Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torgförsäljning  (läst 15109 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Torgförsäljning
« Svar #40 skrivet: 02 sep-09 kl 08:21 »
Hör med arbetsförmedlingen om du inte kan få en praktikant som kan slicka på baksidan av etiketterna.  :P

Tar du nån som varit utan jobb länge kan du dessutom få 250 kr per dag i ersättning.  8)

Gäller inte någon nära anhörig typ barn. Finns "etikettslickare" som yrkeskategori på arbetsförmedlingen?

ersam

• -
« Svar #41 skrivet: 02 sep-09 kl 08:43 »
Gäller inte någon nära anhörig typ barn. Finns "etikettslickare" som yrkeskategori på arbetsförmedlingen?

Svar här:
  ;D

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 02 sep-09 kl 12:29 »
Här kommer min prislista. Allt har gått bra. Allt är så hemligt på många håll annars.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 02 sep-09 kl 12:34 »
Skall kanske meddela att jag inte gjort någon 700g burk och att någon enstaka 500g burk (för de varit få) gått för 50:- jämt.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #44 skrivet: 02 sep-09 kl 15:01 »
Ganska låga priser imho
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 02 sep-09 kl 15:24 »
Då tycker jag att du skall ta mera betalt!

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #46 skrivet: 02 sep-09 kl 16:34 »
Jag menade att jag tyckte dina priser var lite låga iaf på de små burkarna.
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 02 sep-09 kl 18:06 »
30:- för 250g och 40:- for 350g är ett helt ok pris som fungerar, det är bara att prova själv och se var man hamnar.

117 burkar 250g ger 30 x 117 = 3500:- (men tala inte om det för skattemyndigheten ...  ;D ;D)
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 19:06 av Sten-Åke Lindell »

Lars i skogen

« Svar #48 skrivet: 02 sep-09 kl 22:33 »
Lars i skogen: Hur gör du dina egna etiketter? Vilken typ av papper har du?

Jag har oxå gjort mina i word, det funkar efter lite pill.. Ja skriver ut på etikettsark från Herma, finns i olika storlekar

ersam

• -
« Svar #49 skrivet: 02 sep-09 kl 22:44 »
Ja skriver ut på etikettsark från Herma, finns i olika storlekar

Med klister eller gummerat papper? Var handlar man?!

Michailov

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 02 sep-09 kl 22:56 »
Herma etiketter finns nog lite var stans, t.ex här:

http://shop.gullbergs.se/

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Lars i skogen

« Svar #51 skrivet: 02 sep-09 kl 22:59 »
Med klister. Nackdelen med de jag använder är att de inte tål fukt, dom blir bubbliga om man står ute länge och det är vått i luften.

Jag har köpt på min lokala pappershandel, kollat lite på nätet, men faktiskt inte sett någon som säljer samma. Min butik har det bara som beställningsvara.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 03 sep-09 kl 16:59 »
Om man säljer via butik, vilken %-sats använder man normalt till ÅF?  20-30-40%?

Lars i skogen

« Svar #53 skrivet: 03 sep-09 kl 17:45 »
Vad menar du med ÅF? Och vilken procentsats menar du?

Butiken vill veta va de tjänar på din produkt, det brukar anges både i kronor och som en procent -antingen påläggsprocent (butikens påslag i förhållande till inköpspriset) eller marinalprocent (påslage ti förhållande till utpriset).
Vanliga mataffärer brukar prata om marginalprocent, för honung kan allt mellan 15-40% vara "normalt".
Delikatessbutiker brukar oftare tänka i påläggsprocent, och vill gärna ha uppåt 100% pålägg.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 03 sep-09 kl 17:51 »
Tack!  Jag har själv räknat fram nya priser för 2010 samt en generell kolumn för återförsäljare (ÅF).

Jag har varit i kontakt med ett par delikatessbutiker, några för få burkar och höga marginaler, jag vet!

Men det kan vara bra att veta när man skall omsätta hela lådor.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #55 skrivet: 03 sep-09 kl 17:53 »
Med klister. Nackdelen med de jag använder är att de inte tål fukt, dom blir bubbliga om man står ute länge och det är vått i luften.

Jag har köpt på min lokala pappershandel, kollat lite på nätet, men faktiskt inte sett någon som säljer samma. Min butik har det bara som beställningsvara.

Det problemet hade jag med de etiketter som jag hade förut. Det är ju ok med honung men inte med varor som behöver stå i kyl. Nu kör jag med etiketter på hårt papper som jag antingen hänger i snöre eller klistrar på locket.

Gummerade egna etiketter hade ju varit drömmen, men då får man kanske klippa själv som Sten-Åke gör?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 03 sep-09 kl 18:31 »
100+ etiketter med klippmetoden är inte att rekommendera. Jag har en stor papperskniv (giljontin) men den fungerar inte så bra på gummerat papper.
Det gummerade pappret är bra. Men det finns också nackdelar, Letter format, lite bredare än A4 (6 mm) men tillräckligt brett för att inte platsa i en laserskrivare, lite kortare (18 mm).
A4 = 210 x 297, Letter = 216 x 279. Prova en liten billig skär från Hama (foto) med roterande kniv, den borde fungera.

Men det slutar säkert att man måste köpa etiketter på rulle, göra särtryck med en etikettskrivare (vikt + EAN) till respektive burk.
En etikett kostar en startkostnad plus ett minimiköp på säkert 1000 st. En så liten nivå kan vara dyr totalt sett om man skall ha flera olika etiketter för olika burkar.
1.000 burkar blandat är kanske några hundra kg honung burkad, de kan gå åt fortare än vad man tror också.
Skall man klämma ut de sista kronorna måste mann också få ned burkpriset genom att handla större förpackningar.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #57 skrivet: 03 sep-09 kl 18:40 »
Oj, det dröjer nog länge innan jag är på de volymerna. Kanske när det gäller honungen men jag behöver mest nya etiketter till mina kylvaror och jag har ju många sorter där ingredienserna beror lite på tillgång....

Jag får nog fortsätta klippa men skall testa det gummerade pappret! Det är ju minst lika mycket jobba att trixa med hampasnören o dubbelhäftande tejp som jag gör nu. Till honungen har jag en standardetikett (lite tråkig men enkel), förutom till den flytande och den smaksatta där jag gör egna pappersetiketter.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 03 sep-09 kl 18:41 »
Man har tillverkat glasburkar i Sverige men fabriken har slagit igen och det mesta här tillverkas numera i Danmark.
http://www.grathwol.dk/
Jag har besökt detta glasbruk i ett annat ärende för något år sedan, man kanske får kontakta driftchefen igen.

wictor

« Svar #59 skrivet: 03 sep-09 kl 19:01 »
Det finns en uppsjö med självhäftande etiketter, i de mest varierande format.

En normalsorterad bokhandel bör föra ett antal format.

Ett välkänt fabrikat är "Herma", de bör väl även ha en hemsida?

Brukar vara 100 ark i en förpackning, och varje ark innehåller mellan 18-36 etiketter. En välsorterad bokhandel bör nog kunna sälja arken styckevis. I ofs kanske slutpriset då blir detsamma som om man köpt hela förpackningen.

Min hustru tillverkar ju lite av varje i saft- och syltväg. Hon använder en etikett som heter Herma Superprint 70x36, 100 ark och 24 etiketter per ark. Det blir 2400 etiketter i en förpackning, och det är väl inget att bråka om. De kostar ju då 14 öre styck, tillkommer den lilla mängden toner som vår skrivare förbrukar.

Säljer man mindre än så har man väl knappast nån lönsamhet överhuvudtaget?

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser