även dom minsta små, söta mössen för råttor... Och det är ju en HELT annan femma...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #16 skrivet: 09 okt-09 kl 14:25 »
Ja, pulvret är verkligen effektivt. men jag undrar om det går att få tag på för gemene man? Är det inte bara firmorna som får använda det?

Det finns inte att köpa på granngården eller något annat sådan "bra" ställe. Men på Ö&B fanns det(, eller om det var på Coop Forum).
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Aklejan

• -
« Svar #17 skrivet: 09 okt-09 kl 14:31 »
Tack Alla!!!

Är fortfarande helt ur gängorna....känner mej jätte ledsen!
All omsorg mamma höna lagt ner...
Ruvat i 3 veckor och sen värmt de små i 4 v....

Jag skurade ur hela buren idag....la in nytt strö, lite godsaker å så!
Sen flyttade jag dit 8 andra kycklingar och släppte in mamma höna, som har varit helt förtvivlad...
Hon blev genast glad igen å skrockade så gulligt när hon visade de små godsakerna...
Nu gör jag så att två hönor får dela på den här gruppen kycklingar...
Den riktiga mamman har ändå tröttnat lite på att sitta i buren, även om den är riktigt stor...
Så jag tänker mej att dom får sitta i skift med kycklingarna å jag byter ett par ggr om dan....
Kunde bara inte med att låta det sluta så här...

Mamma höna som jag misstänkte att ha ätit upp sin kyckling ( Hur kunde jag  :o ) har också fått tillbaka sina små..

Jag har förstärkt burarna ! Alltså, jag har fyrkants-nät 1*1 cm....men det fanns en glipa där det inte var fastsatt ordentligt!

På gårn bor min Norska Skogkatt...en grym jägare! Men jag tror att den här råttan var i största laget!
Här finns också 6 till katter varav 5 är duktiga jägare...
Ska verkligen få tag på en jägare idag som jag misstänker har fällor....STORA!
Har ju laddat en , ganska stor fälla, men än så länge så har jag inte fångat det fula aset!

Jag skulle gärna slå ihjäl den själv om jag fick chansen!
Slog ihjäl en råtta i somras med en kratta som skrämde hönsen....

Rått-gift är ju lite läskigt när jag har katter att ta hänsyn till....ska fundera!
Önskar mest av allt att jag kunde vinna ett par sköna millar, så att jag kunde bygga in hela hönsgården...
Ja, hela rubbet med fyrkants-nät å anställa ett par jägare som satt vakt, dyget runt!

Ska läsa alla era svar i kväll igen..../ Aklejan!

Aklejan

• -
« Svar #18 skrivet: 09 okt-09 kl 22:43 »
Jag har ägnat hela dagen åt hönsen!
Städat ur hela hönshuset å hittat ett nytt stort rått-hål!
Ville först fylla igen det  , men jag och min kompis bestämde oss för att sätta
en stor bur vid rått-hålet...
Så, nu kommer råttorna rakt in i en bur , fylld med råttfällor, laddade med kött!!!
Har en annan stor bur utplacerad å jägaren kommer med fler burar i morgon!
Han skulle också bygga något.... Skönt att ha honom på min sida i det här KRIGET!

Ska också förstärka hela hönshuset....med cement å nya , breda, tjocka trälister längst ner på väggen!

2 nya kycklingar kläcktes idag...å fler på g!
Ska fan se till att det inte händer dom något! Kampen går vidare!

Har fina vänner som engagerar sig i mina höns å kycklingar! Tacksam!

Hörde värsta historien idag om några som plågat en råtta...långsamt till döds....
Den hade skrikit över hela gårn.....men sen hade dom aldrig mer några råttor på sin gård!
Lite innan det går min gräns....skulle inte kunna plåga en råtta eller något väsen...
Även om jag faktiskt kände så....just när jag hittade alla döda kycklingar!

Någon som vet om anti cimex kan få bort råttor på andra sätt än med gift som är skadligt för katter ?

/Aklejan

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 10 okt-09 kl 07:40 »
Jag tror det är anticimex som utvecklat en ny sorts mus och råttgift som inte ska ge nån påverkan på ev bytesdjur; katt hund osv. Då ämnet blir overksamt när det tas upp av skadedjuret; musen/råttan. Ring och hör med dem.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser