Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder -eller matärter?  (läst 4667 gånger)

louise

• Gäst
Foder -eller matärter?
« skrivet: 21 sep-09 kl 15:05 »
Läste i svin-bibeln att grisar inte tål foderärter, bara matärter. Är det verkligen möjligt?

Foderärter skulle innehålla för mycket garvsyra och ge grisarna magsår. Dessutom kan de inte ta upp proteinet lika lätt ur foderärter som matärter.

« Senast ändrad: 21 sep-09 kl 15:13 av Stabon »

Existens?

• Gäst
SV: Foder -eller matärter?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-09 kl 16:09 »
Tja..det är ju en gammal sanning så att säga, hur sann den sen är vet jag inte riktigt..
 Men hursom så är det ett minmalt problem numera, det är ju nästan bara gula ärtor som odlas. Matärt betyder ju inte att det är människo-matärt, utan bara att det är gul ärt.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 sep-09 kl 16:58 »
Den jag handlar av har foderärt, han snackade inte om nåra gula ärter.

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-09 kl 18:22 »
hmmmm...så dom gröna torkade ärtorna som jag har gett under vintern till mina är då...foderärt??
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 sep-09 kl 19:18 »
Men.. nu blandar du olika sorters ärter hela tiden i din text. Vad menas? det låter i huvudsak som att foderäreter är katstrof.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 sep-09 kl 19:31 »
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/vaxtodling/VOD23/VOD23AI.HTM

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/ekologiskt_lantbruk/EKL28/EKL28U.HTM

Nä, fan alltså, det här är inte bra foder jag har skaffat. Nu blir jag skitnervös.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 sep-09 kl 20:10 »
Suck. Vad menar man att de får för fertilitetsproblem då? Mina brunstade fint och är nyss betäckta, men kan det innebära att de får små kullar?

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 sep-09 kl 22:06 »
de har inte svårt att brunsta. Men jag bryter samman om de får små kullar. Eller kan de brunsta, knulla å ändå inte bli dräktiga?
« Senast ändrad: 21 sep-09 kl 22:11 av Stabon »

Moëll i Trädet

• -
« Svar #8 skrivet: 21 sep-09 kl 22:18 »
Den gamla typen av foderärter var blå-lila men odlas nog väldigt lite numera. Fungerade utmärkt till idisslare men var något giftiga för enkelmagade djur. Är ärterna gröna eller gula tror jag inte det är någon fara...
"Kärleken är livets bäste vän"

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 sep-09 kl 22:30 »
hm.. ja de ser gula ut. Måste säga att de brunstar bättre än på länge. Men det är mitt i deras nyvakna lust som jag har bytt, så de har fått både gamla sort4en och den här nya med ärter.

Men är det inte blommorna man pratar om? Det står det i rapporterna jag länkade till.
« Senast ändrad: 21 sep-09 kl 22:38 av Stabon »

Moëll i Trädet

• -
« Svar #10 skrivet: 21 sep-09 kl 22:39 »
Stabon kan sova lugnt, ärterna är gula och det kommer att bli massor av små kultingar...
De blå-lila ärterna hade blå-lila blommor, gula ärter har vita blommor.
« Senast ändrad: 21 sep-09 kl 22:42 av siern58 »
"Kärleken är livets bäste vän"

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 sep-09 kl 09:41 »
Du menar att det blir enklare att tröska, när det inte är så mycket bladmassa ;)

Nej, förr var det lite enklare, då var den brun-lila ärtan foderärt och den gula matärt helt enkelt.
Sen har man då tagit fam nya gula sorter till foder, och således har man nu även gula foderärtor.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 sep-09 kl 12:39 »
Hur skulle en foderstat kunna se ut med helärtsensilage? Resten, utöver ärterna ger ju ingen näring, resten måste komma från spannmål. Innehåller ensilaget så mkt ärter att man kan stryka åproteintillskott till spannmålen de får? Inte för att det här är särskilt aktuellt hos mig i och för sig...

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 sep-09 kl 17:32 »
Om ni gav grisarna 16% koncentrat till spannmålen, så utnyttjade ni ju inget av proteinet i ensilaget. 15% är ju en normal inblandning.

Så jag avråder från att försöka ge proteintillskottet med ärt-ensilage, det blir ju hopplöst att veta hur mycket dom får i sig, antingen blir det onödigt mycket, eller för lite.
Bättre då att ge lite vanligt ensilage som sysselsättning och ge ärtor under kontrollerade former.
« Senast ändrad: 22 sep-09 kl 17:34 av Existens? »

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 sep-09 kl 18:53 »
vad är slaktex?

saint206

• Småland
« Svar #15 skrivet: 22 sep-09 kl 20:23 »
men hallå....jag kan inte re ut detta nu. jag har grön/gula ärtor och ger till mina, är dessa foder eller mat? eller rättare sagt, är dom bra eller dåligt foder?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 sep-09 kl 21:43 »
Då menar du helt enkelt koncentrat när du säger spanex? Men det måste ju bli enorma proteingivor med 20 % koncentrat och 20 % ensilerade ärter.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 sep-09 kl 22:06 »
Vadå, ensilerade de bara kärnorna?

Grovfoder/bete kaninte bli mer än 10 % av energiintaget, resten måste vara spannmål.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser