Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får, Nyheter, ej Ull.!  (läst 14991 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Får, Nyheter, ej Ull.!
« Svar #20 skrivet: 15 aug-10 kl 19:33 »
Citera
Åtta får rivna i vargattack

Lekvattnet

Under den senaste veckan har fårägaren Annette Back Olsson i Lekvattnet fått åtta av sina får rivna av vargen.
– Vi får snart bygga ett fort för att skydda oss, säger hon.

Under förra året tog vargen 17 av Annette Back Olssons tackor. Hon har sedan dess varit orolig för att det ska hända igen.

– Jag har ansökt om pengar till skyddsstängsel hos länsstyrelsen men än så länge bara fått ett muntligt svar. Jag kände att det började brådska nu för vargen river fåren ungefär vid samma tid varje år, säger hon.

Men stängslet hann inte sättas upp innan det var dags.

– Van blir man ju aldrig att se sina får rivna. Men de som är döda är ändå döda. Det är värre med de som bara blir skadade och som lider.

– Bland annat blev två av mina avelsbaggar rivna och det gör att det blir ett avbräck och en störd produktion, förklarar Annette som nu har ansökt om tillstånd för skyddsjakt på varg.

– Man vet inte riktigt var man ska vända sig och jag börjar fundera på om det är värt det. Jag ska göra ett sista försök när jag får skriftligt godkänt för att sätta upp ett skyddsstängsel. Men fungerar inte det är det kanske lika bra att lägga ner, säger hon.

Annette Back Olsson har i nuläget cirka 120 tackor.
Caroline Englund - caroline.englund@vf.se
Publicerad: 2010-08-06 13:14
http://www.vf.se/nyheter/torsby/atta-far-rivna-i-vargattack

Kan man verkligen strunta i att förstärka stängslet bara för att länsstyrelsen har svårt att bestämma sig.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 15 aug-10 kl 19:43 »
Citera
Vargen tog alla tackorna
Publicerat: fredag 06 augusti kl 11:16, Nyheter P4 Västmanland

För några veckor sedan fick Björn Enbom i Färna utanför Skinnskatteberg en obehaglig överraskning. När han kom ut i fårhagen var hans tackor ihjälbitna. Nästa vecka hålls ett möte om vargen i Bysala Hembygdsgård.

"När jag kom ut var alla ihjälbitna"

För några veckor sen fick Björn Enbom i Färna utanför Skinnskatteberg en obehaglig överraskning. När han kom ut i fårhagen fattades det får. Och med anledning av det anordnas ett allmänt möte på måndag om vargen i Bysala Hembygdsgård på initiativ av LRF. Björn berättar själv om sin upptäckt.

– Jag såg att det fattades tackor och när jag gick ut såg jag att de var ihjälbitna, totalt 14 stycken, säger Björn Enbom till P4 Västmanland.

Det är bara ett par kilometer till vargens bo, vad tänker du om det?

– Det finns ju beslut på att vi ska ha varg här, men man har ju inte frågat oss som bor mitt i det. Gick man ut och frågade folk i bygden skulle gensvaret nog bli väldigt dåligt för att ha varg ute i bygden.

Men borde inte du anpassa dig och bygga stängsel för att skydda djuren?

– Jag håller på nu att sätta upp, jag har tidigare inte haft vargstängsel, tidigare har man ju stängt inne får och inte stängt ut rovdjur. Men det är besvär och extrakostnader med det och vi får ju inte full täckning för de extrakostnaderna, säger Björn Enbom.

Göte Hamplin är jakt- och viltskadehandläggare på Länsstyrelsen, han håller med om att det är tråkigt att någon blir av med sina djur så här.

– Man kan ju ha väldigt personliga realtioner till djuren, även om många säger att det bara handlar om får, säger Hamplin.

Kan man hålla vargen utanför?

– Det finns ju elstängsel man kan sätta upp som en förebyggande åtgärd. Man får ju bidrag med en viss summa per meter och länsstyrelsen har ju även besiktningsmän som ger goda råd, säger Göte Hamplin.

Och med anledning av det anordnas ett allmänt möte på måndag om vargen i Bysala Hembygdsgård på initiativ av LRF.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=3903090

Lika här om man vet att vargen har sin lya inom 1km, tar man väll banklån eller SMS-lån belånar sig själ för att förstärka stängslet.
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #22 skrivet: 15 aug-10 kl 20:36 »
Citera
Vargarna i Roslagen blir kvar
2010-08-12

Norrtälje (JJ) Naturvårdsverket har inga planer på att ingripa mot den vargfamilj som etablerat sig i Roslagen trots att vargarna rev och dödade en kalv på Beatebergs gård i Rö i början av augusti.

Förvaltningen av vargarna vilar på Naturvårdsverket och pengar till vargstängsel kommer från Jordbruksverket. Länsstyrelsen är en mellaninstans med varierande grad av inflytande. Stockholms läns viltförvaltningsdelegation leds av landshövding Per Unckel som till sin hjälp har tolv ledamöter med ersättare från politiska partier samt olika intresseorganisationer. 
Enligt Anna-Helena Lindahl, Naturvårdsverket, finns det inget som i dagsläget talar för några ingripanden mot den vargfamilj som etablerat sig i Roslagen. Naturvårdsverket arbetar i första hand med frågor som handlar om att förstärka vargstammen i Sverige.   
När det gäller viltstängsel till skydd mot rovdjur vilar ansvaret på Jordbruksverket som har bidraget kopplat till det nuvarande landsbygdsprogrammet, vilket delfinansieras av EU.
Enligt miljöersättningsföreskrifterna kan bidrag till rovdjursstängsel ges till djurägare som har får, getter, nöt och häst. I Stockholms län delas det än så länge bara ut till fårägare. Hittills har tio fårägare fått sina ansökningar beviljade. I Roslagen rör sig två vuxna vargar med fyra ungar.   
http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=6704&avd1=0

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #23 skrivet: 15 aug-10 kl 20:55 »
Citera
Får inte tillbaka vanvårdade får
Av André Jönsson 12 AUGUSTI 23.30

SIMRISHAMN. Den bonde utanför Simrishamn som fråntogs cirka 120 får i februari i år förblir utan dem. Han får heller ingen ersättning för sina förluster.

Det har förvaltningsrätten i Malmö nu bestämt.

En måndag i februari hittades 50 döda får på bondens gård i Simrishamnstrakten. Och inte nog med det: dagen efter tvingades länsstyrelsen besluta om att avliva 90 av dem, och skicka ett 25-tal till slakt.

– Många av de djur som levde var i mycket dåligt skick, sade djurskyddsinspektör Emma Hansson till Skånskan då.
Fåren beskrevs som utsatta för kraftigt lidande och var gravt misskötta.

Det tyckte inte bonden, som överklagade beslutet till förvaltningsrätten.

Han menade att det var en parasit på djuren som gjort att de blivit i så dåligt skick, och ville därför att brottsmisstankar avskrevs och att han fick ersättning för förlusterna.

Förvaltningsrätten tar alls inte ställning till frågan om avskrivning av brottsmisstankar eller ersättning till bonden, men slår fast att hans får och lamm varit utsatta för lidande.

Och omhändertagandet vid tillfället var, enligt rätten, "oundgängligen nödvändigt från djurskyddssynpunkt", och därmed var beslutet befogat.

Mannens överklagande avslås därför.
http://www.nsk.se/article/20100812/YSTAD/708129933/1125

Konstig djurägare det finns som tror att 50 får dör av mask om de är i god kondition.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #24 skrivet: 15 aug-10 kl 21:03 »
Citera
Begär ersättning för örnattack

Allan Wikström, Mattsarve i Gammelgarn, ansöker hos länsstyrelsen om ersättning för en lammunge som dödades av en örn den 8 augusti. Han har tidigare blivit av med någon lammunge årligen utan att veta orsaken. Den här gången rådde det dock ingen tvekan:
- Vi var fem personer som såg örnen sitta och äta på lammungen, berättar han.
Ersättning för djur som skadats eller dödats av rovdjur betalas ut av länsstyrelserna. Viltskadecenter rekommenderar att 1 200 kronor ska betalas ut för en skadad lammunge. (GA)

Gotlands Allehanda
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6197948

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #25 skrivet: 15 aug-10 kl 21:49 »
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=3903090

Lika här om man vet att vargen har sin lya inom 1km, tar man väll banklån eller SMS-lån belånar sig själ för att förstärka stängslet.

Visste han det då?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 16 aug-10 kl 09:31 »
http://www.nsk.se/article/20100812/YSTAD/708129933/1125

Konstig djurägare det finns som tror att 50 får dör av mask om de är i god kondition.

jag försvarar inte djurägaren i fråga, men jag är skeptisk till den inspektören..
hon och några av hennes kollegor har ett väldigt underligt sätt att arbeta på..
"likhet inför lagen" är inget hon jobbar efter..

Birgit

« Svar #27 skrivet: 16 aug-10 kl 11:02 »
De som bor i vargområden är som regel tämligen väl informerade om ATT vargen finns och VAR!
Annette Back Olsson var ju synnerligen medveten om det. Visste t.om att den brukade komma vid samma tid vart år >:( Varför i h-vete gör man inget åt det då? Detta är lika mycket misskötsel av djuren som i Simrishamn. Kanske var hon ute efter försäkringspengar? Eller vill få vargen utrotad?
Mannen utanför Lindesberg hade en lya någon km bort. Dokumenterade lyor finns tillgängliga hos Viltskadecenter.
Oavsett om man gillar eller hatar vargen och andra rovdjur, så borde man väl vara mån om sina egna djur? Det är fullkomligt oacceptabelt att tamboskap offras i något slags spel för att kasta skit på Länsstyrelser eller på rovdjuren!

samaka

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 17 aug-10 kl 00:02 »
De som bor i vargområden är som regel tämligen väl informerade om ATT vargen finns och VAR!
Annette Back Olsson var ju synnerligen medveten om det. Visste t.om att den brukade komma vid samma tid vart år >:( Varför i h-vete gör man inget åt det då? Detta är lika mycket misskötsel av djuren som i Simrishamn. Kanske var hon ute efter försäkringspengar? Eller vill få vargen utrotad?
Mannen utanför Lindesberg hade en lya någon km bort. Dokumenterade lyor finns tillgängliga hos Viltskadecenter.
Oavsett om man gillar eller hatar vargen och andra rovdjur, så borde man väl vara mån om sina egna djur? Det är fullkomligt oacceptabelt att tamboskap offras i något slags spel för att kasta skit på Länsstyrelser eller på rovdjuren!

Du är väldigt hård i dina anklagelser som enbart bygger på spekulationer. Hur det än är så skulle det, iaf för mig, vara praktiskt omöjligt att stänga alla mina (och andras) småfläckar till hagar som jag betar med rovdjursavvisande stängsel, för att inte tala om efterbetet. Och jag vet att jag inte är ensam om detta dilemma. Ve och fasa - jag är en hemsk människa som utsätter mina djur för ett potentiellt angrepp av rovdjur, kanske jag ska bygga en mur på ca 5 meters höjd runt mina marker (ja och det lär ju bli lite småmurar här och där runt mark jag betar åt andra oxå)...

Resonemanget ger oxå en hel hög med fäbodbrukare en rejäl känga. Ett redan utdöende släkte?! Ännu en fäbod i Dalarna är ej längre levande...

http://www.dt.se/nyheter/orsa/article716782.ece?pageNumber=5

Birgit

« Svar #29 skrivet: 17 aug-10 kl 07:12 »
Ja och Kruppa hade knappt stängsel alls. Jag har varit där o kikat. På Grunubergs fäbod strax bredvid har de två hundar som vaktar och kan därför bedriva sitt fäbodbruk.
Historiskt sett har inte djuren sprunget ensamma på skogen. Rovdjur och tjuvar har funnits då också. De hade vallfolk med, ofta barn eller ogifta yngre kvinnor. Även förr användes hundar. De tog också hem djuren på kvällen och stängde dem i fållor, för att ha koll på dem.
Nuförtiden ska allt vara smidigt, minsta bekymmer och man tänker inte efter innan det hänt. Vissa gör det uppenbarligen inte då heller.
Bor man i ett område med tätt mellan rovdjuren måste man rimligen försöka skydda sina djur.
Att människan mer eller mindre utrotat varg i vårt land under en längre period har uppenbarligen utrotat en viss självbevarelsedrift också. När fäbodsdriften var som vanligast hade man inga försäkringar på djuren, dessutom var djurens väl och ve livsviktigt för ägarna. De hade ingen mat annars.
Nu verkar folk kunna offra djuren, för att spela ut mot vargen ???
Stängsling, ja, naturligtvis kan det vara besvärligt. Men då vistas kanske inte djuren där hela dygnet, eller så med någon form av vakt.
Man gör något! Kruppa hade samma rubriker förra året!

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #30 skrivet: 17 aug-10 kl 18:21 »
Citera
Tisdag 17 augusti 2010
Fårflock påkörd av bil

Tiotalet får blev på måndagskvällen påkörda av en bil vid Gäddvik i Norrbotten.

Av oklar anledning befann sig fåren vid olyckstillfället på en väg ut mot E4:an, rapporterar Sveriges Radio Norrbotten. Flera av fåren dog direkt. Ytterligare fem fick avlivas på plats. De övriga fåren undersöktes sedan av veterinär för att få sina skador bedömda.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=61634&nyhetsbrev&a=F%C3%A5rflock%20p%C3%A5k%C3%B6rd%20av%20bil

:'(
Ett bra stängsel skyddar inte bara mot varg.
« Senast ändrad: 18 aug-10 kl 14:24 av Henriksson »

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #31 skrivet: 17 aug-10 kl 22:39 »
jag försvarar inte djurägaren i fråga, men jag är skeptisk till den inspektören..
hon och några av hennes kollegor har ett väldigt underligt sätt att arbeta på..
"likhet inför lagen" är inget hon jobbar efter..
Konstig inspektör eller inte, om 50 får är döda och 90 till måste avlivas så lär de ju antingen vara gravt vanvårdade eller har drabbats av en okänd och livsfarlig supersmittsam sjukdom....
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #32 skrivet: 07 sep-10 kl 17:25 »
Citera
Varglik hund sköts i fårhagen

Gåtan med de ihjälbitna fåren i Fornby fick på måndagseftermiddagen sin upplösning. Boven i dramat, en hund, sköts i fårhagen vid 16.30-tiden.
- Det var lyckat, säger skytten som vill vara anonym.
http://www.dt.se/nyheter/leksand/article736918.ece

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #33 skrivet: 07 sep-10 kl 17:27 »
Citera
Tisdag 7 september 2010
Misstänkt vargattack i Kalmar län

15 får hittades i helgen döda i en hage i Näset vid sjön Lilla Sinnern i Högsby kommun. Troligtvis är det en varg som attackerat dem, skriver Barometern.

Av flocken på 19 får klarade sig endast 4 undan attacken. Ett av de 15 som dog levde fortfarande vid upptäckten och fick avlivas på plats.

Besiktningsmannen Robert Briland har efter konsultation med mer vargvana kollegor i Värmland och Dalarna kommit fram till att det mest troliga är att det är en varg som rivit fåren. Visserligen brukar inte varg riva mer än ett djur men Robert Briland gissar att det uppstått en paniksituation i fårflocken. Flera av dem hade också sprungit ner i sjön.

De fyra överlevande fåren har flyttats från hagen på grund av risken för att vargen återvänder.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62044&nyhetsbrev&a=Misst%C3%A4nkt%20vargattack%20i%20Kalmar%20l%C3%A4n

samaka

• Dalarna
« Svar #34 skrivet: 27 sep-10 kl 20:01 »
Senaste numret av Fårskötsel...

Undersökning har gjorts som visar att "tackor under sendräktighet och digivning har en mycket hög kapacitet att konsumera stora mängder grovfoder" (citat).

Mycket intressant! De veterinärer jag pratat med brukar motivera kraftfodergivan under dräktighet just med fårens försämrade förmåga att inta grovfoder. Kanske man tidigare har underskattat denna förmåga...

Artikeln poängterar vidare vikten av ett tidigt skördat hö och de har jämfört lamm uppfödda på sent och tidigt grovfoder. Läsning rekommenderas!

He he... jo, det kanske kan underlätta. nr 6, 2010
« Senast ändrad: 27 sep-10 kl 21:41 av samaka »

Birgit

« Svar #35 skrivet: 28 sep-10 kl 15:47 »
Senaste nr rykande färskt! ;)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #36 skrivet: 20 okt-10 kl 20:02 »
Citera
Onsdag 20 oktober 2010
Magra får omhändertogs

60 får och en get omhändertogs på tisdagen vid en gård i Avesta kommun, uppger Sveriges Radio Dalarna.

Djuren var magra och sjuka och hade inte tillgång till mat. Ingripandet gjordes på beslut av länsstyrelsen som tidigare i månaden varit på besök på gården och då upptäckt allvarliga brister i skötseln av djuren.

Den aktuella djurägaren har också förbjudits att hålla djur i hönshuset som är smutsigt och blött, uppger radiokanalen.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62984&nyhetsbrev&a=Magra%20f%C3%A5r%20omh%C3%A4ndertogs

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #37 skrivet: 23 okt-10 kl 18:46 »
Citera
Lördag 23 oktober 2010
Björn river får runt Värnamo?

Uppätna och rivna får har lett till misstankar om att en björn härjar i trakterna kring Värnamo, uppger Sveriges Radio Jönköping.

I förra veckan hittades två får - en tacka och ett lamm - rivna och i princip uppätna. Även denna vecka har rapporter om skadade får kommit in, cirka en mil från den första gården.
Länsstyrelsen ska nu försöka ta reda på om det är en björn som varit framme eller inte.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63084&nyhetsbrev&a=Bj%C3%B6rn%20river%20f%C3%A5r%20runt%20V%C3%A4rnamo?

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #38 skrivet: 23 okt-10 kl 18:49 »
Citera
Lördag 23 oktober 2010
Fårplågare avslöjade genom mobilfilm

Två män som i somras stal och hänsynslöst misshandlade en lammtacka har åtalats för bland annat djurplågeri, skriver Gotlands Allehanda.

Det var i mitten av juli som männen stal gutefåret ur hagen i Eksta. Tackan återfanns senare i Bisby innerstad iklädd en t-shirt. Hon var då mycket stressad och svårfångad men kunde återbördas till sin ägare.

De två män som nu åtalats greps i slutet av augusti i ett helt annat sammanhang. I den enes mobil fanns en filmsekvens av hur de båda männen tar ett får ur en hage. De tejpar ihop hennes ben och mun, vrider om huvudet och krokar upp henne på en träpinne. På filmen får tackan också ett kraftigt knytnävsslag samt slag med en träpinne.

Filmen kunde kopplas till fårstölden i juli och åtalet gäller både djurplågeri och stöld. Åklagare Charlotta Stege Unger anser att männen utsatt tackan för stor stress och lidande. Enligt Gotlands Allehanda har den ena mannen erkänt stöld och den andra har delvis erkänt djurplågeriet.

Tackans ägare Katarina Almén säger till tidningen att hon inte kan fatta att sådana människor finns men att det känns skönt att de nu är fast. Vad gäller tackan trodde hon först att hon skulle tvingas slakta henne. Om hon fått i sig något otillåtet foder skulle hon ju inte kunna användas i avel. Efter sex veckor i karantän kunde dock tackan återförenas med sin flock. Men även om tackan är mycket glad åt att ha fårsällskap igen har hon förändrats, berättar Katarina Almén. Före plågeriet var hon tam och sällskaplig. Nu är hon skygg.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63083&nyhetsbrev&a=F%C3%A5rpl%C3%A5gare%20avsl%C3%B6jade%20genom%20mobilfilm

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #39 skrivet: 23 okt-10 kl 19:57 »
Vilka as de finns, de ska vara glada att det inte var mitt får och jag som fick tag på dem  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser