Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 233965 gånger)

Nybo

• Västerbotten
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1340 skrivet: 11 okt-12 kl 12:42 »
 :'( Lilla pojken  :'( :'( :'(

solidpoints

• Västergötland
« Svar #1341 skrivet: 13 okt-12 kl 19:08 »
Efter att blivit av med 9 höns på 14 dagar fick vi i morse äntliegn se vem det är som terroriserat vår hönsgård... Herr Skogsmård, ett väldigt vackert djur,, men inte när den använder vår hönsgård som sitt alldeles egna skafferi! Inte nog med det tydligen för idag hade vi även "storbesök" (jisses vilka stora fåglar det finns) som hade fräckheten att döda och kalasa på vår fina, snälla, duktiga hedemoratupp.
"Stortupps" som överlevt och skyddat flocken från både varg och mård mötte tyvärr sin överman i höken och vi kommer sakna honom massor :(
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1342 skrivet: 13 okt-12 kl 21:27 »
Hösten är en fruktansvärd tid  :(

Jag stålsätter mig mot hönornas bedjande blickar och låter dem gå i den skittrista hönsgården. Det är alldeles för mycket odjur ute och jagar nu! Hökar och rävar och jakthundar och elände.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1343 skrivet: 17 okt-12 kl 12:39 »
Ffffffffffffffffffffffffffffffffffh.....  >:( >:( Örn eller hökskrälle! För första gången har man då råkat ut för att ha förlorat en pippis liv till en rovfågel. Tur i oturen var det en av mammas slakttuppar. Han knatade ut som vanligt på morgonen, släppte även ut mina ankor och tänkte släppa ut en grupp avelshöns, mina små mignonankor och min mandarinand med men av någon anledning (fick en obehaglig magkänsla) så gjorde jag inte det just idag (och tur var det). Hör att hundarna skällde väldigt för någon timme sedan, kollade ut genom fönstret för att kolla om det var någon bil som kom upp på gården men nej. Hundarna blev tysta och man tänkte inte mer på det.

Går ut runt 12:tiden. Knatar omkring vid ladugården, vänder mig om och tappar andan för en sekund när jag möter synen av en död halvt uppäten tupp!  :-X

Suck, så nu blir det till att ha pippina inne en tid. :( För den ska inte få någon chans att få för sig att våran gård är någon slags lunch o middagsbuffé.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #1344 skrivet: 17 okt-12 kl 17:00 »
 :(

Måste fixa ngt slags tak nu innan det kommer för mkt snö, har bara bärnät just nu. Finns en del smått o gott av rov både befjädrade o fyrbenta härikring o när renarna kommer efter jul brukar det finnas en del kungsörnar också...

Frågan är: *vad* pallar för all snö?! Funderar på att lägga upp ribbor o täcka med putsnät men pengar, pengar, pengar...  :-\
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #1345 skrivet: 17 okt-12 kl 22:48 »
Vad tror du om att lägga upp fårnät istället för putsnät?
:(

Måste fixa ngt slags tak nu innan det kommer för mkt snö, har bara bärnät just nu. Finns en del smått o gott av rov både befjädrade o fyrbenta härikring o när renarna kommer efter jul brukar det finnas en del kungsörnar också...

Frågan är: *vad* pallar för all snö?! Funderar på att lägga upp ribbor o täcka med putsnät men pengar, pengar, pengar...  :-\

Lijing

• Västerbotten
« Svar #1346 skrivet: 18 okt-12 kl 09:50 »
Det var ju en bra idé! Då faller iaf snön igenom.  :)

Men tar sig ormvråkar igenom? Fast helt perfekt kan man väl aldrig få det...
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

karsan

• Södermanland
« Svar #1347 skrivet: 18 okt-12 kl 10:13 »
Jag har det där billiga lätta alloxnätet, rådjursnät, över hönsgården.  Några mittenpinnar och linor under som stöd.  Vanligen går snön igenom. Faller det riktigt stora kladdiga flingor lägger det sig men är ganska lätt att få av - min standardteknik är att dänga med snöspaden underifrån så rasar snön ner. 

Neon Knight

• -
« Svar #1348 skrivet: 18 okt-12 kl 10:49 »

Sexkantnät med 50 mm maskor. När snön inte ramlar ner av sig själv får man gå under och daska ner den med något långt, så man inte behöver få snön i huvudet.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #1349 skrivet: 18 okt-12 kl 11:31 »
Hundgårdsnät... med rejäla ribbor under..  Snön fastnar så man får passa och rensa...
Men INGA rovfåglar tar sig igenom...
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #1350 skrivet: 18 okt-12 kl 13:01 »
Ffffffffffffffffffffffffffffffffffh.....  >:( >:( Örn eller hökskrälle! För första gången har man då råkat ut för att ha förlorat en pippis liv till en rovfågel. Tur i oturen var det en av mammas slakttuppar. Han knatade ut som vanligt på morgonen, släppte även ut mina ankor och tänkte släppa ut en grupp avelshöns, mina små mignonankor och min mandarinand med men av någon anledning (fick en obehaglig magkänsla) så gjorde jag inte det just idag (och tur var det). Hör att hundarna skällde väldigt för någon timme sedan, kollade ut genom fönstret för att kolla om det var någon bil som kom upp på gården men nej. Hundarna blev tysta och man tänkte inte mer på det.

Går ut runt 12:tiden. Knatar omkring vid ladugården, vänder mig om och tappar andan för en sekund när jag möter synen av en död halvt uppäten tupp!  :-X

Suck, så nu blir det till att ha pippina inne en tid. :( För den ska inte få någon chans att få för sig att våran gård är någon slags lunch o middagsbuffé.  :-\

Fantastiskt att ni klarat er så länge. Här har vi angripits 4 gånger förta året, varav 2 st dog, plus en gång av räv? där vi förlorade 2 st. När det är grönt och fint händer inget, men när löven börjar falla kommer rovdjuren, så nu kommer de vara instängda från det tills det blir grönt igen..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1351 skrivet: 18 okt-12 kl 14:18 »
Har kläckt fram Ungersk Nakenhals igen och första sorgen var att det bara blev en höna och 10 tuppar  :-\ Nästa sorg är att jag precis har fått avliva hönan då hon fick Marek... Inte utan att det känns lite motigt just nu :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #1352 skrivet: 18 okt-12 kl 16:28 »
Hundgårdsnät... med rejäla ribbor under..  Snön fastnar så man får passa och rensa...
Men INGA rovfåglar tar sig igenom...

Vi har satt rejäla altantak på alla våra hönsgårdar  ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Lijing

• Västerbotten
« Svar #1353 skrivet: 20 okt-12 kl 10:33 »
Det skulle verkligen vara hejsan med riktiga tak men det blir besvärligt att få bort snön för hur jag än gör så kommer det att luta in mot en vägg alt den andra hönsgården. Men kanske över halva... Måste säga att man håller iaf igång hjärnan efter att ha skaffat höns!  :P

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #1354 skrivet: 20 okt-12 kl 11:18 »
Har kläckt fram Ungersk Nakenhals igen och första sorgen var att det bara blev en höna och 10 tuppar  :-\ Nästa sorg är att jag precis har fått avliva hönan då hon fick Marek... Inte utan att det känns lite motigt just nu :(

Nää.. vad tråkigt... :(
Du får kläcka fram nya små hönisar :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1355 skrivet: 22 okt-12 kl 00:09 »
Jag blir så less. Kommer hem från att ha varit borta sedan i Fredags och någon har slitit ur kontakten till min kläckare. Alla 50 äggen kalla, de skulle kläckas om några dagar. Massa ägg från våra GM:ar man haft trassel med och nu äntligen var så glad över att ha fått lite ordning på och såg så fram emot kycklingarna och få komma vidare i aveln - ÅT HELV*TE. Ytterligare ett års försening i planeringen då ...  Lös igenom alla äggen och är typ 3 Mille Fleur som lever, allt annat i kläckaren är dött.

Det räcker nu. Kan man inte få vara glad över något mitt i allt annat elände utan att det ska behöva saboteras också.

Går och lägger mig och bölar vid tv:en.  >:(  :-\  :'(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lijing

• Västerbotten
« Svar #1356 skrivet: 22 okt-12 kl 08:03 »
Fy så tråkigt för er...marek låter inte skoj! 50 ägg...jag skulle gå i taket av ilska, Linkoso! Jag sörjer "bara" mina 7 ej kläckta jag...fy så besviken jag blev! Det hör ju dock till, så även sjukdomar o klena kycklingar. Men 50 st "dödade" av ngn oförståndig person...man kan ju bli knäpp för mindre!

Luff

• Västergötland
« Svar #1357 skrivet: 22 okt-12 kl 18:32 »
Det skulle verkligen vara hejsan med riktiga tak men det blir besvärligt att få bort snön för hur jag än gör så kommer det att luta in mot en vägg alt den andra hönsgården. Men kanske över halva... Måste säga att man håller iaf igång hjärnan efter att ha skaffat höns!  :P
Jag har köpt ensilageskyddsnät till hönsgården. Så jäkla starkt så det höll för tjockt smältande snötäcke i vintras, däremot släppte några av klamrarna som vi satt fast det med.
Det gör också så att rovfåglarna inte ser hönsen.
Billigt var det också.
//Luff

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #1358 skrivet: 22 okt-12 kl 21:02 »
Förlorade min lilla unghöna Guldlock i går, tror det var räv eller jakthund som tog henne. Tur i oturen att jag har en (hön)kyckling som ser nästan exakt likadan ut men som är två månader yngre
Västgötamor

Smajsan

• -
« Svar #1359 skrivet: 22 okt-12 kl 21:18 »
Förlorade min lilla unghöna Guldlock i går, tror det var räv eller jakthund som tog henne. Tur i oturen att jag har en (hön)kyckling som ser nästan exakt likadan ut men som är två månader yngre

Vad tråkigt! fy för dessa djur som inte låter våra små vara.
Jag hade påhälsning idag av någon jättestor fågel, som skrämde vettet ur hela flocken och han med att skada min enda lilla 11 veckors Maran tuppe. Jag han ut i tid för att skrämma iväg den från min ångest vrålande kyckling, han fick ett litet sår på "låret" och inget mer.Men han är halt och har ont nu på kvällen.Jag tror han fixar det men det gör ont att se dom sådär utsatta.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser