Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får jag plocka ved?  (läst 23224 gånger)

anette i bugared

• -
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #60 skrivet: 28 sep-09 kl 18:41 »
Större skogsägare och skogsbolag brukar ha en tillsyningsman eller liknande som har bra koll på läget, fråga därför efter honom i första hand. Be sen honom stanna till nästa gång han passerar/kollar skogen och så kan ni komma överens om vad som får tas eller inte röras.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #61 skrivet: 28 sep-09 kl 18:46 »
Skogsfolk ringer väl lämpligast till Skogsstyrelsen för att få ut ägaruppgifter - eller Lantmäteriet.
Kräver dock att man vet fastighetsnumret, men det går att få fram på Lantmäteriets hemsida.

Hoppar vi över till innebörden med allemansrätten, så vill jag minnas att den har sina grunder i en "sedvanerätt" från gamla tider, där "resenärer till fots" skulle ha möjlighet att plocka bla grenar kvist i syfte att använda detta som bränsle till värme/matlagning.

Någon fler som sitter inne med samma info?,,,,

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #62 skrivet: 28 sep-09 kl 20:10 »
Utan att veta har jag alltid antagit att allemansrätten har sina grunder i det gamla "allmänningssystemet".

Luff

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 28 sep-09 kl 20:23 »
Vilken dimension har en kvist respektive gren?
Per fällde en rejäl frötall på min mark - rakt på en telefonledning varpå telebolaget sågade av grenar för att komma åt tråden. "Grenarna" motsvarade sisådär 2-3 kubikmeter och det dröjde innan vi fick den uppsågad o hemtransporterad pga att den låg så tossigt till.

Om sommarstugeägaren vars tomt låg 3 m från tallen hade tyckt att här gäller allemansrätten hade jag alltså blivit av med en 10-del av mitt eget vedbehov.
Jättekul....

Grannarna hade däremot om dom frågat fått ta de klenare grenar som vi lämnade kvar.
Dom är ok även om dom sitt första boendeår spikade upp en trädkoja i avverkningsklara granar - då var pappa mindre nöjd men det redde ut sig.

//Luff

bo_i_dala

« Svar #64 skrivet: 28 sep-09 kl 20:29 »
Hej!
Allemansrätten är ursprungligen till för att skydda markägaren, det talar om vad man får ta/göra- resten ät förbjudet! Vad avser ursprungsfrågan- nedfallna kvistar/grenar får plockas!
Tolkningen är nog olika beroende på vem som äger marken....
Det kan nog diskuteras om avsågade/avhuggna grenar är att anses som nedfallna!! De är ju idag ett inte försumbart värde i groten- och som svar till någon i ett tidigare svar- gängse är att endast ta ut grot en gång på en omloppstid i skogen, samt inte alls på magra/näringsfattiga marker!

mvh/ Bosse

trädman

« Svar #65 skrivet: 02 okt-09 kl 00:59 »
Skogsfolk ringer väl lämpligast till Skogsstyrelsen för att få ut ägaruppgifter - eller Lantmäteriet.
Kräver dock att man vet fastighetsnumret, men det går att få fram på Lantmäteriets hemsida.

Hoppar vi över till innebörden med allemansrätten, så vill jag minnas att den har sina grunder i en "sedvanerätt" från gamla tider, där "resenärer till fots" skulle ha möjlighet att plocka bla grenar kvist i syfte att använda detta som bränsle till värme/matlagning.

Någon fler som sitter inne med samma info?,,,,

Ja i princip. Det finns knappast något som tyder på att allemansrätten skulle ge någon obegränsad rätt att samla ihop grenar och kvistar för att släpa hem. Däremot för att göra sig en brasa när man är ute i skogen osv.

Jag förstår inte heller vad det är för text de som påstår att grenar är allmän egendom hänvisar till. Allemnansrätten finns inte definierad i lag.

anette i bugared

• -
« Svar #66 skrivet: 02 okt-09 kl 09:07 »
Här är en bra länk som belyser de riktlinjer som finns reglerade i och utanför lagen
http://74.125.77.132/search?q=cache:zSUR6osjO1IJ:www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf+allemansr%C3%A4tten+vad+s%C3%A4ger+lagen&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Så här står det tex på sidan 60
Mindre nedfallna
grenar och kvistar räknas inte som vindfälle och
kan plockas, till exempel som bränsle för tillåten
eldning.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #67 skrivet: 02 okt-09 kl 09:47 »
"Saxat fr nätet",,,,,,

ALLEMANSRÄTTEN

Är en sedvänja sedan många hundra år och gav en person rätt att färdas från en plats till en annan, till fots, till häst eller med båt,
 över andra personers land eller vatten. Under färden fick man övernatta, en natt på en plats, göra upp en eld och då endast använda
 kvistar som låg på marken. Man fick även plocka vilda bär och svampar till sin måltid. Denna unika rätt finns kvar än idag och det är
 detta som gör att vi fritt kan röra oss ute i vår underbara natur. Men denna rätt innebär också skyldigheter för alla som vistas ute i
 naturen. Man måste visa hänsyn mot alla som bor eller vistas ute samtidigt, mot alla djur, levande växter och träd. Detta är särskilt
 viktigt under våren och försommaren, då alla djur har ungar.

Allemansrätten kan sammanfattas genom några få ord: "Se, men inte synas, höra, men ej bli hörd och lämna inga spår efter dig".
 Följer man dessa enkla regler, kommer man inte i konflikt med varken djur, natur eller människor.

Ungerfär som jag kommer ihåg det,,,,, men återkom gärna när ni hittar något i AR som medger "vedfångst" utan markägares tillåtelse för uppvärmning av permanenta bostäder likväl som fritidshus, mm.

anette i bugared

• -
« Svar #68 skrivet: 02 okt-09 kl 10:12 »
]

Ungerfär som jag kommer ihåg det,,,,, men återkom gärna när ni hittar något i AR som medger "vedfångst" utan markägares tillåtelse för uppvärmning av permanenta bostäder likväl som fritidshus, mm.

Det finns inget som i detalj beskriver det du frågar efter men det som kan ha betydelse i frågan är om veden man plockar är av ekonomisk betydelse för markägaren eller inte, men då måste man troligen komma över en betydande mängd som annars kunde tänkas ha gått till flistillverkning eller dyl.
Det enda som nämns vad gäller vedfångst är att det skall vara nedfallna grenar(man får inte bryta från växande träd eller buskar) och att eldningen skall vara laglig. Vindfällor är undantagna från rätten att ta ved i skogen.

Det är alltså enligt ovanstående lagtext utan betydelse om det är en person som plockar till flera brasor i sin sommarstuga eller om det är 15 personer som plockar till varsin grillbrasa bara det sker på ett sätt som inte skadar naturen eller markägarens ekonomi.

Källa;http://74.125.77.132/search?q=cache:zSUR6osjO1IJ:www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf+allemansr%C3%A4tten+vad+s%C3%A4ger+lagen&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

trädman

« Svar #69 skrivet: 02 okt-09 kl 23:52 »
Det finns inget som i detalj beskriver det du frågar efter men det som kan ha betydelse i frågan är om veden man plockar är av ekonomisk betydelse för markägaren eller inte, men då måste man troligen komma över en betydande mängd som annars kunde tänkas ha gått till flistillverkning eller dyl.
Det enda som nämns vad gäller vedfångst är att det skall vara nedfallna grenar(man får inte bryta från växande träd eller buskar) och att eldningen skall vara laglig. Vindfällor är undantagna från rätten att ta ved i skogen.

Det är alltså enligt ovanstående lagtext utan betydelse om det är en person som plockar till flera brasor i sin sommarstuga eller om det är 15 personer som plockar till varsin grillbrasa bara det sker på ett sätt som inte skadar naturen eller markägarens ekonomi.

Källa;http://74.125.77.132/search?q=cache:zSUR6osjO1IJ:www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf+allemansr%C3%A4tten+vad+s%C3%A4ger+lagen&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Det du refererar till är inte någon lagtext. Det är ett försök att beskriva rättsläget. Utifrån grunderna för allemansrätten, dvs att färdas över annans mark och i samband med det exempelvis göra upp eld finns knappast något stöd för att det skulle vara tillåtet att samla in ved för att värma sin sommarstuga eller annan bostad. Dessa har inget med rätten att färdas att göra.

12 kap. 2 Brottsbalken
”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren,näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda ellerock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk, dömes för åverkan”

Det finns rättsfall där "skörd" i större skala av mossa och lav har bedömts som stöld. Omfattande tillvaratagande av grenar etc som ved kan bedömas på liknande sätt, alternativt ses som åverkan då grenar etc rimligen också inrymms i "annat sådant som ej är berett till bruk". Allemansrättens möjlighet att göra upp eld och liknande mycket småskaliga nyttjande av grenar etc är snarare ett slags undantag för ett specifikt ändamål.

I brottsbalkens uppräkning ovan nämns inte stående döda träd. Att dessa därmed skulle vara tillåtna att ta enling allemansrätten är knappast fallet. De anses sannolikt också falla in under "annat sådant som ej är berett till bruk"

bo_i_dala

« Svar #70 skrivet: 03 okt-09 kl 09:23 »
hej!
Frågade en tjänateman på naturvårdsverket om "grenskörd"- svaret var att det inte var troligt att det är tillåtet att plocka grenar i så stor omfattning att det blir "årsved".
Här kommer svaret
Citat.-
I Brottsbalkens 12 kap 2§ står det:
"Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk dömes för åverkan".

Som du ser ovan så är det inte tillåtet att ta ris eller grenar direkt från levande träd.

Även om lagen ger en god vägledning om vad som gäller, så måste den - liksom allemansrätten i övrigt - tillämpas med hjälp av det egna omdömet, sunt förnuft måste få råda. Att plocka några nedfallna kvistar från marken, torra eller färska, för att göra upp eld på plats, leder inte till något straff.

De höjda energipriserna har ju medfört att intresset för vedeldning har blivit allt större. Hyggesavfall, som tidigare kanske ansågs värdelöst, kan numera vara värdefullt för markägaren. Dessutom har hyggesavfallet viss betydelse som skogsgödsel. Det är därför tveksamt om det ingår i allemansrätten att plocka hem sådant bränsle från hyggen, åtminstone i större mängder.
Man gör nog klokast i att fråga markägaren först.

Hoppas du fått svar på dina funderingar. Om inte får du gärna höra av dig igen.
SLut citat

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #71 skrivet: 24 okt-09 kl 06:04 »
Typiskt exempel på att lånar man ut ett finger så tar dom hela handen.
I de flesta länder får man inte ens gå hur som helst i andras skog, att plocka med sig några som helst grejer därifrån är inte att tänka på.
Här finns allemansrätten, då får somliga för sig att dom har rätt att bestämma hur "deras" skog ska skötas, och att det går att ta för sig lite som det passar.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #72 skrivet: 30 okt-09 kl 09:43 »

Allt annat än att snacka med markägaren är bara idiotiskt. Du har allt att vinna på att vara rak och ärlig. Har kontakt med många markägare pga mitt udda stenhuggeri intresse och till väldigt hög grad är dom enkla och bra människor att ha och göra med. Ibland stöter man på tjurskallar men då spiller man ingen tid där. Var och en väljer hur man vill leva sitt liv...

Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #73 skrivet: 06 nov-09 kl 13:13 »
Okej tack för svaren nu vet jag var jag ska spana :). Men vad tror ni de stora skogsbolagen säger om jag ringer och frågar om jag kan plocka rätt på nån björkbit efter röjning/avverkning som ligger kvar? Spontant tror jag de kommer neka av den anledning att de tänker på miljön, värnar om naturen och påpekar att död ved är viktig för den biologiska mångfalden. De tjänar inget på att jag plockar ved, däremot tjänar de på att framstå som miljövänner när de lämnat fin björk att ruttna bort som hem för insekter på deras markberedda kalhyggen som blir planterade med "optimerade" tallar från laboratoriet av slarviga skolungdomar...  :P

Angående vad ett skogsbolag säger om du vill ta "nån björkbit" så är det bara att fråga dem ;)
 Däremot är jag tämligen tvärsäker på att de säger att de skall ha ett papper underskrivet av dig innan du får plocka något om de säger ja. Det är nämligen precis så som det nämndes tidigare i tråden att ett skogsbolag som ger dig tillåtelse att ta reda på något i skogen ådrar sig ett arbetsgivaransvar för dig när du hämtar din ved. Därför brukar man låta alla skriva på ett "vedhämtaravtal" där man friskriver sig från ansvar vid eventuell olycka. Denna byråkratiska lilla vändning kan ibland göra att man som anställd på bolaget hellre säger nej hellre än att behöva dra igång med pappersarbetet....

MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser