Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny papp på gammal papp trots hööga pappskarvar ?  (läst 3373 gånger)

Tummelisa

Ny papp på gammal papp trots hööga pappskarvar ?
« skrivet: 28 jun-09 kl 14:54 »
Håller på att slita ihjäl mig på lågtaket bakom torpet och smart är jag inte precis heller i värmen!

Har tagit bort ett gammalt plåttak (lätt) och ska nu ta bort den gamla pappen o lägga ny papp o plåt.  MEN ibland är det ett par lager papp och asfaltklister samt myycket tättspikat med pappspik. Skarvarna kan ibland vara minst en cm höga och lägger jag ny papp på det så blir det ju fb ojämnt - svårt om det t,ex, skulle komma lite vatten som skulle behöva rinna ner längs taket. Vet inte om det tex vid något väder kan bli så mycket kondens under plåten att det blir lite vatten som behöver rinna av.

På kvällen är skarvarna stenhårda o nu på dan klistrigt seega. Cm för cm går det bara att få bort skarvarna - smäller snart av i värmen (och fästingbiten är jag också, passar på och gnälla när jag ändå gnäller  :-\).

En tredjedel av taket på nästan 28 kvm är dock nästan pappfritt. Att taket läckt in förr kan man se i snickarbon o målarbon under men jag ser inga skador än men har inte direkt kommit till läckställena. Om jag tar bort lite papp på tidigare läckställen o ser att det är torrt trä kan jag bara lägga ny papp över alltihopa fastän det är lite vågor under med tjocka pappskarvar eller kan det på nåt sätt bli vatten liggandes där då vid t.ex. kondens odyl ?   (Ska lägga strö o bärläkt o ny plåt.) Undertak av brädor o under det masonit som syns viss fläckad i bodtaken. Verkar inte vara isolering i undertaket.

Tummelisa som drabbats av beslutsångest i värmen  :-\ :-[ ;D
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Mabande

SV: Ny papp på gammal papp trots hööga pappskarvar ?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-09 kl 20:20 »
Hur ligger skarvarna?
Lodrätt |
eller vågrätt __?

Tummelisa

« Svar #2 skrivet: 28 jun-09 kl 21:28 »
Skarvarna ligger vågrätt över taket.

Tummelisa

« Svar #3 skrivet: 30 jun-09 kl 22:46 »
Japp, så var pappen borta med lite andra verktyg o hjälp  ;D. Behöver visst också bara byta ut en fem kortare brädor o nya på takfoten så nu kan man lysa som solen  8). Fanns visst lediga händer lite här o där just nu. Kanske bra o bo inte så långt från byvägen ändå. Flyt m.a.o, behövs ibland  ;D 8).
Gammal tjock (framförallt ojämn) asfaltpapp ska tydligen också bort i de flesta fall, bra även för att se hur taket ser ut under självklart. 

Likaså är den gamla asfaltpappen visst inte kompatibel med viss annan papp som ex Icopal, även om det inte var den som skulle användas nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser