Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  helt ekologiskt hus, finns det?  (läst 14882 gånger)

MonicaA

helt ekologiskt hus, finns det?
« skrivet: 02 sep-09 kl 11:51 »
Hur bygger man ett helt ekologiskt hus utan att använda plast och sillikon och en massa farliga kemikalier som finns i t.ex färger. Jag har även hört att betong eller cement inte är helt bra för miljön? Är det ekologiskt med ler och halmhus och hur är det med färgen man använder till det? Vilket tak är bäst? Ett timmerhus måste kanske behandlas med något som kanske inte är miljövänligt för att inte träet ska ruttna om man inte vill måla det. Badrum och toaletter i hus är väl inte särskilt ekologiska med fuktspärrar i plast och tätningsmaterial i sillikon och hur är det med färgen som bränns in i kaklet? Vad är det egentligen för oekologiska material vi använder? Finns det fler där ute som tänker i dessa banor som jag?

Jag såg en dokumentär på Tv om hur plast knappt bryts ner i naturen och att återvinningen inte fungerade särskilt bra. Djuren dör av för mycket plastpartiklar i sin mage.

Jag tror att vi måste börja bygga som vi gjorde förr, men att man tar med de ekologiska fördelar som finns idag. Jag har tänkt börja bygga mitt hus/gård om ca. 5 år då mina småbarn är äldre. Jag kan tänka mig att det kan ta tid att hitta alternativ som fungerar utan att det slutar i att man bor i ett mögligt hus.

Min dröm är att bo helt ekologiskt på en gård med en massa olika djur i närhet av skog och vatten.

Jag försökte få hjälp på ett byggvaruhus om ekologiska alternativ, men de visste inte särskilt mycket. Mitt hus som jag bor i nu måste målas om, men jag drar mig för det för att det ska först tvättas med något farligt medel innan man kan måla på färgen som innehåller allt möjligt giftigt. Jag frågade om jag kunde byta ut planket med något som inte någonsin behövde behandlas, men kanske bytas om 30 år? men det sade dem inte fanns.

Snälla hjälp mig med er expertis!!!!
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: helt ekologiskt hus, finns det?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-09 kl 23:44 »
Citera
[...]
Ett timmerhus måste kanske behandlas med något som kanske inte är miljövänligt för att inte träet ska ruttna om man inte vill måla det.
[...]

Timmer behöver inte målas eller behandlas. Det finns massor av gamla timmerhus som aldrig har blivit målade eller behandlade på något sätt, så det är bara en seglivad myt att man måste behandla träytan. Ett ordentligt tak och de nedre stockarna så pass högt från marken så att de har chans att torka upp. Ljus och luft runt byggnaden så att växtligheten inte hindra väggarna från att torka upp vid regn.

Min åsikt är att det är mest ekologiskt att bygga ett timmerhus. En väl beprövad byggteknik för vårt klimat. Gärna i tjockt timmer så behöver man inte tilläggsisolera väggarna. Det räcker med en remsa ex lin eller mossa mellan stockarna.

Vad det gäller material till badrum och kök är jag inte rätt person att svara på.

Jag kommer att försöka göra mitt bygge ekologiskt, men inser att jag kanske måste, i vissa delar, kompromissa.

Lästips: Byggekologi av Varis Bokalders och Maria Block.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 02 sep-09 kl 23:47 »
För att börja. Skaffa ett litet torp på landet där du kan elda. Där kan du välja att bo mer eller mindre ekologiskt.

Allt var inte bättre förr - även om man kan komma långt. Du nämner bland annat toalett och badrum - glöm det om du ska löpa hela linan ut. Världen är full av kompromisser - plast eller papper. Frågan är väl närmast hur långt är du beredd att gå?

blizzard

« Svar #3 skrivet: 03 sep-09 kl 00:55 »
Förmodligen inte. Lika lite som det finns något Ekologiskt boende.
Mest troligt behövs det ju inte heller , tex vid ett nybygge. Hur man bygger då ska ju stoppa minst i några hundra år?
Tex en fuktspärr i vägg/våtrum , om huset mot all förmodan rivs om hundra år så åligger det ju dåvarande ägare att sortera avfallet efter fraktion, tex plast...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 03 sep-09 kl 04:45 »
Mest troligt behövs det ju inte heller , tex vid ett nybygge. Hur man bygger då ska ju stoppa minst i några hundra år?
Tex en fuktspärr i vägg/våtrum , om huset mot all förmodan rivs om hundra år så åligger det ju dåvarande ägare att sortera avfallet efter fraktion, tex plast...

Om du menar typhus och liknande moderna hus så kan du glömma det där med flera hundra års livslängd.
Dom är inte byggda för att helrenoveras, utan för att slås omkull med grävmaskin när stommen är slut.

stedevil

« Svar #5 skrivet: 03 sep-09 kl 07:48 »
Förutom massivträhus (vilket är min favorit med) är stampade jordväggar bra miljöval och billigare (framförallt om du stampar själv). Fast på våra breddgrader vill man nog isolera dem på utsidan, tex med halm (visserligen har de stor termisk massa, men får de läcka värme fritt blir det nog kallt på vintern).
Lerklinade halmbalshus är också en god ide.

MonicaA

« Svar #6 skrivet: 03 sep-09 kl 10:03 »
Lerklinade halmbalshus är också en god ide.

Har man plast i väggarna för att fuktspärra? vilka tak brukar man ha till dem?

elisah

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 03 sep-09 kl 10:27 »

Många moderna material går inte att laga/underhålla utan måste helt bytas ut -slit och släng, inte så eko. Förr lappade och lagade man, återanvände ner till minsta hyvelspån. Och materialen passade utan gnissel i kretsloppet och bröts ner utan att ställa till problem.

Sen är det annat än slutsorteringen som styr, åtminstone mig då jag väljer material och metoder. Har aldrig mått så bra som i mitt timrade hus med självdrag. Linolje- och slamfärg och ingen läskig isolering. Men - saknar badrum så där åker jag dit! ;-) Tror nog inte heller att helt ekologiska hus är möjliga att uppföra om man har önskemål om så bara ett minimum av modern standard.

Håller med om att den bästa utgångspunkten antagligen är ett äldre timrat hus som inte moderniserats och att man sen väljer vilka vägar man ska gå och vilka kompromisser som är uthärdliga.

Ytterligare en tanke är att virke av den kvalitet som fanns förr är svår att få tag på numera. Kärnvirke till fönsterbågar tex som står pall år efter år tom. utan färg! Eller skurgolv så tjocka att man kan gå i stumpfötterna när det är -20 ute.

Därför är mitt tips att samla som en ekorre, på gammalt virke och material! Då går det ju bygga friare om man nu inte vill låsa sig i en viss årgång.

stedevil

« Svar #8 skrivet: 03 sep-09 kl 11:13 »
Har man plast i väggarna för att fuktspärra? vilka tak brukar man ha till dem?

Absolut ingen plast, eller någon annan fuktspärr eller vindpapp (lerklining funkar utmärkt).
Det är f ö bra att lerklina timmerväggar med. Gör det dragfritt.

M8e

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 03 sep-09 kl 11:31 »
Finns det ekologiska elkablar, proppskåp, elmätare? Ekologiska skruvar och spikar? Ekologiskt fönsterglas? Ekologiska rör och kopplingar? Ekologisk toalett tillverkat av ekologiskt material på ett ekologiskt vis?
« Senast ändrad: 03 sep-09 kl 11:40 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Rödskägg

• Småland
« Svar #10 skrivet: 03 sep-09 kl 11:32 »
Vad är ekologiskt?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 sep-09 kl 11:44 »
Vårt hus är byggt av lertegel, dvs block av torkad lera som inte är brända, och en timmerstomme.
Några bärande väggar + murstockar är av bränt tegel.
Träpanel på utsidan, kunde också varit putsat med kalkbruk.
Tak av plåt, tidigare papp.
Grunden av natursten och murbruk.
35cm tjocka väggar men ingen isolering, vi värmer halva huset (ca 60m2) med en kamin vintertid och har det ganska behagligt men kallt ibland på morgonen såklart.

Huset har stått här i iaf. 120år.

Detta är den traditionella byggtekniken i denna landsända, södra Skåne, eftersom det finns gott om lera med ont om träd.

Bor man i skogsbyggd är de mesta naturliga materialen kanske timmer.

Allt byggande och boende kräver så klart att man förbrukar naturresurser men man kan ju se sig om i sin omgivning och se vilka material som är minst resurskrävande på den plats man vill bo.

Hittar man ett lämpligt torp som man kan göra beboligt med små insatser så är det ju såklart väldigt resurssnålt jämfört med att bygga helt nytt.

Men den stora resursåtgången under ett hus livstid borde vara energiåtgången. Om man räknar med 100 års vedförbrukning så borde det motsvara många gånger resurskostnaden för att bygga huset.

MonicaA

« Svar #12 skrivet: 03 sep-09 kl 12:15 »
Finns det ekologiska elkablar, proppskåp, elmätare? Ekologiska skruvar och spikar? Ekologiskt fönsterglas? Ekologiska rör och kopplingar? Ekologisk toalett tillverkat av ekologiskt material på ett ekologiskt vis?

Nej, jag tror inte heller att man kan bli helt ekologisk(naturvänlig)om man vill ha tex elektricitet för jag antar att plast är ett praktiskt ämne att ha. Maskiner som diskmaskin och tvättmaskiner brukar ju också innehålla mycket plast. Metall/järn/koppar m.m bryts väl ner så småningom i naturen om spikar och annat skulle hamna där. Jag tror ju inte heller att en fågel skulle äta en spik av misstag, men en liten plastbit(som visst inte alls bryts ner) förväxlar de visst med mat ofta. Glas däremot vad jag vet är upphettad sand. Det slipas ju ner till sand så småningom om det hamnar i naturen.

Jag är absolut ingen expert på detta. Jag skulle bara vilja veta hur långt folk har gått för att få ett så naturvänligt hus som möjligt som håller längre än 100 år,med en del moderniteter som stora fönster och dusch och bad inomhus. Jag har läst om mulltoaletter nu och fastnade för den enklaste av alla, en toalettsits, en spann och en massa sågspån. Om jag tvunget här måste ha en plastspann så gäller det ju att jag tar hand om den väl, men det kanske går med sådana små ektunnor, vad vet jag. Jag är i allafall seriös i mitt sökande efter svar och avfärdar inget utan att ha vänt och vridit på stenen många gånger(vet inte om det heter exakt så).

Jag kommer nog inte att kunna leva utan dator, diskmaskin, tvättmaskin, tv:n m.m, men jag vill kunna andas i ett friskt hus som ska hålla i generationer. Om man ska bygga ett hus som är så beständigt så kan man ju lika gärna göra rätt från början.

stedevil

« Svar #13 skrivet: 03 sep-09 kl 15:48 »
Finns det ekologiska elkablar, proppskåp, elmätare?

Går ju att klara sig utan el om man känner för att vara lite extrem.

Citera
Ekologiska skruvar och spikar?

Varken massivträ, stampad jordvägg eller halmbalshus behöver spik och skruvar i konstruktionen.

Citera
Ekologiskt fönsterglas?

Vill man inte ha väldigt mörkt där man bor så är nog glasrutor ett måste.

Citera
Ekologiska rör och kopplingar?

Vatten går utmärkt att transportera i tegelrör eller trärör.

Citera
Ekologisk toalett tillverkat av ekologiskt material på ett ekologiskt vis?

Hål i marken och utedass som man flyttar runt i trädgårdslandet?

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 03 sep-09 kl 21:25 »

Halaj!

Du måste först definiera vad som är ekologiskt och inte.
Allt vi bygger hus av är taget ur marken på ett eller annat sätt.
Så när slutar ett material att vara ekologiskt?
När man tar ett råmaterial och manipulerar med det?
Jaha, men det verkar som att tegel kan anses vara ett ekologiskt material.
Men mig veterligen finns tegel inte i naturen.
Och varför är plast inte ekologisk i så fall?
Det är ju gjort av råolja som är ett naturmaterial.
Och skulle metall inte vara ekologiskt? Varför inte?
Visst, mässing och brons kanske inte förekommer i naturen, men t.ex. koppar är ju ett grundämne. Och stål och gjutjärn är t.o.m. organiska material!

Sen finns det mycket jidder och rent skitsnack i branschen också.
Det finns något slags ”ekologiskt” väggisoleringsmaterial som består av gamla återvunna tidningar. Minns inte vad det hette.
Men varför skulle återvunna tidningar vara mer ekologiskt än mineralull som består av återvunna ölflaskor? Särskilt som – om jag inte minns fel – tidningsbôset var behandlat med Boracol för att inte mögla och flamskyddsmedel för att inte brinna.

//T

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 sep-09 kl 21:32 »
Mitt tips är att inte bygga ekologiskt, utan energisnålt. Alltså ett hus som förbrukar så lite energi som möjligt, helst ett passivhus. Det blir nog mest ekologiskt i det långa perspektivet.

stedevil

« Svar #16 skrivet: 03 sep-09 kl 22:42 »
Du måste först definiera vad som är ekologiskt och inte.
Allt vi bygger hus av är taget ur marken på ett eller annat sätt.
Så när slutar ett material att vara ekologiskt?
När man tar ett råmaterial och manipulerar med det?
Jaha, men det verkar som att tegel kan anses vara ett ekologiskt material.
Men mig veterligen finns tegel inte i naturen.
Och varför är plast inte ekologisk i så fall?
Det är ju gjort av råolja som är ett naturmaterial.
Och skulle metall inte vara ekologiskt? Varför inte?
Visst, mässing och brons kanske inte förekommer i naturen, men t.ex. koppar är ju ett grundämne. Och stål och gjutjärn är t.o.m. organiska material!

Jo, man får ju fundera en hel del var man drar gränserna. Viktiga faktorer kan tex vara skador på miljön vid utvinning/framställning/transport av material och var tar det vägen efter att det tjänat ut som "husdel".

Citera
Sen finns det mycket jidder och rent skitsnack i branschen också.
Det finns något slags ”ekologiskt” väggisoleringsmaterial som består av gamla återvunna tidningar. Minns inte vad det hette.
Men varför skulle återvunna tidningar vara mer ekologiskt än mineralull som består av återvunna ölflaskor? Särskilt som – om jag inte minns fel – tidningsbôset var behandlat med Boracol för att inte mögla och flamskyddsmedel för att inte brinna.

Om du tänker efter så inser du snart att det är ganska stor skillnad. Tidningspapper kan tex bli till värme den dag det slutar sitt liv som isoleringsmaterial, glas/stenull går på deponi. Och hur hälsovådligt är det inte att sätta upp, men framförallt riva minerallull? Andningsmask och "sparkdräkt" är lämplig utrustning, men det skyddar ju inte grannarna i ett villakvarter från att andas in *iten. Glasullen är dessutom den direkta anledningen till varför det byggs med plastbarriärer i hus med allt elände det potentiellt för med sig.

Rödskägg

• Småland
« Svar #17 skrivet: 03 sep-09 kl 23:23 »
Kan ju konstatera att om man är lite lätt grov om händerna är det lättare att hantera mineralull än tidningspapper med trycksvärta. Nu är det ju några år sedan jag hanterade någon större mängd trycksvärtat papper så det kanske blivit  bättre men har man koll på det i returpapper?

Läs på och bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha, det finns så mycket fördomar och uppfattningar överallt. Varför skulle ex en rätt utförd diffusionspärr vara av ondo om man nu inte tycker all plast är av ondo, men då har man ju verkliga problem att hitta material. Alla ellledningar numera är plastisolerade och det är ju tur för kopparn är ju faktiskt giftig så du ska ju ine ta på den för mycket eller slicka på den :o detta trots att det är ett grundämne från naturen som ex arsenik. Stål och gjutjärn är väl kanske inte helt organiska men ok.

Det finns ju passivhus av massivträ som innehåller en masa aluminiumspik. Aluminium är ju inte precis det mest resurssnåla även om vi är rätt bra på att återvinna det så går det ju åt att det är hett som i helvetet. Sedan blir ju energiåtgången bra mycket mindre i ett sådant hus.

Sedan har du ju val av värmekälla och framförallt inomhustemp. Är det en mänsklig rättighet att ha så varmt så att man kan gå och småfisa i fillingarna hela vintern?

Undrar om du inte är ute efter ett friskt hus, men att ställa frågan här kommer nog mest att ge debatt och jidder, se ovan (inte minst detta inlägg)

jada-jada
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 sep-09 kl 23:32 »
Alla ellledningar numera är plastisolerade och det är ju tur för kopparn är ju faktiskt giftig så du ska ju ine ta på den för mycket eller slicka på den :o

Man kan använda blanktråd av silver i stället, om man vill undvika plast. Silver leder ström bättre än koppar men är alldeles ogiftigt. Priset kan dock ta livet av vem som helst

M8e

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 03 sep-09 kl 23:36 »
Det finns ju gummiisolerade kablar också. Kan de vara "miljövänligare"? Bryts de ner på ett annat sätt än vanliga kablar?
« Senast ändrad: 03 sep-09 kl 23:41 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser