jag menar precis som jag skrivit. kommer besprutade individer eller individer från ett besprutat fält in i kupan. har de med sig bekäpningsmedel som fastnar i vaxet och avsöndras ut i små doser som inte är letala för kvalster. kvalstren bli vana vid medlet och tack vare det överlever flera individer vid den riktiga behandlingen. man bygger upp resistansen. i linje med de evolutionära mekanismer.
Nej, så funkar det inte helt enkelt, rätt mej med fakta om jag har fel!
Varför skulle kvalstren utveckla resistens mot ett gift i så låga doser att de inte skadas av det? Det skulle ju innebära att en organism utvecklar resistans mot ALLT som är potetiellt farligt mot den bara det förekommer i aldrig så små doser.
Jämför med strålning. Hög strålning ökar antalet mutationer i levande celler och ökar dramatiskt risken för cancer hos t ex människor. Men samma typ av strålning finns kring oss hela tiden, och har alltid funnits där, sk bakgrundstrålning, strålning från berggrund osv. Under våra årtusenden på jorden borde väl då däggdjur (och människor) utvecklat resistens mot strålningsskador, om man ska följa ditt resonemang? men så har ju inte hänt!
Jag tror du liksom många andra har missuppfattat detta med evolution - det innebär
inte att allt blir bättre hela tiden, utan bara att de individer som är bäst lämpade för överlevnad under vissa omständigheter kommer lyckas bäst med att föra sina gener vidare. Konsekvensen kan bli att individer med vissa särsklit viktiga egenskaper blir helt dominerande inom en art, i det här fallet kvalster som är tåliga mot fluvalinat.