Jag har kollat lite på tappningslinjer som tar hand om burk, tappning, etiketter och paketering och kostnader. En liten men rätt användbar slungutrustning går på runt 50.000 och resten betydligt mera beroende på vilken automatik man väljer. Om man nu kan få ut 30-35:-/kg för grovsilad honung och 45-47:-/kg för färdig processad och burkad honung för leverans, inkl arbetstid och maskinavskrivningar så kommer många som skaffar maskiner att få det tufft i framtiden, förtjänsten och marginalerna är för små. De sk honungshandlarna måste upp i jättevolymer innan det trillar in nettoskantar. Det känns som om det blivit både brist på svensk honung och en överetablering på slunglinjer och tappställen.
Personligen tycker jag att jag än så länge köpt sunda prylar för ändamålet. Jag känner så många inom processindustrin att jag tänker kolla läget där först för att få tag i de apparater jag egentligen behöver.Hantering av burkar och glas kan jag få hur mycket hjälp med som helst då jag själv byggt en del automatik till stora industrier, bl a en stor Dansk glastillverkare.Själv vill jag nog bara mata burkar i en ända och hämta kartonger i den andra ändan, kan inte hålla på med honungshantering på heltid och har en annan näring att ha koll på också.Men jag tycker om att ha tagit upp biodling igen på egen hand och tänker fortstätta bygga, trots priserna.Allt skall först landa med 100 kupor de närmsta åren = nästan de där 3 ton honung då nämnde.
Intressant att det alltid är de med högst teoretisk kunskap och kortast erfarenhet som vet bäst...
Här är en annan variant, kolla in avtäckning och slungan, inget fjoll där inte. De avtäckta ramarna sätt tillbaka i lådan och slungas i lådan.Men man ser också att honung värms lite väl mycket när den processas industriellt, för att den skall ha lagom viskositet och fungera i processen.http://www.youtube.com/watch?v=n44o5cs2jac&NR=1&feature=fvwp
Varför skulle inte än sån linje som tappar senap funka? . Känner en familj som tappar senap i storproduktion och deras utrustning funkar utmärkt till honung också . Det är ju inte så att en utrustning är gord för att bara funka på ett livsmedel utan på dom flesta . jag är ibland med och packar saltgurka med en packmaskin gord för chips med lite omställningar så går det också . o skit i teorin kan man inte jobba praktiskt i en bigård vad är då teorin värd? / Jonas
Man skall inte bara tappa, man skall skruva på lock och sätta på etiketter, kanske med sigill etc. Vilken timlön vill man ha för sitt arbete?Här är en länk med matarbord (rullbord) och en Nassenheider fill up apparat ... 10.000 burkar O yes!http://www.youtube.com/watch?v=h7CL0VW-zeQHär är investeringen dubbelt så mycket som 20.000 om man inte lyckats handla något i gott skick i andra hand.