Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  helt ekologiskt hus, finns det?  (läst 14898 gånger)

Chaan

• -
    • chaaniversum
SV: helt ekologiskt hus, finns det?
« Svar #20 skrivet: 04 sep-09 kl 04:54 »
Det finns folk som tänker som dig MonicaA. Men på det här forumet har utvecklingen inte gått så långt att det är accepterat att bygga hus av lera och halm. För övrigt när det gäller bygge och renovering får man vara glad om man slipper de värsta avarterna asbest och PVC.
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 04:56 av Chaan »

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 sep-09 kl 09:24 »
Man måste tänka långsiktigt, och då vet jag inte om halmhus är det bästa alternativet. Speciellt inte i ett såpass kallt och fuktigt land som Sverige. För övrigt är husbygge förmodligen den största investering som dom flesta gör i sina liv, och då vill man gärna vara någorlunda säker på att man får något långvarigt för sina pengar

MonicaA

« Svar #22 skrivet: 04 sep-09 kl 10:05 »
Halaj!

Du måste först definiera vad som är ekologiskt och inte.
Allt vi bygger hus av är taget ur marken på ett eller annat sätt.
Så när slutar ett material att vara ekologiskt?
När man tar ett råmaterial och manipulerar med det?
Jaha, men det verkar som att tegel kan anses vara ett ekologiskt material.
Men mig veterligen finns tegel inte i naturen.
Och varför är plast inte ekologisk i så fall?
Det är ju gjort av råolja som är ett naturmaterial.
Och skulle metall inte vara ekologiskt? Varför inte?
Visst, mässing och brons kanske inte förekommer i naturen, men t.ex. koppar är ju ett grundämne. Och stål och gjutjärn är t.o.m. organiska material!

Sen finns det mycket jidder och rent skitsnack i branschen också.
Det finns något slags ”ekologiskt” väggisoleringsmaterial som består av gamla återvunna tidningar. Minns inte vad det hette.
Men varför skulle återvunna tidningar vara mer ekologiskt än mineralull som består av återvunna ölflaskor? Särskilt som – om jag inte minns fel – tidningsbôset var behandlat med Boracol för att inte mögla och flamskyddsmedel för att inte brinna.

//T

oj, vad arg du är!
Jag har ju redan skrivit om plasten som inte bryts ner i naturen och om att återvinning inte fungarar så bra. Jag tycker inte heller att det låter bra att flamskyddsbehandla och annat. Jag har också hört att vasstak kan vara flamskyddsbehandlat och då är det ju inte särskilt naturvänligt. När det gäller tegel som är lera så vet jag inte hur tillverkningsprocessen är så jag kan inte ge dig något svar om detta och det är ju just därför som jag ställde en sådan här fråga så att kanske både du och jag kan få svar på hur ett hus kan byggas ekologiskt.
Du verkar ju ha väldigt många frågor och jag är inte rätt person till att svara på allt du har att komma med.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

MonicaA

« Svar #23 skrivet: 04 sep-09 kl 10:21 »
Timmer behöver inte målas eller behandlas. Det finns massor av gamla timmerhus som aldrig har blivit målade eller behandlade på något sätt, så det är bara en seglivad myt att man måste behandla träytan. Ett ordentligt tak och de nedre stockarna så pass högt från marken så att de har chans att torka upp. Ljus och luft runt byggnaden så att växtligheten inte hindra väggarna från att torka upp vid regn.

Min åsikt är att det är mest ekologiskt att bygga ett timmerhus. En väl beprövad byggteknik för vårt klimat. Gärna i tjockt timmer så behöver man inte tilläggsisolera väggarna. Det räcker med en remsa ex lin eller mossa mellan stockarna.

Vad det gäller material till badrum och kök är jag inte rätt person att svara på.

Jag kommer att försöka göra mitt bygge ekologiskt, men inser att jag kanske måste, i vissa delar, kompromissa.

Lästips: Byggekologi av Varis Bokalders och Maria Block.

Tack för boktipset!
Vilken grund använder man till timmerhus och vilka tak brukar man välja till det? Kan man verkligen isolera med mossa och lin och är det bättre än ull( om nu inte ullen innehåller en massa kemikalier)? Hur har du tänkt isolera under taket i ditt hus? Vet du något om vasstak?
Eller kanske ett skiffertak, som inte behöver bytas ut?, fast det kanske är fasligt dyrt?

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 sep-09 kl 10:29 »
Timmerhus kan ha nästan vilken grund som helst. Traditionellt har torpargrunder eller plintgrunder använts, men en gjuten platta är nog minst lika bra, kanske bättre. Fast mindre ekologisk då, samt dyrare.

Skiffertak behöver inte bli extremt dyrt, om man får tag på begagnade skifferplattor. Det händer då och då att någon byter ut sitt skiffertak mot tegel eller plåt, och då kan man hitta annonser på blocket eller i lokaltidningen. Ett helt nytt skiffertak kostar nog en del pengar däremot. Sedan är väll skiffertak rätt tunga också, vilket man måste tänka på när man konstruerar takstolarna.

MonicaA

« Svar #25 skrivet: 04 sep-09 kl 10:37 »
Det finns ju gummiisolerade kablar också. Kan de vara "miljövänligare"? Bryts de ner på ett annat sätt än vanliga kablar?

När det gäller naturgummi så tror jag inte att det håller tillräckligt länge och när det gäller kablar, så såg jag ett program för ett år sedan på Tv om en man som uppfunnit en återvinningsmaskin. När man slängde ner kablar i den så separerade den varje ämne till en behållare som olja som kom från plasten och metallen i en behållare osv. Jag kommer inte alls ihåg, men den var ju helt fantastisk. Tyvärr har jag inte hört något om den sedan dess och jag vet inte i vilket program jag såg detta i.

MonicaA

« Svar #26 skrivet: 04 sep-09 kl 10:41 »
Timmer behöver inte målas eller behandlas. Det finns massor av gamla timmerhus som aldrig har blivit målade eller behandlade på något sätt, så det är bara en seglivad myt att man måste behandla träytan. Ett ordentligt tak och de nedre stockarna så pass högt från marken så att de har chans att torka upp. Ljus och luft runt byggnaden så att växtligheten inte hindra väggarna från att torka upp vid regn.

Min åsikt är att det är mest ekologiskt att bygga ett timmerhus. En väl beprövad byggteknik för vårt klimat. Gärna i tjockt timmer så behöver man inte tilläggsisolera väggarna. Det räcker med en remsa ex lin eller mossa mellan stockarna.

quote]

Då ska jag byta ut mitt trä på detta huset till bra timmer som inte behöver behandlas. Vet du vart jag kan vända mig?

MonicaA

« Svar #27 skrivet: 04 sep-09 kl 10:51 »
Förr lappade och lagade man, återanvände ner till minsta hyvelspån. Och materialen passade utan gnissel i kretsloppet och bröts ner utan att ställa till problem.

Det är precis så jag vill ha det, men jag inser ju nu att med modern bekvämlighet så går det inte att bygga ett helt ekologiskt hus.

Vad är slamfärg? Vet du var man får tag på ett tillräckligt bra kärnvirke? Ett skurgolv låter jättebra. Var får jag tag på det och en liten fråga. Vad är ett skurgolv? Är det tjocka plankor som oljats in med linolja?

MonicaA

« Svar #28 skrivet: 04 sep-09 kl 10:55 »
Absolut ingen plast, eller någon annan fuktspärr eller vindpapp (lerklining funkar utmärkt).
Det är f ö bra att lerklina timmerväggar med. Gör det dragfritt.

Är timmerhus dragiga? Vad är lerklining? Är det endast lera så faller det ju sönder när det torkar, eller?

Rödskägg

• Småland
« Svar #29 skrivet: 04 sep-09 kl 11:02 »
Huggorm, jag har ju väldigt svårt att se att torpargrund riktigt utfört med golvbjälklag och allt totalt sett blir billigare än platta. Sedan har vi ju relativt oprövade och dyra alternativ som glasgrund etc.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Rödskägg

• Småland
« Svar #30 skrivet: 04 sep-09 kl 11:07 »
Slamfärg, exv Falu rödfärg.
Skurgolv är ett brädgolv som såpskuras. Köpes av vem som helst som handlar med virke t.e.x.
Moderna rätt utförda timmerhus är inte dragiga.

Henry David Thoreau

MonicaA

« Svar #31 skrivet: 04 sep-09 kl 11:13 »
Vårt hus är byggt av lertegel, dvs block av torkad lera som inte är brända, och en timmerstomme.
Några bärande väggar + murstockar är av bränt tegel.
Träpanel på utsidan, kunde också varit putsat med kalkbruk.
Tak av plåt, tidigare papp.
Grunden av natursten och murbruk.
35cm tjocka väggar men ingen isolering, vi värmer halva huset (ca 60m2) med en kamin vintertid och har det ganska behagligt men kallt ibland på morgonen såklart.

Huset har stått här i iaf. 120år.

Detta är den traditionella byggtekniken i denna landsända, södra Skåne, eftersom det finns gott om lera med ont om träd.

Jag visste inte att lera kunde hålla om den inte var bränd. Går det att spika i den om man vill hänga upp ngt på väggen? Är detta samma som att lerklina? Är den fortfarande bra? Vad är murbruk egentligen?

MonicaA

« Svar #32 skrivet: 04 sep-09 kl 11:15 »

Vatten går utmärkt att transportera i tegelrör eller trärör.

Det har jag aldrig hört talas om. Kan du berätta lite mer om det?

MonicaA

« Svar #33 skrivet: 04 sep-09 kl 11:20 »
Man måste tänka långsiktigt, och då vet jag inte om halmhus är det bästa alternativet. Speciellt inte i ett såpass kallt och fuktigt land som Sverige. För övrigt är husbygge förmodligen den största investering som dom flesta gör i sina liv, och då vill man gärna vara någorlunda säker på att man får något långvarigt för sina pengar
Vad är det i ett halmhus som inte håller i längden. Går det att byta delarna efterhand och ändå ha ett billigt friskt hus?

Rödskägg

• Småland
« Svar #34 skrivet: 04 sep-09 kl 11:26 »
Om du är intresserad av halmbalshus ska du definitivt prata med de fantastiska och trevliga makarna Brewitz http://www.brewitz.net

Henry David Thoreau

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #35 skrivet: 04 sep-09 kl 11:30 »
Vad är det i ett halmhus som inte håller i längden. Går det att byta delarna efterhand och ändå ha ett billigt friskt hus?

Väggarna kan ju angripas av möss och andra skadedjur eller av fukt, tror inte dom håller i evighet.
Om huset har en välbyggd stomme, så bör det gå att riva lerhalmväggarna och bygga upp nya.
Likadant med vasstak, men ett lertegeltak håller flera gånger längre, och med mindre jobb.

M8e

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 04 sep-09 kl 11:31 »
Lite om trärör och hur de skarvades.
http://www.eber.se/hist/traror.htm
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #37 skrivet: 04 sep-09 kl 14:27 »
Det finns folk som tänker som dig MonicaA. Men på det här forumet har utvecklingen inte gått så långt att det är accepterat att bygga hus av lera och halm. För övrigt när det gäller bygge och renovering får man vara glad om man slipper de värsta avarterna asbest och PVC.
Ojojoj :) ! Sicka svennebananer som härjar på det här forumet, va?
Ska börja med att ta fram pekpinnen: Asbestmaterial tillverkas inte eftersom dom blev förbjudna i början på 80-talet. Att få in PCB i huset (jag utgår från att det är ett skrivfel och du inte åsyftar polyvinylklorid, som man gör ex.vis avloppsrör av), lär oxå bli svårt, eftersom det varit förbjudet sedan mitten på 70-talet.

Nu tankar kring ekologiska hus:
Trä är väl att betrakta som ett ekologiskt material? När träet (och träfibermaterialen som t.ex. masonit och tretex) är uttjänt hamnar det i en kross och blir till flis som eldas upp i ett värmeverk, och värmen skickas ut i det lokala fjärrvärmenätet.
Metaller är fullt återvinningsbara. Mina plåttak hemma är således ekologiska :P , så även spik och skruv och beslag.
Maskinen som separerar koppar från ytterhöljet på kablar säljs för fullt, så där försvinner ytterligare ett dåligt samvete.
Tegel, kakel, klinkers och betong är fin-fint vägfyll för den som har egna grusvägar. Att använda utslitet material torde väl vara ekologiskt?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

M8e

• Västerbotten
« Svar #38 skrivet: 04 sep-09 kl 14:50 »
Nu tankar kring ekologiska hus:
Trä är väl att betrakta som ett ekologiskt material? När träet (och träfibermaterialen som t.ex. masonit och tretex) är uttjänt hamnar det i en kross och blir till flis som eldas upp i ett värmeverk, och värmen skickas ut i det lokala fjärrvärmenätet.
Metaller är fullt återvinningsbara. Mina plåttak hemma är således ekologiska :P , så även spik och skruv och beslag.
Maskinen som separerar koppar från ytterhöljet på kablar säljs för fullt, så där försvinner ytterligare ett dåligt samvete.
Tegel, kakel, klinkers och betong är fin-fint vägfyll för den som har egna grusvägar. Att använda utslitet material torde väl vara ekologiskt?
Men är det ända kravet att det ska gå att använda till något annat när man är klar med det? Finns det inga krav att det ska vara liten miljöpåverkan under tillverkningen? Hur mycket energi grävs det för att göra tegel/betong, göra "träprodukter" (skogsmaskiner, transport, sågning) och göra spik/takplåt?

Sen är det skillnad på ifall spiken och takplåten är återvinningsbara och/eller om de är gjorda av återvunnet material. Vissa fall av "recycling" är egentligen "downcycling". Kan man göra spikar/takplåt av spikar/takplåt eller blir det för dålig kvalitet?
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 14:53 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #39 skrivet: 04 sep-09 kl 15:09 »
Det är väl ett av kraven att det ska gå att återvinna/återanvända stora delar av huset? Energiåtgången under tillverkningen av byggmaterialen är dock försumbar jämfört med energiåtgången för uppvärming o.dyl under husets livslängd, som redan påpekats. Betong är förstås en stor energislukare i tillverkningsledet, troligtvis värre än att använda natursten för att lägga grund till sitt hus.

Ska en bygga ett nytt hus är det svårt att se framåt, och veta vad som händer med det uttjänta plåttaket om 30-40 år. Återvinningen lär ju utvecklas, på alla fronter. Redan idag är det stor skillnad på vad som händer med olika metaller, får återvinningsföretaget in en gott-och-blandat-skrotcontainer lär det inte behandlas ihop med en container aluminiumspill. Om mitt plåttak hemma är gjort att återvunnet eller jungfruligt material vet jag inte, det har några år på nacken oxå :) .

(Själv hade jag aldrig orkat bygga ett nytt hus, alldeles för möe jobb :P...när det nu finns så många bra gamla hus byggda av miljövänliga material.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 2 användare
LimJans, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser