Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "skavd" höna  (läst 1586 gånger)

Wilby

  • Inlägg: 34
  • Snart färdig veterinär :)
    • Skåne
"skavd" höna
« skrivet: 21 sep-09 kl 18:37 »
Hej!
Jag behöver hjälp.
Min ena brahmahöna är helt fjäderlös på ryggen och delvis på vingarna, och hon har även två helt kala, och röda fläckar på vingarna.
Detta måste vara efter tuppen, men han är inte på henne mer än någon annan höna, och är heller inte speciellt våldsam som jag kan se det.
Hon har legat i egen bur och ruvat i ca en månad, och det blev ingen förbättring, utom att fläckarna inte längre är irriterade och röda. Nu har hon varit ute i ett par dagar, och fläckarna är röda igen.
Vad ska jag göra??? Hon är jättepigg för övrigt, men det ser ju för jävligt ut.
Har försökt klippa klorna på tuppen lite, men pulpan är ju ända ute så det var ingen höjdare...
Börjar mer och mer fundera på att ta bort henne, men det känns inget vidare alls.
De andra hönorna är jättefina, och det syns inget på dem.
ska jag stänga in henne eller vad? Bara det att hon legat så länge nu, och det har ändå inte blivit bättre...
Tacksam för svar.. :-\

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: "skavd" höna
« Svar #1 skrivet: 21 sep-09 kl 19:08 »
Finns ju alltid en favorit höna och uppenbarligen är denna höna favoriten hos tuppen. du ser  ju inte varje gång han parar sig med henne. men på tex. 10 höns i en flock så är det oftast alltid en eller två som är vädligt kalla på rygg och lite vingar. är bara helt normalt och är nog inte så mycket att göra åt. Du kan ju köpa en sadel till henne om det är riktitg illa. finns tex på ebay och så kan man ju sy en själv. finns någon tråd om det här. och så kan du ju även fila ner tuppens klor så dom blir mera rundade och "mjuka". Har själv aldrig téstat det, men var bara något jag kom på  ::) Men avliva henne ska du abosolut inte göra!!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: "skavd" höna
« Svar #2 skrivet: 21 sep-09 kl 22:28 »

Hon kommer säkert snart att rugga och då fäller hon de slitna piggarna som sitter kvar och har gjort  så nya fjädrar inte vuxit ut.
Sedan blir hon fin igen, men sadel är en god ide´.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: "skavd" höna
« Svar #3 skrivet: 22 sep-09 kl 07:26 »
Angående röda fläckar. När hönshud kommer i kontakt med solen så blir huden röd. Så det kan ju vara en orsak till att de är röda... De bleknade när hon låg inne och ruvade och inte var ute i solen lika mycket.

Sedan som personen ovan skrev så kan hon rugga också.

Här är en bild på en av mina hönor vid påbörjad ruggning... Och hon såg inte så värst bättre ut innan ruggningen eller eftersom hon värpt hela vintern-sommaren 09 och blivit nött av tuppar, och en värpande höna byter inte fjädrar. Då ser de lätt slitna ut.



Såhär ser hon ut nu efter ruggningen, fiiiin (Ja, våra höns började tidigt i år, de flesta är så gott som klara nu)! :D

« Senast ändrad: 22 sep-09 kl 07:30 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Wilby

  • Inlägg: 34
  • Snart färdig veterinär :)
    • Skåne
SV: "skavd" höna
« Svar #4 skrivet: 22 sep-09 kl 15:05 »
såhär ser hon ut, stackaren...
Men dessa sadlar, är det något ni gör själv?
Ebay har jag aldrig handlat på, men får kanske kolla upp det då?

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: "skavd" höna
« Svar #5 skrivet: 22 sep-09 kl 19:26 »

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: "skavd" höna
« Svar #6 skrivet: 22 sep-09 kl 22:25 »
Sådär ser flera av mina hönor ut också efter sommaren, en del är värre ändå. Ska man dra slutsatsen att man har för våldsamma tuppar eller ska jag sy sadlar till hela högen nästa vår?

Väldigt fina fjädrar på den hönan annars ziemona, väldigt snygg!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Wilby

  • Inlägg: 34
  • Snart färdig veterinär :)
    • Skåne
SV: "skavd" höna
« Svar #7 skrivet: 22 sep-09 kl 22:38 »
Min mamma vek sig dubbel av skratt när jag berättade om dessa hönssadlar....... men ja, jag har köpt och betalt, så jag hoppas att det kan fungera. Flyttar de inte sig?
Fram tills nu trodde jag att detta var ett mystiskt problem, men det verkar ju ändå vara hyfsat vanligt.
Tack för hjälpen alla :)


Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: "skavd" höna
« Svar #8 skrivet: 23 sep-09 kl 19:58 »
Min ena Brahmahöna såg nyss ut som din + att dunet på ryggen och även rumpan var borta också :P. Nu har hon ruggat och är superfin :-*!!!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser