Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart tog bina vägen??  (läst 4037 gånger)

Anders Wizping

• Gäst
SV: Vart tog bina vägen??
« Svar #20 skrivet: 04 sep-09 kl 21:57 »
Såg mycket kvalster dom första åren. Men när dom flesta tröttnat på syrorna eller inte hadde några bin kvar så lugnade det ner sig. Dom flesta i mina trakter gör som jag. Har sett 3levande kvalster i år och inte mycket nedfall heller. Nu har vi bara några stycken kvar i kalmar trakten som kör med syror även dom kör med appistan någon gång ibland. Var med i Prebens appistan resistens test och räcknade kvalster för något år sen och han sa att jag hadde ett lågt kvalster tryck och inga resistens tecken
MVH Anders

Mikel

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 07 sep-09 kl 08:10 »
Vad gör vi när Apistan blir förbjudet? Finns det något nytt på gång eller tror ni på en förlängning?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 sep-09 kl 08:14 »
Jag antar det är hamstring som gäller för de närmaste åren.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #23 skrivet: 07 sep-09 kl 08:43 »
Jag är fan kluven när det gäller apistan... verkar vara sjukt effektivt och "alla" stora använder det och i kombination med syror kan man komma väldigt långt och slippa kvalster och resistenta sådana... men jag vet inte riktigt hur jag skall göra, i år har jag behandlat med myrsyra (vilket var helt onödigt för det var nästan inget nedfall) men det blir nog en tur med oxalsyra till vintern.
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 07 sep-09 kl 09:19 »
Försvinner Apistan utan att något nytt godkänt tas fram så blir det mera kemikalieanarki helt utan kontroll!

Mikel

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 07 sep-09 kl 09:39 »
Hur kommer resten av världen att göra? Ska vi behöva åka över sundet igen och handla..  ???

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #26 skrivet: 12 sep-09 kl 17:13 »
Jag svänger tillbaka tråden mot ursprungsämnet..;)

Idag har jag varit o tagit av foderballonger o spänner på de samhällen där det var dags att fylla på. Jag tittade i det hopslagna samhället, men de gör inte som jag planerat...som vanligt med andra ord... ::)

Drottningen är kvar där nere och hos henne går en hel del bin, men rätt många är kvar över spärrgallret och verkar gilla det. Skall jag tro att faran är över? Att där inte finns nån oparad ungdrottning? (Jag tror ju inte det med tanke på att alla bin var över spärrgallret i sin gamla kupa.)

Jag har gett dem lite foder och det har de lagt i den övre lådan, den som jag vill ha bort.

Jag skulle vilja byta plats på en del ramar, för att få ner foderramar i nedre lådan och ta bort några som jag inte vill ha kvar i kupan över vintern. Tror ni att det är ok att göra det?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

wictor

« Svar #27 skrivet: 12 sep-09 kl 17:37 »
Gör du så, flytta om som du vill.

Men den övre lådan hade du bin i. Gör det en varm dag så sopar du av bina framför kupan, ett par meter framför räcker. Går där en oparad ungdrottning blir hon förhoppningsvis kvar utanför, du kan ställa ett spärrgaller framför flustret för säkerhets skull.
Annars kan man också lyfta upp ramarna ur överlådan och sopa ner bina på spärrgallret, lite rök så de kryper ner, sen tar man bort spärrgallret och sopar av de sista få kvarvarande bina lite längre bort. De som vill hittar hem...

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #28 skrivet: 12 sep-09 kl 18:00 »
Tack wictor, du är en klippa... :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser