Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderåtgång/kostnader  (läst 1494 gånger)

louise

• Gäst
Foderåtgång/kostnader
« skrivet: 27 aug-09 kl 21:27 »
jaha, vi har haft den här tråden förr,men hittar inte den. Försöker räkna på lönsamhet på gäss, men alla säger olika om foder. En del menar att unggässen klarar sig på bara gräs, men jag tror inte riktigt på den. Så vad bör man komplettera med? Nån sorts startfoder tydligen när de är små är allra viktigast.

Jonte P

SV: Foderåtgång/kostnader
« Svar #1 skrivet: 31 aug-09 kl 10:33 »
Hej!

Jag gav mina gässlingar startfoder de första två veckorna, sen ett tillväxtfoder framtaget för ekologisk slaktkycklingproduktion tills de var åtta veckor gamla. Därefter har de bara gått på bete. Planerar att börja ge slaktgässen lite havre om nån vecka och fram till slakt i slutet av oktober eller början av november. Livgässen får inte spannmål förrän senare i höst när gräset slutat växa. De kommer äve att få morötter, äpplen och ensilage i vinter.

Inför avelssäsongen kan man ge honorna lite värpfoder. Viktigt att inte börja för tidigt för att inte trigga igång värpningen när det är kallt.

De vuxna gässen får max 100 g havre per gås och dag under vintern.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 aug-09 kl 15:35 »
Hur mkt start och tillväxtfoder gav du per gässling?

Jonte P

« Svar #3 skrivet: 05 sep-09 kl 19:07 »
De fick fri tillgång fram till ca sju veckors ålder. Plus så mycket grönt de ville äta redan från start. Till nästa år kommer jag att försöka göra någon slags anordning så att de vuxna gässen inte kommer åt gässlingarnas foder. De åt nämligen en hel del...
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 5 användare (1 dolda)
Mammalia, ekoknutte, Bokohammare, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser