Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234598 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1280 skrivet: 16 aug-12 kl 16:03 »
wow! Hela vår bygd har alltså en förvildad tamillerstam! (med tanke på att alla ser likadana ut, dvs. väldigt lite vita teckningar samt storleksskillnad jämfört med alla tamillrar jag sett/hanterat) Bilder från google som visar trafikdödade, viltfotade osv. illrar är alltså tamillrar de också, för de såg likadana ut!? Vad kännetecknar att det är en tamiller, hur är det så uppenbart som det uppenbarligen verkar vara? Den som dräller illrar på detta givmilda sätt är välkomna att hämta dem hos oss, i en påse & betala för djuren de bryter sig in till.

http://www.google.se/imgres?hl=sv&biw=1120&bih=620&tbm=isch&tbnid=dfdcp_9Axf4S7M:&imgrefurl=http://www.bjorn-lieden.se/blog/%3Fs%26paged%3D104&docid=KzrrkTlsZcedAM&imgurl=http://www.bjorn-lieden.se/blog/wp-content/uploads/2010/10/illerett.jpg&w=1000&h=622&ei=-PssUP7hDIX64QT9tIH4Bw&zoom=1&iact=hc&vpx=711&vpy=151&dur=5541&hovh=177&hovw=285&tx=137&ty=97&sig=105438005105058663521&page=2&tbnh=139&tbnw=223&start=17&ndsp=21&ved=1t:429,r:9,s:17,i:153

Bilden: Tamiller den med?
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1281 skrivet: 16 aug-12 kl 16:07 »
wow! Hela vår bygd har alltså en förvildad tamillerstam! (med tanke på att alla ser likadana ut, dvs. väldigt lite vita teckningar samt storleksskillnad jämfört med alla tamillrar jag sett/hanterat) Bilder från google som visar trafikdödade, viltfotade osv. illrar är alltså tamillrar de också, för de såg likadana ut!? Vad kännetecknar att det är en tamiller, hur är det så uppenbart som det uppenbarligen verkar vara? Den som dräller illrar på detta givmilda sätt är välkomna att hämta dem hos oss, i en påse & betala för djuren de bryter sig in till.

http://www.google.se/imgres?hl=sv&biw=1120&bih=620&tbm=isch&tbnid=dfdcp_9Axf4S7M:&imgrefurl=http://www.bjorn-lieden.se/blog/%3Fs%26paged%3D104&docid=KzrrkTlsZcedAM&imgurl=http://www.bjorn-lieden.se/blog/wp-content/uploads/2010/10/illerett.jpg&w=1000&h=622&ei=-PssUP7hDIX64QT9tIH4Bw&zoom=1&iact=hc&vpx=711&vpy=151&dur=5541&hovh=177&hovw=285&tx=137&ty=97&sig=105438005105058663521&page=2&tbnh=139&tbnw=223&start=17&ndsp=21&ved=1t:429,r:9,s:17,i:153

Bilden: Tamiller den med?

>:D

Men kan det inte vara så förresten? Att det är en förvildad tamillerstam, någon djurrättsaktivist som släppt ut? Eller är det bara minkar de släpper ut? Vad är förresten skillnaden på iller och mink?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #1282 skrivet: 16 aug-12 kl 21:18 »
Det är en enorm skillnad! Iller finns naturligt i svenska faunan, minken kommer från nordamerika och skall inte vara i svenska naturen. Den konkurrerar ut våra inhemska arter och går hårt på bl.a kräftor och fiskar i våra vattendrag. Känns väldigt långsökt att stammen i naturen runt gården stammar från tamiller, känns som att de är lite för ovanliga för att slängas bort till höger och vänster. Gården har funnits i släkten i generationer och vi har fått höra av äldre släktingar att det alltid funnits iller och andra små mårddjur i skogarna där.

Varför vägrar folk inse att det finns vild iller?! Kan det vara för att de aldrig sett en själv?
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #1283 skrivet: 19 aug-12 kl 21:33 »
Tvingades avliva Marianne nu ikväll, hon var min första och äldsta höna :'( Har inte värpt på länge men ändå varit tuff mot de andra, hon har verkligen haft stenkoll i hönshuset, saknar henne redan.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1284 skrivet: 19 aug-12 kl 22:02 »
BTDT  :(  men borsta upp morrhåren nu! Det är säkert nån annan som håller ordningen redan i morgon!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #1285 skrivet: 20 aug-12 kl 10:52 »
Natten mellan lö-sö gick en  tvåbening in i hönshuset och vred nacken av Sixten Tupp. Och i dag fanns ingen kyckling heller. Det är förhoppningsvis inte en tvåbening som tar kycklingarna, det här var den andra som också blev två dgr.
Vem som tog tuppen vet jag, xxxx klagade på TuppeNuppe Hedemora tidigare så han fick åka till dottern,men den lilla söta tuppen,silkes, lät ju inte så högt o skärande....
I fredags ringde kommunen och sa att det kommit klagomål,fick en vecka på mig att ordna med nytt hem alt slakt. Antagligen tyckte xxxx annorlunda

Känns inte kul med hönsen nu, tom lite nervös att deras kackel ska vara störande för viss granne
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Sussilo

• Gäst
« Svar #1286 skrivet: 20 aug-12 kl 11:05 »
Natten mellan lö-sö gick en  tvåbening in i hönshuset och vred nacken av Sixten Tupp.
(...) I fredags ringde kommunen och sa att det kommit klagomål,fick en vecka på mig att ordna med nytt hem alt slakt. Antagligen tyckte xxxx annorlunda

Men fy >:D! Hur kan människor vara sådana!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1287 skrivet: 20 aug-12 kl 11:35 »
Natten mellan lö-sö gick en  tvåbening in i hönshuset och vred nacken av Sixten Tupp. Och i dag fanns ingen kyckling heller. Det är förhoppningsvis inte en tvåbening som tar kycklingarna, det här var den andra som också blev två dgr.
Vem som tog tuppen vet jag, xxxx klagade på TuppeNuppe Hedemora tidigare så han fick åka till dottern,men den lilla söta tuppen,silkes, lät ju inte så högt o skärande....
I fredags ringde kommunen och sa att det kommit klagomål,fick en vecka på mig att ordna med nytt hem alt slakt. Antagligen tyckte xxxx annorlunda

Känns inte kul med hönsen nu, tom lite nervös att deras kackel ska vara störande för viss granne
POLISANMÄL! Din granne har ingen rätt att gå in i din hönsgård och ha ihjäl dina fjäderfä. Har det kommit klagomål till kommunen så lär det gå att bevisa vem som gjort det också. Jag hade gått till grannen efter polisanmälan och berättat att jag anmält denne för olaga intrång, skadegörelse samt djurplågeri.  Sånt här ska inte folk komma undan med!!!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Smajsan

• -
« Svar #1288 skrivet: 20 aug-12 kl 13:09 »

Det var bland det värsta jag hört.........fan, jag skulle vrida nacken av den som gjorde det mot mina djur. ja en polisanmälan är nog på plats tycker jag.......och var nu inte rädd att dina hönor väsnas,de ska ju låta vad jag vet :-\
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1289 skrivet: 20 aug-12 kl 15:12 »

Fy katten! Ja, jag håller med, polisanmäl! Vilken granne! Vad händer om ni väsnas, om era barn skriker? Nackar han dem med då?

Väsnas aldrig han/hon/de något? Har de hund som skäller, barn som skriker, levande varelser måste väl få höras! Själv tycker jag en galande tupp är hundra gånger trevligare än skällande hund och skrikande barn, två ljud jag har väldigt svårt för...

Jag blir mer och mer och mer glad att jag bor på landet, rätt långt från alla grannar (fast tupparna kan höras rätt långt har jag hört när jag varit ute och plockat svamp och så...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #1290 skrivet: 20 aug-12 kl 21:55 »
Den grannen verkar vara sinnessjukt farlig, skulle satt mig i hönshuset & väntat på honom med hunden...  >:D (utbildad tjänstehund) Våra grannar har mest påpekat (aldrig sagt det till oss personligen, utan vi får höra det av bekanta, ännu roligare) att vår tupp hörs bort till deras gård, men den dagen deras 20 köttkor slutar springa i vår trädgård regelbundet (stundtals 2 ggr om dagen, eller flera dagar i veckan) bara för att de inte orkar underhålla stängslen, eller de får tyst på sina 2konstant bjäbbande gårdshundar som numera är kopplade för att de sprang hem till oss & bet ihjäl hönsen, DÅ kan jag börja tänka mig att åtgärda vårat i jämförelse ganska obetydliga tuppproblem. Hönsen är dessutom i en välisolerad ladugård om nätterna så det är bara dagtid något hörs, kossorna väsnas dock ganska bra även nattetid när de befinner sig precis utanför sovrumsfönstret.  ::)

Jag värderar grannsämjan men de verkar tro att man kan läsa tankar, drygt när folk går omkring & gnäller istället för att bringa upp ämnet när de går förbi & vinkar med ett stelt leende. (det är sisådär 100 m. till grannen så inget extremt vägg-i-vägg)

babsan5

• Uppland
« Svar #1291 skrivet: 22 aug-12 kl 01:13 »
Höken har varit i hönsgården 2 ggr nu. Han tog mina finaste hedemora kycklingar :'(

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #1292 skrivet: 22 aug-12 kl 12:51 »
Fy >:D. villkaen granne. Mina tycker det låter hemtrevligt med tupparna som gal. Är så tacksam över att ha bra grannar. Tycker också att ni ska polisanmäla.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #1293 skrivet: 22 aug-12 kl 13:11 »
Har det kommit klagomål till kommunen så lär det gå att bevisa vem som gjort det också.

Nej. Det är inte säkert att den som kommit med klagomålet är den som har dödat tuppen.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #1294 skrivet: 28 aug-12 kl 21:16 »
Så var det dags igen!
Lävla läv LÄVEL! Jag har varit ute på gården hela dagen, så också hundarna. Gick in ca 20 minuter och hörde hur mina marantuppar, 2,5 månader gamla, skrek i högan sky. Alla hönsen stirrade in mot skogen och jag räknade ut att jag hade en maranhöna borta. In, på med stövlar och tillsammans med en av hundarna ut och spåra, hon med näsan jag med ögonen.
Ca 150 meter från huset hittade min duktiga hund den döda hönan.  :'( Det kan max ha gått 5-10 minuter från det att tupparna slog larm.
Jägarexamenskursen börjar i november sen ska den marodören DÖÖÖ!  8)
Nej jag är inte alls bitter!  ;)  >:D

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1295 skrivet: 29 aug-12 kl 09:21 »
Nej. Det är inte säkert att den som kommit med klagomålet är den som har dödat tuppen.

Men ändå rätt troligt.  Tillräckligt för att Höns-KGB skulle ta in grannen på förhör och inte lägga näbbarna emellan!  8)
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Noone

• -
« Svar #1296 skrivet: 01 sep-12 kl 19:09 »
Den ena av mina två hönor dog igår  :'(  hon var 5 1/2 år och dog nog av ålder. Hon var pigg helt till dagen innan fast hade inte lagt ägg på hela våren/sommaren. När jag kom hem från jobbet igår satt hon i gräset uppruggad och blek. Jag la henne i en låda på en handduk och tänkte att nu är jag nog tvungen att ta bort henne....hon drog några andetag precis så som döende människor gör....sen viftade hon på stjärten och kacklade och flaxade till och föll stendöd ner ...det gick otroligt fort.

Det var äldsta sonens höna, han blir snart sexton år och vi grät både han och jag  :-[ sen hade vi begravning.

Nu undrar jag, är det rent av elakt att låta den sista hönan vara kvar ensam? Hon är också 5 1/2 år och har slutat värpa men kan ju leva i flera år till...väl? Hur gamla blir dvärgkochin tro?
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1297 skrivet: 01 sep-12 kl 21:24 »
Vart en sväng bortåt Malmöhållet idag, då ringer grannen vid femtiden nånting och säger att två av mina tuppar varit i slagsmål för en ligger helt omtöcknad på gården och en är helt blodig.

När jag kommer hem är Spock helt rosa av intorkat blod men han sitter inne  i stallet på sin pinne med sina kochinhönor, då går jag ut till hönshuset för att räkna in resten av hönsen och Putte ( sussextuppen är helt borta) kan inte hitta honom nånstans :(.

Åhh Putte var ÄR du?  Jag har varit ute och letat och letat och gick nyss en sista runda med ficklampan.

:'( :'( :'( :'(
Mörkmårdens Minigrisar

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1298 skrivet: 02 sep-12 kl 07:37 »
Nu precis hörde jag lite tilltufsade ljud från hästarnas sadelkammare. Och där var han. Med repig kam och lite blodstänk men vid liv.
Han hade förmodligen gömt sig under ett skåp som vi har där för att ha smågrejor i.

Skönt. Det hade varit så hemskt om han bara försvunnit.
Mörkmårdens Minigrisar

Torry

« Svar #1299 skrivet: 02 sep-12 kl 21:31 »
Vad skönt att han kom tillrätta tänkte nog att han låg och tryckte nånstans.  :)
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser